Het is de Nederlandse Borstvoedingsweek. De reden voor snoepmerk Katja om in te haken op het taboe rondom borstvoeding in het openbaar. De snoepwarenleverancier lanceert het vervolg op de moslima-campagne waarin het zichzelf positioneerde als de ‘vegetarische trendsetter onder snoep’. Ook met de nieuwe campagne wil het snoepmerk jonge vrouwen die van het leven houden en bewuste keuzes maken aanspreken en een taboe doorbreken: eigen keuze voor borstvoeding in het openbaar. Katja legt uit dat 'keuzevrijheid' het centrale thema is van de gehele campagne.
Het veggie snoepmerk verwacht opnieuw een maatschappelijke discussie op gang te brengen zoals dat ook gebeurde naar aanleiding van de moslima-campagne. Zij werd afgebeeld met een dierlijk gelatinevrij Katja-snoepje met de begeleidende slogan: 'Ja! Alles veggie.' Die campagne stelde de vrije keuze voor geloof centraal.
‘Ja!’ op ‘Alles Veggie’
Het nieuwe campagnemotief, ontwikkeld door creatief bureau Antoni uit Berlijn, toont een jonge moeder als model in een alledaagse situatie terwijl ze haar kleine baby borstvoeding geeft. Katja noemt haar representatief voor de diversiteit van de doelgroep van het merk. ‘Denk hierbij aan jonge, trendy, stoere vrouwen met en zonder kinderen die graag bewust leven en letten op wat ze eten. Katja wil het ze gemakkelijk maken om zonder dierlijke gelatine te snoepen.’ De campagneslogan ‘Ja! ‘Alles veggie’, blijft dan ook behouden.
Taboes doorbreken binnen de belevingswereld van vrouwen
Jeroen van Eunen, algemeen directeur van Katja: ‘Helaas is het nog steeds zo dat er een taboe heerst op het geven van borstvoeding in het openbaar. Dit is een thema dat echt speelt onder onze vrouwelijke doelgroep. Met het nieuwe motief gaan we een actuele discussie aan en nemen we stelling. Je eigen kind borstvoeding geven is de oudste en meest normale ter wereld. En dat moet ook in het openbaar helemaal oké zijn. Net zoals het overigens ook helemaal goed is als je niet voor borstvoeding kiest. Wij zijn niet voor of tegen, maar vinden dat iedere vrouw haar eigen keuzes mag maken.’
Lees ook: 15 jaar Woman Inc: Strijd voor emancipatie nog niet gestreden
De campagne
De campagne is opnieuw zichtbaar op een steigerdoek van 850m2 op kantoorpand Willemswerf aan de Oude Haven in Rotterdam en wordt online begeleid met de hashtag #letermaareensop op de sociale mediakanalen Instagram en Facebook. Daarnaast is er een samenwerking aangegaan met &C, het 360° contentmerk rondom Chantal Janzen.
De Borstvoedingsweek is een initiatief van de Landelijke Borstvoedingsraad, in samenwerking met het Voedingscentrum.
Lees ook: Poster voor snoep van Katja dat geschikt is voor moslims, leidt tot discussie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!