Wie in aanloop naar de wintersportvakantie alvast de nodige meters op ski’s of het snowboard wil maken, weet SnowWorld te vinden. Maar de verschillende SnowWorld-locaties bieden het hele jaar door allerlei activiteiten, zegt commercieel directeur Remko Klein. Om die positionering beter onder de aandacht te brengen, start SnowWorld een langlopende campagne die is opgezet als langetermijnstrategie voor de komende drie jaar.
Met verschillende promotie-uitingen wil SnowWorld zijn ‘belofte’ met de naam ‘Bergen vol plezier in het skigebied van hier’ stapsgewijs verder verstevigen, zegt directeur Wim Hubrechtsen. Hij geeft aan dat de organisatie grootse toekomstplannen heeft, zeker nu de acht SnowWorld-vestigingen verspreid in Nederland, Duitsland en Frankrijk na lastige coronajaren weer ‘een flinke omzetgroei’ realiseren. De vestigingen trekken op jaarbasis gezamenlijk ruim drie miljoen bezoekers. Een marketingstrategie moet helpen om meer bezoekers te verwelkomen. En graag niet allemaal bij aanvang van het wintersportseizoen, maar juist meer verdeeld over de seizoenen.
‘We zijn het hele jaar door relevant’
De campagne die maandag start en is ingekocht tot 31 december 2023 is een van de onderdelen in deze marketingstrategie. Commercieel directeur Klein heeft de campagne inhouse ontwikkeld met collega’s Jeroen Buyse en Tim Schuurbiers. Het doel van de campagne volgens Klein: ‘SnowWorld positioneren als een bestemming voor méér dan alleen sneeuw. Bij ons kun je het hele jaar terecht voor een brede mix aan activiteiten (outdoor klimparken, mountainbiken, icekarten, skydiven). Net als in de Alpen, waar het volstrekt logisch is dat je daar in de zomer precies dezelfde activiteiten kunt vinden, geldt dat ook voor onze locaties in Nederland. De associatie met sneeuw is uiteraard heel sterk, maar we willen met deze campagne benadrukken dat we het hele jaar door relevant zijn. Ook tijdens het outdoorseizoen. Bergen vol plezier in het skigebied van hier!’ In audio werken we daarbij met het meest iconische geluid uit de Alpen: de jodel, die we vertaald hebben naar JodelahiHier. Want het beste van de bergen beleef je hier.’
Campagnekanalen
SnowWorld voert de campagne via verschillende kanalen. Denk aan betaald adverteren in zoekmachines Google en Bing en op sociale media Facebook, Instagram en TikTok. Buiten zien we de reclames terug op abri’s, masten en bussen. SnowWorld adverteert ook op radiozenders van Talpa (Radio10 en Radio 538) en meer lokale zenders als Omroep West en L1. Er gaat ook budget naar printadvertenties in titels (alle versies van het Algemeen Dagblad, Volkskrant, Trouw, Parool, Libelle, Margriet en Donald Duck) van DPG Media.
Andere uitingen
Als benoemd is de campagne een van de onderdelen in de marketingstrategie van SnowWorld. Een ander onderdeel is dat het bedrijf kopers van een pistekaartje via zijn webwinkel in april het tweede pistekaartje gratis geeft. Samen skiën of snowboarden is immers leuker, redeneert directeur Hubrechtsen. Een andere – meer ludieke – actie is het inhuren van een Oostenrijkse chef die ‘binnenkort’ een vijfgangenmenu in de SnowWorld-vestiging in Amsterdam serveert. Dat menu is ‘gebaseerd op eigen tradities en met verse ingrediënten’, aldus de directeur – die hoopt op succes om meer diners te organiseren.
Hieronder is een video te bekijken die hoort bij de nieuwe marketingstrategie.