Wil je besparen, meer overzicht en kortere lead times bij digital en content productie?

Lees over hoe het werken met een productiestrategie content productie makkelijker maakt én besparingen oplevert in tijd, geld en proces

Waar je ook werkt in de marketingketen, het is aan de orde van de dag: bijna al het werk is zo langzamerhand ad-hoc. Toch bijzonder, want er is overal een strategie voor behalve hoe touchpoints ingevuld moeten worden.

Voor ons blijft het een bijzonder fenomeen dat er zoveel ad-hoc geproduceerd wordt zonder productiestrategie. Het is contraproductief en komt de kwaliteit van het werk niet ten goede. En het meest kwalijke is nog dat het doorwerkt in de hele keten. Kerst lijkt vaak als een verrassing te komen en als men in november pas het reclamebureau de briefing stuurt is dat te laat. En dan zijn de productie partners nog niet eens aan het werk...

Dit terwijl de voor de hand liggende strategieën wél ingevuld worden. Iedere  adverteerder heeft namelijk het volgende voor elkaar:

  • Merkstrategie: Welk product/dienst gaan we aan wie verkopen?
  • Communicatiestrategie: Met welke boodschap brengen we ons product/dienst aan de man/vrouw?
  • Mediastrategie: Welke middelen zetten we hiervoor in op paid/owned/earned?
“Voor ons blijft het een bijzonder fenomeen dat er zoveel ad-hoc geproduceerd wordt zonder productiestrategie”

Waar is de productiestrategie?

De voordelen van het werken met een productiestrategie zijn efficiëntere processen, besparingen op budgetten en kortere lead times.

Wat is eigenlijk een productiestrategie?

Productiestrategie: Een pragmatisch plan waarin staat hoe en met wie we op een slimme manier de content maken die nodig is om de communicatie- en mediastrategie in te vullen.

Hoe? Dit ene woordje omvat eigenlijk heel veel. Intern vraagt het om het verzamelen van alle wensen om tot een goede briefing en list of deliverables te komen per externe partij. Extern vraagt het om een helder proces: Wie wat doet voor welk budget binnen welke tijd.

Met wie? Op het moment dat de Hoe? goed is ingericht, kan je de blik naar buiten richten. Door verder te denken in de list of deliverables, kun  je assets geschikt maken voor meerdere middelen. Het is van belang om bij de selectie van de productiepartners rekening te houden met deze wensen en dat zij in staat zijn om hieraan te voldoen.

Slim? Slim produceren kan op veel manieren. Bijvoorbeeld door goed en effectief te briefen, voorkom je dat er veel bijsturing, kostbare tijd, correctierondes en meerkosten ontstaan.

“Productiestrategie: Hoe en met wie vullen we de communicatie- en mediastrategie slim in met de vereiste content?”

Waar een goede productiestrategie uit bestaat en wat het oplevert.

Allereerst is het goed te bepalen welke te behalen voordelen voor jou relevant zijn.

Als dat het proces betreft,  is het doel om de productie eenvoudig, volledig en met minder inspanning te doen. In het geval dat het budget-gedreven is, dan is er de simpele vraag  of je hetzelfde wil maken voor minder, meer wil maken of de kwaliteit wil verhogen voor hetzelfde budget. Tijd kan ook een essentiële factor zijn. Door de focus hierop te leggen, kun je processen verkorten en daarmee de totale doorlooptijd. Uiteraard is een combinatie van deze KPI’s ook mogelijk.

Als de KPI’s bepaald zijn, kun je de focus richten op de onderdelen en de voordelen. In de onderstaande tabel geven we een voorzet hiervoor.

PRODUCTIESTRATEGIE

Onderdeel

Te behalen voordeel

Production scheduling

Proces + tijd + budget
Wat doe je in een maand, kwartaal of jaar en hoe vallen deze producties? Kun je ze bundelen en simultaan produceren? Is het mogelijk alle packshots tegelijk te doen? Plan op zijn minst 2 kwartalen vooruit. Dit geeft overzicht en rust voor de zaken die echt ad-hoc zijn.

Future proof

Budget
Denk even verder. Komt er het komende jaar een variant van het product of de dienst uit en kunnen we die al mee schieten? Of er rekening mee houden in onze huidige productie? Zo worden kosten beperkt en kunnen adaptatie en versioning efficiënt gedaan worden.

Asset Matrix

Budget + tijd
Produce once, use many. Door een goede inventarisatie van de touchpoints een inventarisatie van alle assets (onderdelen) te maken waaruit de content gemaakt wordt. Een beeld kan bijvoorbeeld op een abri en in een e-DM voorkomen. Dan is het zaak om het grootste formaat te identificeren en het daarin op te leveren. Dit voorkomt ook dubbel werk. Produceer wat nodig is. Niet te veel, maar ook niet te weinig.

Modulair produceren

Proces + budget
Door in modules te denken en niet alleen in scripts, kunnen er veel meer variaties mee gemaakt worden. Als bijvoorbeeld een product in-use gefilmd wordt voor een TVC, dan kunnen ook de how-to en after sales video’s in die setting gemaakt worden.

Consistentie

Proces
Eén look & feel is makkelijker te bewerkstelligen als assets in één run geproduceerd worden en niet onafhankelijk van elkaar. En productiestrategie maakt voor jou en je collega’s van andere afdelingen inzichtelijk waar de gaten en overlappingen liggen.

Fit for Purpose

Budget + tijd
Als er een still gemaakt wordt, zorg dan dat er een ruime uitsnede opgeleverd wordt, zodat deze staand, liggend en square gebruikt kan worden.In het geval dat er ook dynamic content uit de assets gemaakt moet worden, dan is het wellicht zaak om de oplevering in bepaalde lagen te voorzien.

Bij het opzetten van een productiestrategie is er veel laaghangend fruit te oogsten. Dus een quick-fix is snel gedaan.

Eerst de quick-fix en dan opnemen in de routine.

Bij het opzetten van een productiestrategie kun je veel laaghangend fruit oogsten. Dus een quick-fix is snel gedaan. Echter, om het als duurzame strategie te omarmen, komt er meer bij kijken en heeft het een grotere impact. Het opzetten van een vaste werkwijze met bijbehorende rollen en verantwoordelijkheden is een kritische succesfactor. Pas dan kun je echt het Ad-hoc werken zoveel mogelijk uitbannen en rust en routine creëren. Met aandacht voor kwalitatief sterk werk. En dan is iedereen in de keten ook klaar voor het onverwachte. Bijvoorbeeld als Nederland eindelijk eens de wereldbeker voetbal wint en je daar als sponsor op in wil haken!

Maak een productiestrategie onderdeel van je werkwijze. We wensen je veel plezier met de vruchten die je ervan plukt!

 

 

Over Dot Connectors

Dot Connectors optimaliseert en organiseert digital en asset productie van marketingcontent. Van fotografie, en lineaire video’s tot digitale platformen. De doorgewinterde productiestrategen en -consultants van Dot Connectors verbinden mensen, bedrijven en projecten op een efficiënte wijze. Dit resulteert in een productiemethodiek die van toepassing is op alle marketing touchpoints. Dot Connectors (voorheen Misters) is in 2016 opgericht door Niels Scheide en Bart Reef. In januari 2020 sloot Xander Amo zich aan als derde partner. www.dotconnectors.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →