Brenda Smith is Adformatie CMO of the Year 2024, Koen Coopmans Future CMO

AS Watson-CMO Brenda Smith is uitgeroepen tot Adformatie CMO of the Year 2024. Koen Coopmans werd Future CMO of the Year.

Foto: Marco De Swart

Brenda Smith (CMO AS Watson) is tijdens CMO Day bekroond tot Adformatie CMO of the Year 2024. De marketingleider van Kruidvat en Trekpleister werd geprezen om de transformatie die de organisatie de afgelopen jaren heeft gemaakt. 'AS Watson was van origine een inkoopgedreven organisatie. Het is knap hoe Brenda de marketingdiscipline van marginaal tot leidend in strategie heeft omgebogen. Op alle domeinen – van assortiment tot imago en van duurzaamheid tot winkelmedewerker – zijn reuzestappen gezet.'

Kruidvat behaalde in 2023 goede scores op belangrijke merkparameters, ook groeide het imago op duurzaamheid en inclusiviteit en realiseerde het bedrijf een forse omzetgroei en een reputatiescore van 7,5. Smith kreeg - in aanwezigheid van ruim 180 CMO's - de award overhandigd van de vorige CMO of the Year, Johan van der Zanden van Albert Heijn.

Naast de criteria - leiderschap, vernieuwing, succes, purpose en visie - keek de jury naar de complexiteit van de opdracht waar de CMO's met hun team vorig jaar voor stonden. De top vijf CMO of the Year 2024 ziet er als volgt uit: 

  1. Brenda Smith (AS Watson)
  2. Stijn Mentrop-Huliselan (McDonald's)
    Geeft leiding aan marketing, digital en insights bij McDonald’s Nederland: een team van 21 mensen. McDonald’s bereikte in Nederland afgelopen jaar een dubbel-digit omzetgroei in Nederland. De gastenaantallen groeiden dubbel zo hard als de doelstelling. Stijn heeft zich de afgelopen jaren met succes hard gemaakt voor de proteinetransitie bij McDonald’s Nederland en praat ook internationaal mee over verduurzaming.
  3. Valentijn van Santvoort (Holie)
    Is eindverantwoordelijk voor het bouwen van het merk Holie dat op een missie is om mensen weer gezond te maken en minder suiker te laten eten. Holie werd binnen vier jaar tijd de nummer 2 in de categorie krokante ontbijtgranen. Met de ambitie en energie van Valentijn gecombineerd met de noodzaak tot gezond eten, verwacht de jury dat Holie zeker nog niet is uitgegroeid.
  4. Bas Verheijen (Hema)
    Bas Verheijen heeft een brede scope op marketing en heeft ook mandaat gekregen. Hij ging terug naar de roots van Hema en zette design en product weer centraal. Bas zorgde daarmee dat Hema weer een geliefde retailer werd. De jaarcijfers die vandaag bekend zijn geworden spreken boekdelen.
  5. Leo Hensen (Odido)
    Eindverantwoordelijk voor alle marketing- en communicatieactiviteiten bij Odido. In het diepste geheim werd gebouwd aan een geheel nieuw merk dat 5 september werd gelanceerd. Eind 2023 was de spontane bekendheid van Odido 37 procent (net zo hoog als die van T-Mobile ná 20 jaar) en staat het bekend als het meest vernieuwende telecommerk. Een gigantische operatie waarin Leo het hoofd koel heeft gehouden en alle stakeholders heeft mee gekregen.

Future CMO of the Year

In de Rijtuigenloods in Amersfoort werd ook de Adformatie Future CMO-award uitgereikt. Deze ging dit jaar naar Koen Coopmans, Team lead acquisition marketing Nationale Postcode Loterij. Coopmans noemt zichzelf een moderne, brede marketeer met kennis van strategie, creatie, data, offline en online media. Zijn passie voor marketing houdt niet op bij een gelanceerde campagne.

Hij is een aanjager en neemt graag de rol van projectmanager, of zelfs stakeholdermanager, op zich. Zijn brede scoop bleek ook duidelijk uit zijn case. Ook zag de jury zijn toegevoegde waarde binnen de complexe organisatie van de Nationale Postcode Loterij. Een belangrijk project waaraan hij succesvol een bijdrage deed was de introductie van de nieuwe producten Plus en Premium.

Coen Koopmans
Foto: Marco de Swart

Coopmans nam de prijs in ontvangst van Jordi Hillenga (Ziengs). Hij won vorig jaar de allereerste Future CMO-award. Celvin de Bie (Intertoys) en Carlijn Prins (Samsung) werden nummer twee en nummer drie. 

Celvin de Bie (Head of marketing Intertoys)

Celvin de Bie is als head of marketing eindverantwoordelijk voor Marketing binnen de organisatie. De focus bij merkontwikkeling en mediastrategie/inkoop ligt op het versterken van de marktpositie van Intertoys als dé specialist in speelgoed en de missie om iedereen zo veel en vaak mogelijk aan het spelen te krijgen.

De jury was onder de indruk van Celvin. Vanuit de winkel heeft hij in korte tijd de leiding gekregen over het marketingteam. Een autodidact met een ongelofelijk aanstekelijk enthousiasme voor speelgoed. Hij weet marketing een serieuze plek te geven binnen een bedrijf dat voorheen vooral door inkoop werd gedreven. Door die liefde voor speelgoed ook bij anderen aan te wakkeren en succesvol voor het merk in te zetten. Afgelopen jaar groeide Intertoys 4% procent in marktaandeel.

Carlijn Prins (Marketing communicatie specialist Samsung)

Carlijn Prins is binnen het Marketing Communicatie team verantwoordelijk voor de wearables categorie. Ze heeft een lange-termijn strategie ontwikkeld voor deze productgroep en met succes de Galaxy Watch6 geïntroduceerd. Een specifiek onderdeel van deze productlancering waar ze trots op is, is de Samsung Sleep Rave. Dit idee startte vanuit een PR-briefing, maar kon uiteindelijk 360 doorvertaald worden. De jury was onder de indruk van de drive van Carlijn die ervoor heeft gezorgd dat ze succesvolle ideeën nog groter kon maken. Daarnaast zette zij meerdere partnerships op, met als doel om de merkvoorkeur voor Samsung te vergroten onder Gen Z.

De vakjury voor CMO of the Year bestond uit:

  • Dorkas Koenen (CMO Rabobank, CMO of the Year 2022)
  • Beate van Dongen Crombags (partner customer experience & digital transformation EY)
  • Edgar Molenaars(partner customer & brand advisory KPMG)
  • Johan van der Zanden (CMO Albert Heijn, CMO of the Year 2023)
  • Lara Molendijk (New Growth Strategies)
  • Ralph Wisbrun (Ace)
  • Susanne van Nierop (hoofredacteur Adformatie)

De jury voor Future CMO of the Year bestond uit: 

  • Yvonne Nassar (hoofd marketing & communicatie Van Gogh Museum)
  • Erik Hoogenhout (Director business development marketing & operations CMS)
  • Jordi Hillenga (marketing & formule manager Ziengs, Future CMO of the Year 2023)
  • Dean Cooman (head of talent Boomerang FT)
  • Susanne van Nierop (hoofredacteur Adformatie)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie