Een opvallende digitale campagne onder de finalisten van de Dutch Creativity Awards dit jaar is de tweemaal genomineerde "Let's Rap Louder", gecreëerd door TBWA\NEBOKO en TBWA\X voor Tele2, nu Odido. We geven een inkijkje in deze muzikale campagne die tevens een primeur was voor TikTok in Nederland.
In een tijd waarin de digitale wereld en de fysieke wereld zo nauw met elkaar verweven zijn, zagen TBWA\NEBOKO en Tele2 dat negativiteit zich razendsnel kan verspreiden. Te vaak heeft dit nare gevolgen voor mensen. In 2022 lanceerden zij “Let’s Love Louder”, de nieuwe merkcampagne die inspireert om met je data een positief verschil te maken voor een ander.
“Let’s Rap Louder” moest bewijzen dat de campagneboodschap niet alleen een catchy mantra is maar ook mensen in beweging kan brengen. Voor een jong merk als Tele2 is TikTok de uitgelezen plek om dit te doen. Maar, TikTok gebruikers zitten niet te wachten op commerciële uitingen. Daarom kozen TBWA\NEBOKO en Tele2 voor een community benadering en bundelden de krachten met de rap community. Muziek heeft immers enorme invloed op onze emoties. En terwijl steeds meer rappers zich uitspreken tegen haat, associëren we de rap scene ook met rivaliteit en roasts. Daar zit een interessante spanning, waar slim op in is gespeeld.
Namens Tele2 kondigde Rotjoch, oprichter van hip-hop platform 101 Barz een Rap Battle aan met Cho, Latifah, Sor, Leafs, Maradonnie en Yssi SB. In de aanloop naar de Rap Battle werden er teasers gedeeld waarin de rappers naar elkaar uithaalden. Zo werd de Rap Battle al een hype in de week voor het event.
Op 6 februari om 19:00 startte de livestream van de Rap Battle. Niet alleen vanaf het Tele2 account, maar ook van die van de host Rotjoch en de zes rappers. Een livestream met acht accounts was een primeur voor TikTok in Nederland. En een gouden zet, want elke artiest bracht een flink aantal kijkers binnen.
Deze kijkers warden verrast met een plot twist, want de regels die Rotjoch opstelden staan haaks op die we kennen van een battles in de rap community. De deelnemers moesten elkaar verslaan met positiviteit.
In 30 minuten gingen de zes rappers elkaar te lijf met positiviteit in drie afzonderlijke battles. Cho wist zijn tegenstanders met de meeste humor en flow de hemel in te prijzen en ging er met de winst vandoor. Met duizenden kijkers en stemmen in de comment sectie echode de boodschap van Tele2 over TikTok. Zelfs in de week na de livestream werd de video nog ruim 300.000 keer bekeken.
"Let's Rap Louder" laat zien wat de impact kan zijn als een merk een plekje in culture weet te veroveren. Dat kan alleen als je je volledig onderdompelt in de belevingswereld van de doelgroep, snapt hoe je entertainment waarde toevoegt en niet bang bent om te pionieren met de nieuwste social media features. TBWA\NEBOKO en Tele2 hebben met deze campagne het TikTok publiek in een recordtijd weten te boeien met een boodschap met betekenis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!