Een baard scheer je maar één keer

Reclamecampagnes worden steeds complexer. De aanpak van Wenneker.Amsterdam is perfect om de complexe contentpuzzels van klanten op te lossen

Reclamecampagnes van internationale merken worden steeds complexer. De aanpak van productiebedrijf Wenneker.Amsterdam (onderdeel van PAKT) is slim, grondig, efficiënt en is perfect aangepast om de complexe contentpuzzels van klanten op te lossen. In een serie artikelen geeft Robert Verberne, executive producer van Wenneker.Amsterdam, wat van zijn geheimen prijs. Dit is deel 1 uit de serie: hoe pak je de productie van een campagne slim aan?

Voor iedere fase in de customer journey is verschillende soorten content nodig: van een commercial tot een how-to. Daarbij maakt het uit of de campagne in Azië of Noord Amerika te zien is - de campagne moet aansluiten op specifieke culturen. Bovendien heeft ieder platform andere technische vereisten. Denk maar aan de verschillen tussen tv, online retailkanalen en sociale media.

Kosteneffectief

Met één productintroductie heeft een multinational een enorme lading content nodig. Door de jaren heen zag Robert dat grote merken in de verschillende landen los van elkaar veel content maakten. ‘Ieder land waar zo’n merk zit, doet dat op zijn eigen manier, met eigen bureaus en partners. Elke keer moeten ze dus het wiel opnieuw uitvinden. Dat kost veel geld en tijd. Daarom bedachten wij een efficiënte en kosteneffectieve methode om álle content te maken, zonder dat het eenheidsworst wordt. We kijken daarbij ook hoe we de expertise en kracht van de verschillende entiteiten van PAKT kunnen gebruiken om de productie nog beter te maken.’

Denken in Assets

Dankzij de unieke modulaire productiemethode levert Wenneker.Amsterdam de klant een complete toolbox met alle content die een campagne nodig heeft. Robert: ‘Als je grote producties doet, kom je allerlei losse onderdelen steeds weer tegen. Het is de kunst om deze vooraf in kaart te brengen, om zo efficiënties te vinden en de complexe contentpuzzel op te lossen.’ Vaak is er een uiting met lifestyle, een model die het product gebruikt en bijvoorbeeld een packshot. ‘Wij bedenken dan hoe je deze shots zo kunt gebruiken dat je ze bijvoorbeeld maar een keer hoeft te filmen. We zetten vooraf alle uitingen met specificaties per medium op een rij.’ Robert veranderde de denkwijze door niet meer in content, maar in assets te denken. ‘De losse onderdelen vormen de content en zijn dus veel breder inzetbaar. Deze manier van denken passen we nu toe voor alle entiteiten van PAKT.’

Commercial in 36 versies

Wenneker.Amsterdam zorgt dat de losse content aansluit op alle verschillende momenten in de customer journey waar de consument zich bevindt. Robert: ‘Door bijvoorbeeld elke scène met meerdere modellen te draaien, krijgt de film lokale relevantie, maar kun je deze shots van de commercial ook weer in andere content gebruiken.’ Zo verhoogt Wenneker.Amsterdam de production value van alle content. Alle landen waar zo’n multinational actief is, kunnen uit een toolbox van scènes putten, vertelt Robert. En die kan behoorlijk groot worden: ‘Ik maakte eens een commercial van 30 seconden die in 36 versies gemonteerd kon worden.’

Case: campagne voor scheerapparaat van Philips

Neem de campagne voor een Philips-scheerapparaat. Wenneker.Amsterdam trekt graag samen op met het bureau om een campagnedeck te maken, een plan van gerust honderdvijftig pagina’s. Daarin vind je alle benodigde content items op een rij. Zoals de commercial, de content voor retailkanalen en alle social media.

Robert: ‘Ik print dat helemaal uit, hang het op en ga de puzzel leggen. Je moet echt goed begrijpen wat waarvoor gebruikt gaat worden en de specificaties kennen. Die puzzel vind ik geweldig. Ik kijk waar onderdelen hetzelfde zijn of waar ze juist verschillen, en hoe we ze zo breed mogelijk kunnen inzetten. Dat is heel efficiënt en effectief.’ De producties vragen vrijwel altijd om slimme oplossingen. ‘Een baard kun je tenslotte maar één keer scheren.’ Moet daar zowel een foto als een film van gemaakt worden, dan bedenkt Robert het zo dat het allebei tegelijk kan.

Tot slot moet content in de postproductie nog aangepast kunnen worden. Voor een scheerapparaat dat in een nieuwe kleur op de markt komt, wil je niet een complete fotoshoot opnieuw doen. Door de manier waarop Wenneker.Amsterdam een campagne opzet en in software producten trackt, kan zelfs in bewegend beeld een product vervangen worden. ‘Hiermee verlengen we de lifespan van de content. Zo halen we het maximale uit een productie.’

De uitgebreide pre- en postproductionele modulaire aanpak van Wenneker.Amsterdam is uniek. In deze serie verschijnen de komende tijd nieuwe artikelen die nader ingaan op deze methode:

- De 4m’s van de modulaire productieaanpak: handvatten voor meer efficiency in de productie.
- De rolverdeling tussen productie en regie: hoe werkt Wenneker.Amsterdam met talent?
- Postproductie/Daytona methode: een langere lifespan voor je campagne.

Geschreven door Robert Verberne. Robert werkt als executive producer bij Wenneker.Amsterdam. Wenneker.Amsterdam is part of PAKT, a European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →