Waar je ook werkt in de marketingketen, het is aan de orde van de dag: bijna al het werk is zo langzamerhand ad-hoc. Toch bijzonder, want er is overal een strategie voor behalve hoe touchpoints ingevuld moeten worden.
Voor ons blijft het een bijzonder fenomeen dat er zoveel ad-hoc geproduceerd wordt zonder productiestrategie. Het is contraproductief en komt de kwaliteit van het werk niet ten goede. En het meest kwalijke is nog dat het doorwerkt in de hele keten. Kerst lijkt vaak als een verrassing te komen en als men in november pas het reclamebureau de briefing stuurt is dat te laat. En dan zijn de productie partners nog niet eens aan het werk...
Dit terwijl de voor de hand liggende strategieën wél ingevuld worden. Iedere adverteerder heeft namelijk het volgende voor elkaar:
- Merkstrategie: Welk product/dienst gaan we aan wie verkopen?
- Communicatiestrategie: Met welke boodschap brengen we ons product/dienst aan de man/vrouw?
- Mediastrategie: Welke middelen zetten we hiervoor in op paid/owned/earned?
Waar is de productiestrategie?
De voordelen van het werken met een productiestrategie zijn efficiëntere processen, besparingen op budgetten en kortere lead times.
Wat is eigenlijk een productiestrategie?
Productiestrategie: Een pragmatisch plan waarin staat hoe en met wie we op een slimme manier de content maken die nodig is om de communicatie- en mediastrategie in te vullen.
Hoe? Dit ene woordje omvat eigenlijk heel veel. Intern vraagt het om het verzamelen van alle wensen om tot een goede briefing en list of deliverables te komen per externe partij. Extern vraagt het om een helder proces: Wie wat doet voor welk budget binnen welke tijd.
Met wie? Op het moment dat de Hoe? goed is ingericht, kan je de blik naar buiten richten. Door verder te denken in de list of deliverables, kun je assets geschikt maken voor meerdere middelen. Het is van belang om bij de selectie van de productiepartners rekening te houden met deze wensen en dat zij in staat zijn om hieraan te voldoen.
Slim? Slim produceren kan op veel manieren. Bijvoorbeeld door goed en effectief te briefen, voorkom je dat er veel bijsturing, kostbare tijd, correctierondes en meerkosten ontstaan.
Waar een goede productiestrategie uit bestaat en wat het oplevert.
Allereerst is het goed te bepalen welke te behalen voordelen voor jou relevant zijn.
Als dat het proces betreft, is het doel om de productie eenvoudig, volledig en met minder inspanning te doen. In het geval dat het budget-gedreven is, dan is er de simpele vraag of je hetzelfde wil maken voor minder, meer wil maken of de kwaliteit wil verhogen voor hetzelfde budget. Tijd kan ook een essentiële factor zijn. Door de focus hierop te leggen, kun je processen verkorten en daarmee de totale doorlooptijd. Uiteraard is een combinatie van deze KPI’s ook mogelijk.
Als de KPI’s bepaald zijn, kun je de focus richten op de onderdelen en de voordelen. In de onderstaande tabel geven we een voorzet hiervoor.
PRODUCTIESTRATEGIE
Onderdeel |
Te behalen voordeel |
Production scheduling |
Proces + tijd + budget |
Future proof |
Budget |
Asset Matrix |
Budget + tijd |
Modulair produceren |
Proces + budget |
Consistentie |
Proces |
Fit for Purpose |
Budget + tijd |
Eerst de quick-fix en dan opnemen in de routine.
Bij het opzetten van een productiestrategie kun je veel laaghangend fruit oogsten. Dus een quick-fix is snel gedaan. Echter, om het als duurzame strategie te omarmen, komt er meer bij kijken en heeft het een grotere impact. Het opzetten van een vaste werkwijze met bijbehorende rollen en verantwoordelijkheden is een kritische succesfactor. Pas dan kun je echt het Ad-hoc werken zoveel mogelijk uitbannen en rust en routine creëren. Met aandacht voor kwalitatief sterk werk. En dan is iedereen in de keten ook klaar voor het onverwachte. Bijvoorbeeld als Nederland eindelijk eens de wereldbeker voetbal wint en je daar als sponsor op in wil haken!
Maak een productiestrategie onderdeel van je werkwijze. We wensen je veel plezier met de vruchten die je ervan plukt!
Over Dot Connectors
Dot Connectors optimaliseert en organiseert digital en asset productie van marketingcontent. Van fotografie, en lineaire video’s tot digitale platformen. De doorgewinterde productiestrategen en -consultants van Dot Connectors verbinden mensen, bedrijven en projecten op een efficiënte wijze. Dit resulteert in een productiemethodiek die van toepassing is op alle marketing touchpoints. Dot Connectors (voorheen Misters) is in 2016 opgericht door Niels Scheide en Bart Reef. In januari 2020 sloot Xander Amo zich aan als derde partner. www.dotconnectors.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!