Adformatie kiest jaarlijks samen met een kundige en kritische vakjury de CMO of the Year. Uit een consideration list van 17 CMO's selecteerde de jury de volgende shortlist van CMO's of marketingdirecteuren (in alfabetische volgorde, op voornaam):
- Bas Verheijen (CCO Hema)
Bas Verheijen is verantwoordelijk voor merkstrategie, marcom, loyalty en CRM, product design, commercial planning, promotie, prijsmanagement, de winkelformule, media, marketing-analytics en de consumentenserviceafdeling. Zorgde dat Hema weer een geliefde retailer werd. Concreet: 135 procent meer traffic sinds 2019, 150 miljoen meer omzet en marktaandeel: index 145. Een sprong in de duurzaamheidsranking in 2023 van plek 22 naar 9, komend van 30 in 2021.
- Brenda Smith (directeur marketing & customer experience AS Watson)
Is bij A.S. Watson H&B Benelux binnen de 9-koppige board eindverantwoordelijk voor marketing en customer experience voor de merken Kruidvat en Trekpleister in Nederland en Kruidvat in België. Kruidvat behaalde in 2023 niet alleen goede scores op belangrijke merkparameters, ook groeide het imago op duurzaamheid en inclusiviteit en realiseerde het bedrijf een forse omzetgroei en een reputatiescore van 7,5.
- Leo Hensen (director marketing en communicatie mass market Odido):
‘Eindverantwoordelijk voor alle marketing- en communicatieactiviteiten bij Odido. In het diepste geheim werd gebouwd aan een geheel nieuw merk dat 5 september werd gelanceerd. Eind 2023 was de spontane bekendheid van Odido 37 procent (net zo hoog als die van T-Mobile ná 20 jaar) en staat het bekend als het meest vernieuwende telecommerk.’
- Stijn Mentrop-Huliselan (chief marketing, digital & insights officer McDonald’s)
Geeft leiding aan marketing, digital en insights bij McDonald’s Nederland: een team van 21 mensen. McDonald’s bereikte in Nederland afgelopen jaar een dubbel-digit omzetgroei in Nederland. De gastenaantallen groeiden dubbel zo hard als de doelstelling. In absolute cijfers betekent dat zo’n 3,2 miljoen mensen elke week een McDonald’s bezoeken.
- Valentijn van Santvoort (CMO Holie)
Eindverantwoordelijk voor het bouwen van het merk Holie dat op een missie is om mensen weer gezond te maken en minder suiker te laten eten. Holie werd binnen vier jaar tijd de nummer 2 in de categorie krokante ontbijtgranen. In 2023 verkocht Holie vier miljoen producten en zag het de omzet groeien met 121 procent en het volume met 91 procent.
CMO Day
Het doel van de Adformatie CMO of the Year Award is om vernieuwende en inspirerende marketingdirecteuren die een duidelijke impact op de organisatie hebben, in de spotlight te zetten en erkenning te geven voor het werk dat zij doen. Het gaat om CMO’s die met hun marketingbeleid innovatieve methoden, vormen en samenwerkingsverbanden introduceren. En hiermee effect sorteren, impact maken en hun omgeving inspireren, zowel intern als extern.
Naast de CMO Community zijn lezers van Adformatie gevraagd CMO’s en marketing directeuren uit hun netwerk te kandideren die dit jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd. De kandidaten hebben een vragenlijst ingevuld. In een laatste jurysessie om de winnaar te bepalen stelt de jury op basis van de criteria in een-op-een gesprekken nog vragen aan de vijf genomineerden.
De winnaar wordt bekendgemaakt op CMO Day op 23 mei in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Vorig jaar werd Albert Heijn-cmo Johan van der Zanden gekozen tot winnaar.
De consideration list voor CMO of the Year 2024:
Bas Verheijen (Hema)
Brenda Smith (A.S.Watson)
Carolien Ottjes (Diergaarde Blijdorp)
Els Dijkhuizen (Heineken)
Erica van Vonderen (Basic Fit)
Joep Verbunt (Matt)
Karin de Jong (Electro World)
Leo Hensen (Odido)
Marcel Belt (Marcel's Green soap)
Marlijn van Straaten (Dr Hauschka benelux)
Miranda Smit (Praxis)
Nicole Freid (HAK)
Nicole van Gorp (CONO Kaasmakers)
Stijn Mentrop (McDonald's)
Susanne Damen (Agu)
Valentijn van Santvoort (Holie)
Yvonne Nassar (Van Gogh Museum)
De vakjury voor CMO of the Year bestaat uit:
- Dorkas Koenen (CMO Rabobank, CMO of the Year 2022)
- Beate van Dongen Crombags (partner customer experience & digital transformation EY)
- Edgar Molenaars(partner customer & brand advisory KPMG)
- Johan van der Zanden (CMO Albert Heijn, CMO of the Year 2023)
- Lara Molendijk (New Growth Strategies)
- Ralph Wisbrun (Ace)
- Susanne van Nierop (hoofredacteur Adformatie)
CMO Day met als thema 'Rails of progress' vindt dit jaar plaats op 23 mei in Amersfoort. CMO's en marketingdirecteuren kunnen zich aanmelden via Chiefmarketing.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!