Apple belazert de kluit

Als Apple zijn trouwe volgelingen een paar maanden $200 te veel laat betalen, is de blogosfeer te klein. Maar als Apple innovatie doelbewust blokkeert onder het motto dat ze juist de grootste innovator ter wereld zijn, hoor je niemand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is er aan de hand? Afgezien van holbewoners en GPV-leden weet inmiddels iedereen dat onze buren aan weerszijden op 9 november a.s. eindelijk de langverwachte iPhone in hun armen mogen klemmen. Ook is het vrijwel niemand ontgaan dat die iPhone nog altijd een 2G-telefoon is. Is er nog iemand met zo'n ding onder de Molblog-lezers?

Desgevraagd gaf Steve Jobs de schuld voor deze stap terug aan de stroomvretende 3G-chipset. De meeste 3G-smartphones bieden twee, hooguit drie uur spreektijd volgens Jobs, en . Dus daarom maar 2G.

Helaas voor Jobs werd vandaag prompt duidelijk wat een flauwekulsmoes dit is. Onbetwiste Apple-fan en gadgetrecensent Walt Mossberg (helaas betaalde toegang). En wat blijkt? 'Een schoonheid van een speler,' kopt de trouwe Mossberg, maar 'een tekort aan batterijtijd.'

Hoe nu, Steve? Ik dacht dat batterijtijd nu juist zo belangrijk was? Het werkelijke verhaal ligt natuurlijk anders. 2G is door Apple gekozen om marktstrategische redenen - Amerikaanse marktstrategische redenen, welteverstaan. En de Amerikaanse markt was gewoon belangrijker. Die voor de modernere Europese markt zo belangrijke 3G-versie komt er wel, wees gerust. Over een half jaar of zo. En intussen zadelt Apple de fanatieke volgelingen doodgemoedeerd op met een dure 2G-telefoon. Daar gaat-ie weer!

Overigens is in Walt Mossbergs iPod Touch-recensie nog zo'n voorbeeld van moedwillig tegengehouden innovatie te vinden. Die Touch is namelijk uitgerust met WiFi en een browser, volgens Jobs uitsluitend om de reden dat de gebruiker moet kunnen aanloggen bij de mobiele iTunes-site. Maar waarom dan niet meteen dat mooie email-programmaatje en die handige widgets van de iPhone meegeleverd?

Heeft de gebruiker niet nodig, zegt Apple. (Bzzzt! Fout antwoord. Wat wij gebruikers nodig hebben, bepalen wij zelf wel.) Maar Apple is natuurlijk bang voor oneigenlijke concurrentie met de 2G-iPhone, die we eerst allemaal met het bijbehorende telefoonabonnement moeten kopen, want zo is het onderhandeld met AT&T, O2 en T-mobile. En pas nadat alle trouwe fanboys zo'n ding hebben, stopt Apple de email- en widgetgoodies ook in de Touch.

Bravo, Steve. Keep going strong!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie