Waar zijn de reclamemakers met hart voor het vak?

Oprichter van het het kersverse bureau Hotel L'Amour, Aad Kuijper, roept op om de liefde voor het reclamevak weer in ere te herstellen.

Aad Kuijper, fotografie Bas de Graaf

De liefde voor reclame blijft een lastige. Soms is er een vonk tussen mij als consument en een adverteerder maar meestal blijft het bij een oppervlakkige flirt.

Online is het niet veel beter daar is reclame een soort Tinder geworden, we swipen ons een ongeluk en daten dat het een lieve lust is maar tot een relatie komt het zelden. Waar zit het ‘m dat nou in. Hoe komt het dat mijn grote liefde mij steeds vaker teleurstelt?

Voor een antwoord op die vraag ging ik te rade bij de oude meesters. Do this or die, schreef Bill Bernbach ooit in een pleidooi voor integere reclame. Bill was een oprecht mens, een Don Quichotte die vocht tegen windbuilen en luchtverkopers. In een tijd waarin reclame voornamelijk op onze laagste instincten inspeelde pleitte hij, against all odds, voor verheffing van ons vak.

Bill had de gave van het woord waardoor zijn pleidooi weerklank vond en de grondslag legde voor betere, intelligentere en liefdevol gemaakte reclame. The truth well told, zoals die andere grootheid, David Ogilvy het ooit verwoordde. Bill en David waren de inspirators voor wie je het vak inging. Ik wel in ieder geval. Een vak dat toen nog bedreven werd door andere Don Quichottes en Sancho Pancha’s. Vakidioten die nachten doorhaalden op hun zolderkamertjes om met hun creaties de wereld een ieniemienie stukje beter te maken een pietsie minder lelijk en een grammetje leuker.

Heeft u ooit in de bioscoop het publiek een staande ovatie zien geven voor een commercial? Ik wel. Maar dat is lang geleden. Te lang. Inmiddels zijn we vijftig jaar verder en moeten we het stellen zonder Bill en David. Hun bureaus zijn overgenomen door beursgenoteerde ondernemingen die voornamelijk gedreven worden door aandeelhouders-value en hun gedachtengoed is tijdens een van de vele fusies aan de straatkant gezet. De liefde voor het vak werd gefactureerde liefde, de briefing werd een dictaat, de pitch winnen een doel op zich en stilletjes aan verdween het idealisme om plaats te maken voor opportunisme (Frank Pels waar ben je?) .

Inmiddels telt de wereld meer reclamemakers dan loodgieters en begint het een beetje te stinken uit het afvoerputje. Is dit een negatief verhaal? Allerminst. Maar het is wel een oproep tot verandering. We realiseren ons als een-pitters en twee-drie- viermans-zaakjes te weinig dat we deel uitmaken van een van de grootste industrieën ter wereld. Dus waar iedereen zich zorgen maakt om de verwoesting van ons leefklimaat moeten ook wij ons als bedrijfstak bekommeren om onze uitstoot. Onze geestelijke footprint, zeg maar. En als je er zo naar kijkt wordt het hoog tijd om ons mestoverschot te reduceren.

Teveel van wat we doen is namelijk van wegwerpkwaliteit, vignette-films, politiek correcte huis tuin en keuken filosofietjes al dan niet op muziek gezet, grapjes en lolletjes, laagwaardig geproduceerde content waar we elkaar mee feliciteren maar die ongezien in de vergeetbak verdwijnt. En dat is zonde. We zitten namelijk in het mooiste vak ter wereld, niets bereikt zo’n groot publiek als wat wij doen, niets kan zoveel teweegbrengen, zo inspireren.

Het wordt tijd dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze gekochte aandacht, dat we onze creaties wat duurzaamheid meegeven, een verhaal, een boodschap of een inzicht, dat we er wat langer over nadenken, het inhoudelijk iets vaker oneens durven te zijn met die grote klant, met die ingebeelde creatief of die welbespraakte strateeg, en dat we er vervolgens net zo lang aan schaven, poetsen en polijsten totdat het bijdraagt aan een schonere wereld. Ik geef het toe, ik ben een romanticus.
 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Aad Kuijper
Correctie, voor iemand anders het opmerkt: The thruth well told was McCann, David Ogilvy zei: the consumer isn’t a moron, she’s your wife.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Aad Kuijper
Correctie, voor iemand anders het opmerkt: The truth well told was McCann, David Ogilvy zei: the consumer isn’t a moron, she’s your wife.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Peter Burger
Heerlijk dit!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Jack van den Burger
hear, hear!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Mark Dijkman
En visie naar mijn hart Aad! Gelukkig zijn er nog vakbroeders die zo denken.

Dank, Taeke Meindertsma
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Rob Wighman
Geweldig scherp geschreven! Alsof ik na een eindeloos lange rit een groenblaadje boven het plat gewalste asfalt zie uitsteken. Het kan dus nog steeds...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Arjan Oosterveer
En zo is t!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Lodewijk van der Peet
Vaak denk ik als Aad iets uitlegt; als alles zó simpel was, dan.... Maar eigenlijk is het zo simpel.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Marcel Ossendrijver
Helemaal waar! En ook hoognodig dat we dit een serieus gaan nemen. Als het gaat om 'niets bereikt zo’n groot publiek als wat wij doen, niets kan zoveel teweegbrengen, zo inspireren' zou ik toch ook een lans willen breken voor muziek en film en de combinatie daarvan. Maar he, een top reclamefilm is precies dat.....
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Martin Heijgelaar
The truth well told…
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Freed Schmitter
Een andere briljante insteek kwam voor zover ik begreep van BBDO: vraag de klanten van een product wat zij daaraan willen verbeterd hebben. Richt je vooral op tevreden gebruikers, dan komen nieuwe ook wel. Zo kan reclame een volwassen antwoord op verborgen wensen geven en echte productverbetering toepassen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie