Comm laude 2019: deze 16 communicatietalenten komen eraan!

Dit is de selectie van topstudenten van de HBO-opleidingen Communicatie in Nederland.

Wat zijn de talenten die het vakgebied communicatie gaan bestormen? Wie zijn de alleskunners, de specialisten, de ondernemende types, de vrijdenkers en vernieuwers? We vroegen de HBO Communicatie-opleidingen om het talent van hun communicatieopleiding te kiezen en te presenteren. Dit is het resultaat, de Comm Laude-talenten van 2019. Houd ze in de gaten!

 

Soetimah Goos
Soetimah Goos

Hogeschool Utrecht , Soetimah Goos (21)

Soetimah Goos van Hogeschool Utrecht heeft dit jaar niet alleen de communicatieopleiding met zeer goede resultaten afgerond, ze zette ook een eigen bedrijf op tijdens haar studie. Met de sociale onderneming genaamd CircU  wil ze verspilling tegengaan. Dat doet ze door bedrijfsafval te ‘Upcyclen’ naar relatiegeschenken en kantoorartikelen. Dit ‘afval’ verkoopt ze weer terug aan hetzelfde bedrijf maar in een nieuwe functionele vorm. Zo toverde ze voor een autoleverancier de autobekleding om tot laptophoezen en iPadhoezen voor medewerkers.  

 

Imke Verhoeven
Imke Verhoeven

Avans Hogeschool, Imke Verhoeven (25)

Imke Verhoeven ontpopte zich in haar studie tot een communicatietalent die resultaat boekt. Ze beet ze zich vast in een slepend probleem in de Noord-Brabant: het dumpen van drugsafval in het buitengebied. Ze analyseerde het complexe speelveld en telde meer dan 24 instanties die zich met dit probleem bezighouden. Veel daarvan met een eigen meldpunt en aanpak. Dat maakt het heel complex voor burgers die een melding willen doen.  Verhoeven schreef een advies voor betere samenwerking, kreeg partijen mee, en inmiddels is het ingevoerd. Voor haar werk ontving de de prijs van zogenoemde werkveldpartners voor de student die het verschil weet te maken. Na haar afstuderen, cum laude, heeft ze gekozen voor een loopbaan bij de politie.

 

Pearl Boamah

Hogeschool Inholland, Pearl Boamah (30)

Pearl Boamah, studente Communicatie aan Hogeschool Inholland, vertelt met theatrale schwung èn politieke scherpte verhalen. Zowel in haar studie als daarnaast. Ze heeft een liefde voor het organiseren van theater, dans en andere culturele activiteiten. Als ‘cultureel ondernemer’ stelt ze zichzelf de opdracht om makers met diverse culturele achtergronden te verbinden aan podia en culturele instellingen. Boamah is cultuurverkenner van Zuidoost voor het Amsterdams Fonds voor de Kunst en coördineerde de communicatie voor theatergroep Lost Project, een makerscollectief van verschillende, leeftijden, etniciteit en gender. Ze creëert - nee, ís een platform waarop multiculturele talenten en professionals elkaar ontmoeten en versterken.

 

Hogeschool van Amsterdam, Thomas van der Mijl
Thomas van der mijl

Hogeschool van Amsterdam, Thomas van der Mijl (27)

Thomas van der Mijl is een sterk strategische denker. Hij bewees dit bij zijn afstuderen bij Buutvrij For Life waar hij zich boog over Brand Fundamentals, een traject om purpose brands te creëren. Van der Mijl hield adviseerde na onderzoek hoe dit het best geïntroduceerd kan worden bij nieuwe klanten. 

Dit sloot naadloos aan op zijn werk in zijn eigen bedrijfje dat hij tijdens zijn studie voerde. Aan de hand van de Golden Circle van purpose-goeroe Simon Sinek ontwikkelde hij workshops voor startende ondernemers.  

Zijn bedrijf staat nu op een laag pitje, Van der Mijl stopt zijn energie en enthousiasme nu in RA*W University, waarvan hij bestuurslid is. Deze organisatie vormt de brug tussen studenten en de creatieve sector.

 

Rosan Broekhuizen
Rosan Broekhuizen close up

Hogeschool Windesheim, Rosan Broekhuizen (25)

Rosan Broekhuizen houdt ervan innovatie concepten te gebruiken in communicatie, zoals gamification. Ze deed onderzoek naar de rol die spelelementen kunnen innemen in een niet-spelomgeving, ofwel het maken van keuzes binnen het mbo-onderwijs. Ze bedacht daarbij een speelse benadering waarmee studenten makkelijker keuzedelen voor hun studie kunnen selecteren. Het leverde haar een cum laude op en nominatie voor de beste scriptie van hogeschool Windesheim.

 

 

Jinske koning

Zuyd Hogeschool, Maastricht, Jinske Koning (22)

Jinske Koning studeert in juli af bij de opleiding Oriëntaalse Talen en Communicatie (OTC) en ontvangt een diploma Bachelor of International Communication. Ze spreekt en schrijft Japans op een hoog niveau en kan die taal ook inzetten om passende marketing- en communicatiestrategieën te ontwikkelen voor internationale bedrijven.

Na haar studieverblijf in Tokio liep ze stage bij de Japanse multinational Sekisui (Roermond), waar ze haar passie voor marketing kon omzetten in een nieuwe marketingstrategie voor Employer branding in Nederland. 'Het Japanse bedrijf heeft het moeilijk om in Nederland de juiste profielen te vinden, en daarom heb ik voor hen een nieuwer marketingstrategie ontwikkeld om vooral jongeren en studenten aan te spreken”, vertelt ze. Lector Mark Pluymaekers, die haar afstudeeronderzoek op dit thema begeleidde was erg onder de indruk van haar onderzoekend vermogen, haar schrijfvaardigheid en haar goede ideeën die ze creatief en zelfstandig heeft uitgevoerd.

 

Evelien Krabbendam
Evelien Krabbendam

Hogeschool Leiden, Evelien Krabbendam (24)

Evelien Krabbendam is een veelbelovend communicatietalent met een sterk gevoel voor taal en een stabiele persoonlijkheid. Dat bleek tijdens haar werk in de PR-commissie en het studentenpanel van de opleiding, en tijdens haar stage op Interne Communicatie van Nationale Nederlanden. Het bedrijf nam in die periode Delta Lloyd over, Krabbendam ontpopte zich in die turbulente tijd tot een bron van rust en zekerheid. Haar stagebegeleiders waren niet alleen vol lof over de kwaliteit van haar werken, maar vooral over haar persoonlijkheid en stabiliteit.

Een zelfde oordeel was er tijdens haar afstuderen. Daarvoor onderzocht Krabbendam het brandingprobleem van het beursgenoteerde DPA Professionals. Haar advies en implementatieplan was voor DPA aanleiding om haar een baan aan te bieden.

 

tim van berlo
Tim van Berlo

Fontys Hogeschool Eindhoven, Tim van Berlo

Tim van Berlo is de linking pin tussen digitale strategie, creatie en tech. Deze vierdejaars student advertising bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie in Eindhoven maakt complexe materie inzichtelijk en vertaalt deze naar consumeerbare brokken. Hij weet hoe big data werkt en hoe je deze kan omzetten naar een creatief concept. Dit werkt hij uit in een effectieve mix van (digitale) media. Hij onderbouwt zijn werk vanuit een strategisch model en kan al zijn ideeën ook nog eens visualiseren.

Tim van Berlo is ambitieus, recht-door-zee, creatief, een tikkie eigenwijs en zet altijd een stap extra. Hij voelt zich als een vis in het water bij zijn afstudeerplek Greenhouse in Eindhoven en is nieuwsgierig naar andere grote spelers. Met zijn onderzoek weet hij de complexe wereld van digital display advertising inzichtelijk te maken en legt daarbij bloot hoe je als merk nog relevanter aanwezig kan zijn. Ook werkt hij aan een portfolio vol originele digitale concepten.  'De wereld van communicatie en van digital marketing zijn sterk, maar worden vaak separaat aangevlogen, dat maakt hen kwetsbaar', stelt Van Berlo. 'Er is behoefte aan meer synergie. Hier wil ik als creatief het verschil gaan maken.'

