Overslaan en naar de inhoud gaan

Oproep lobbyclub: 'Leg vleesreclame aan banden'

Ook moet de vleesconsumptie worden opgenomen in het regeerakkoord, schrijft de Transitiecoalitie Voedsel aan informateur Mariëtte Hamer.
Vleesreclame
Archieffoto
Vleesreclame
Archieffoto

Een nieuw kabinet moet in het regeerakkoord vastleggen dat reclame voor vlees aan banden wordt gelegd. Ook moeten winkelketens en de voedingsindustrie minimaal evenveel reclame maken voor plantaardige producten als voor vleesproducten en bovendien zou er een vleestaks en een suikertaks moeten komen. Daarnaast zou ook de vleesconsumptie zou moeten worden opgenomen in het regeerakkoord, schrijft de lobbyclub Transitiecoalitie Voedsel in een brief aan informateur Mariëtte Hamer, meldt Financieel Dagblad. 'Maak meer plantaardig het nieuwe normaal', stellen de briefschrijvers op initiatief van kwartiermaker Natascha Kooiman.

related partner content for mobile comes here

Een volgend kabinet zou in het regeerakkoord ook moeten bepalen dat het aanbod van voedsel door supermarkten, cateraars en horeca minimaal voor de helft bestaat uit plantaardig voedsel. Dat zou volgens de club binnen vier jaar moeten gebeuren. 'Het moet niet langer vanzelfsprekend zijn dat er bij supermarkten, horeca en catering hoofdzakelijk vlees of andere dierlijke producten op het menu staan', zegt Natascha Kooiman van Transitiecoalitie Voedsel en initiatiefneemster van de oproep.

Eetgedrag in regeerakkoord

De ambitie van het demissionaire kabinet om de verhouding in de consumptie van dierlijk en plantaardig eiwit in Nederland te verschuiven van 60-40 naar 40-60 noemt de club 'te vrijblijvend.' Volgens de ondertekenaars zou een nieuw kabinet moet de wijziging in het eetgedrag vastleggen in het regeerakkoord. 

Kooiman: 'Ongeveer 60 procent van de eiwitten die we dagelijks consumeren zijn van dierlijke oorsprong en 40 procent is plantaardig. Om gezondheidsredenen en vanuit klimaatoverwegingen zou dat omgedraaid moeten worden. Een meer plantaardig dieet moet het nieuwe normaal worden, vindt het gezelschap - een samenwerkingsverband van zo'n 200 personen, bedrijven en instellingen waar onder wie ook Vegaslager Jaap Korteweg en Ekoplaza-directeur Erik Does bij zijn aangesloten.

Vleestaks

De club sluit zich ook aan bij de plannen van het RIVM en de Raad voor de Volksgezondheid voor de invoering van een suikertaks, verlaging van de btw op gezond eten zoals fruit en groenten, en een verbod op reclame voor ongezond voedsel. De lobbyisten steunen het idee dat de overheid inzet op een hogere btw of een accijnsheffing op dierlijke producten, zoals een vleestaks.

Als er daadwerkelijk een verbod komt op vleesreclames, is het niet het eerste product dat aan banden zal worden gelegd. Onlangs werd duidelijk dat reizigers in Amsterdam geen reclame meer te zien zullen krijgen voor fossiele brandstoffen en stuntprijzen voor vliegtickets. Binnen het vak werden deze maatregelen al ‘symboolpolitiek’ genoemd. 

Heeft zelfregulering zijn langste tijd gehad? In de uitzending van Adformatie Connects Live, op donderdag 20 mei, praten we erover met Otto van der Harst (directeur Stichting Reclame Code), Henriette van Swinderen (bvA) en Mark Veenman (directeur CS Digital Media, de exploitant van het metronetwerk in Amsterdam). Ook Natascha Kooiman schuift digitaal om toe te lichten waar het terugdringen van reclame voor vlees volgens de Transitiecoalitie belangrijk is in duurzame verandering. 

Lees ook:

Adformatie Connects Live: reclamevrijheid onder druk
Amsterdams verbod op fossiele reclame in metro 'symboolpolitiek'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in