In de acht weken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen hebben politieke partijen in totaal ruim 1,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op internet. Dat blijkt uit een analyse van rapporten hierover van Google en Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Het CDA en GroenLinks gaven het meest uit.
Politieke partijen begonnen pas in de laatste weken veel uit te geven om op te vallen op Google, YouTube, Facebook en Instagram. Vorige week gaven ze veruit het meest uit, namelijk ruim 840.000 euro. Dat is ongeveer net zoveel als in de laatste week voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. In de weken hiervoor lagen de uitgaven juist steevast lager dan tijdens de landelijke verkiezingen.
Lees ook: Amateurisme viert weer hoogtij in verkiezingscampagnes 2022
Het CDA betaalde in de afgelopen acht weken met ruim 280.000 euro het meest voor internetadvertenties. Daarna waren GroenLinks (200.000 euro), PvdA (170.000 euro), D66 (160.000 euro) en VVD (155.000 euro) de grootste politieke adverteerders. Hierbij is telkens gekeken naar de uitgaven van landelijke en regionale afdelingen en van kandidaat-raadsleden.
Vooral regionale thema's
De hierboven genoemde politieke partijen leggen in hun reclames duidelijk meer de nadruk op regionale thema's en kandidaten en minder op landelijke kopstukken. Zo stelt de landelijke afdeling van het CDA vooral regionale kandidaten voor aan internettende Nederlanders en is Wopke Hoekstra weinig te zien. Ook hebben veel lokale afdelingen van de partij advertenties ingekocht, meestal voor enkele honderden euro's.
De VVD vormt hierop een uitzondering en schuift Mark Rutte met enige regelmaat naar voren, naast ook advertenties die zijn gericht op een specifieke gemeente. Zo riep de premier maandag mensen op om te gaan stemmen in een filmpje op Instagram.
Lokale partijen hebben samen in acht weken zo'n 215.000 euro uitgegeven om online op te vallen. Vergeleken met de uitgaven van landelijke partijen ging het vaak maar om kleine bedragen, oplopend tot enkele honderden euro's. Maar omdat er zoveel lokale partijen zijn, kwamen ze samen op een hoog bedrag uit.
Specifieke wijken
Hart voor Den Haag was een van de grotere regionale adverteerders en gaf hier in twee maanden bijna 9000 euro aan uit. De partij van Richard de Mos richtte zich regelmatig op bewoners van specifieke wijken in de hofstad, zoals Loosduinen, Laak en Escamp. Ook Leefbaar Rotterdam heeft duizenden euro's uitgegeven aan internetadvertenties.
De genoemde bedragen betreffen een schatting. Meta deelt namelijk geen precies bedrag als een adverteerder minder dan 100 euro heeft uitgegeven aan advertenties. In zo'n geval is aangenomen dat er 50 euro is uitgegeven. (Bron: ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!