 

Myrthe Hoekstra
Myrthe Hoekstra als covermodel voor een publicatie over het Honours Talent Programme

Hanze Hogeschool, Groningen, Myrthe Hoekstra (21)

Myrthe Hoekstra draait haar hand niet om voor complexe communicatieprojecten. Ze ontwierp voor haar scriptie ‘from scratch’ een video-content strategie, inclusief storyboards en templates, om haar opdrachtgever als thoughtleader in de branche te positioneren. Ook reisde ze naar Kiev voor een indrukwekkende documentaire over aidsbestrijding, en werkte ze aan Holocaust memorial-projecten in Berlijn, Westerbork en Bergen-Belsen. Ook portretteerde ze millennials, die hun bijzondere verhalen succesvol vertellen via Instagram.

Naast haar studie rondde Hoekstra het Honours Talent Programme af, en is ze medeoprichter en director van de Hanze Honours Society. Ze hielp VNO-NCW aan een werkgeverscampagne om eenvoudiger ‘talent op de reservebank’ te vinden. Kan filmen, schrijven, ontwerpen, fotograferen, interviewen, ja wat eigenlijk niet? 'Een sociaal bewogen multi-talent waar de wereld nog heel veel plezier van gaat beleven', aldus haar afstudeerbegeleider, Chris de Meer.

 

Jelle Verse
Jelle 'Verse' Verschuren
Jelle Verschuren

Fontys Communicatie - IEMES, Jelle 'Verse' Verschuren (22)

Jelle Verschuren moet creëren, het liefst met taal. Dat was al op zijn middelbare school zo toen hij in het oog sprong als rapper. Hij zat niet goed in zijn vel en in het schrijven vond hij zijn uitlaatklep. Zijn alter ego Jelle Verse werd geboren, het begin van een hiphopcarrière waarin hij in het Nederlands rapt op catchy popsounds.

Dat Verschuren communicatie ging studeren was niet vanzelfsprekend en een afweging. Hij volgde eerst een vooropleiding voor de Rockacademie in Tilburg, maar merkte hij dat zo’n opleiding hem begrensde in zijn artistieke vrijheid. Sinds twee jaar ‘doet’ hij Communicatie - International Event, Music & Entertainment Studies. Dit verruimt zijn blik, zijn vaardigheden en sluit aan bij wat hij ‘aan de achterkant van de industrie’ doet en heeft gedaan: festivals organiseren en zijn eigen management voeren.

Zijn creativiteit laat hij in zijn eigen PR zie. Vorig plaatste hij een filmpje op Facebook voor zijn fans. Leek het er in eerste instantie op dat de jonge rapper vader zou worden, in werkelijkheid had hij het over de release van zijn nieuwe album Lil Verse. 250 mensen in de branche kregen vervolgens een geboortekaartje.

 

Romy Lucassen

Windesheim in Almere, Romy Lucassen (22)

Romy Lucassen is creatief, veelzijdig en altijd bezig met haar ontwikkeling. Bij Windesheim in Almere deed ze veel praktijkopdrachten: voor de voetbalclub Almere City, voor theater- en concertzaal Kunstlinie Almere Flevoland en voor internationale werkplekbemiddelaar OneMeeting.com.

Goede doelen spreken haar aan: zij liep stage bij Dance4Life, dat een internationaal werkt om jongeren voor te lichten over veilige seks. Die internationale ervaring bracht haar ook in Suriname, voor de minor International Sustainable Development. Daar hielp Lucassen Stichting Kankerfonds SurA om deze ziekte uit de taboesfeer te halen. In Suriname wordt kanker nog vaak geheimgehouden, uit schaamte of onwetendheid. Ze deed onderzoek en adviseerde om een scholenprogramma op te zetten. Kort beeldmateriaal op YouTube, samenwerken met influencers: zo bereik je de Surinaamse jeugd.

In 2017 gooide Romy hoge ogen bij de Miss Nederland-verkiezingen en sindsdien is haar netwerk alleen nog maar verder uitgebreid. Waar we haar over een paar jaar terugzien? Sowieso op een plek waar ze haar creativiteit kwijt kan en waar ze haar hart en ziel in haar werk kan leggen.

