Door de Corona-maatregelen krijgen de Reclame Code Commissie klachten binnen van mensen over reclames waar zij zich voor de Corona-crisis naar alle waarschijnlijkheid niet druk over hadden gemaakt. Reclame Code Commissie: ‘Zo leiden commercials met oproepen als “Ga fietsen” of “Stuur je kinderen naar buiten” nu soms voor het eerst tot een klacht. Ook viel het een klager op dat de “1,5 meter afstand-regel” in reclames niet altijd goed in de praktijk wordt gebracht.’
De regels waar verantwoorde reclame aan moet voldoen, blijven echter -zo benadrukt de Stichting Reclame Code in ernst- hetzelfde. ‘Reclames mogen niet misleiden en bijvoorbeeld niet de suggestie wekken dat producten helpen tegen het Corona-virus als dit niet wetenschappelijk kan worden onderbouwd.’
Stichting Reclame Code werkt thuis
Vanwege de maatregelen rond het Corona-virus werkt ook de Stichting Reclame Code zoveel mogelijk vanuit huis. De afhandeling van de klachten gaat gewoon door. ‘Maar’, zo zegt de stichting, ‘de duur van de behandeling zal in sommige gevallen wat langer zijn dan normaal. Ook zullen wij niet alle klachten in behandeling kunnen nemen.’ De meest recente uitspraken zijn hier te vinden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!