 

Femke Soederhuizen ,Lotte den Boer en Nicky van der Zee, samen Bibi
Femke Soederhuizen, Lotte den Boer en Nicky van der Zee, samen Bibi

Hogeschool Inholland, Lotte den Boer (22), Nicky van der Zee (21) en Femke Soederhuizen (21)

Het is een grote uitzondering die we maken voor Hogeschool Inholland, dat erop stond 3 studenten voor Comm Laude aan te dragen. Samen vormen ze namelijk één creatief communicatiebureau, een onderscheid was er niet te maken. Vooruit. 

In 2015 zijn Lotte den Boer, Nicky van der Zee en Femke Soederhuizen begonnen aan de opleiding Communicatie, drie drie gedreven studenten en creatieve geesten. Ze maakten een fantastische campagne voor OB-tampons, aldus de Hogeschool en creëerden voor SAIL Amsterdam bijna geheel zelfstandig een interactieve game-app.

Omdat ze elkaar goed hebben leren kennen, niet schromen om elkaar te bekritiseren en daarna met volle moed weer verder te gaan, is er een drie-eenheid ontstaan. Ze zijn samen een nieuw creatief communicatiebureau begonnen onder de naam BIBI. 

 

Amber Hanemaaijer
Amber Hanemaaijer

Hogeschool Zeeland, Amber Hanemaaijer (26)

Amber Hanemaaijer zit in het derde jaar van de communicatie-opleiding en heeft een grafische achtergrond bij de Willem de Kooning Academy. Haar grafisch talent viel binnen de communicatieopleiding direct op; ze wordt veel gevraagd mee te denken over visualisatie en vormgeving. Hanemaaijer levert professionele kwaliteit, ook in de omgang met haar opdrachtgevers.

Ze combineert haar ondernemingslust en creativiteit bij de doorstart van een studentenbedrijf SugarFam. Dit maakt covers voor diabetes-hulpmiddelen die op het lichaam gedragen worden. Een prachtig product dat bijdraagt aan de acceptatie van de zichtbaarheid van diabetes; zowel voor de maatschappij als voor de patiënt zelf. 

Dit project is begonnen als Student Company, maar draait inmiddels op eigen kracht. 'Mijn brede creatieve interesse en ervaringen kan ik allemaal toepassen binnen SugarFam, zegt Amber Hanemaaijer. 'Alle facetten van het communicatievak komen hier aan bod. Van het opzetten van campagnes, het maken van foto's en video's tot aan het vormgeven van brochures. Voorlopig blijf ik mij ontwikkelen en groeien als all-round creatief communicatie-adviseur.'

 

Rose van den Hoven
Rose van den Hoven

Hogeschool Rotterdam, Rose van den Hoven

Rose van den Hoven kiest niet voor de makkelijke weg, is ondernemend en heeft zich de afgelopen twee jaar enorm ontwikkeld (ook buiten haar eigen vakgebied). De student bij de opleiding communicatie volgt er het honours programma en deed mee aan het multidisciplinaire project ‘AV1’, Daar zette ze zich samen met studenten van andere opleidingen in heeft voor het uitdragen van de mogelijkheden van robot AV1. Deze zorgt ervoor dat studenten die een tijd geen lessen konden bijwonen weer deel uit kunnen maken van de klas. Via een camera, luidspreker en microfoon kan de student de lessen volgen en in gesprek gaan met klasgenoten.

Van den Hove heeft daar laten zien een volwaardig gesprekspartner te zijn voor de diverse betrokken stakeholders zoals de studentendecanen, studenten en het kenniscentrum Creating010. Ze volgt nu de minor “business pressure cooker” en is een bevlogen redacteur van het online platform www.smartconnector.nl van de opleiding communicatie. Ze zet daar haar schrijfvaardigheid in en en deelt in verhalen kennis over projecten uit het onderwijs. 

 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Wilbert den Besten
Waar zijn de studenten van de CHE?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jasper Mulder
De CHE is enkele keren benaderd, maar heeft helaas geen student aangeleverd of kunnen vinden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Wilbert den Besten
Aha zonde!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jasper Mulder
De CHE is enkele keren benaderd, maar heeft helaas geen student aangeleverd of kunnen vinden.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Nikki
Waarom geen universitaire studenten?
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie