De Brits-Jamaicaanse voetballer Raheem Sterling is het nieuwe gezicht van een Nike-campagne. Het Amerikaanse sportmerk heeft een socialmediapost geplaatst met het gezicht van Sterling en de woorden: ‘Speaking up doesn’t always make life easier. But easy never changed anything.’ Met Sterling spreekt Nike zich voor de tweede keer uit tegen racisme.
De voetballer van Manchester City kreeg vorig week racistische opmerkingen van Chelsea-fans naar zijn hoofd geslingerd. De voetballer liet via Instagram weten dat deze leuzen zijn aangewakkerd door de media. Dit illustreert hij met twee artikelen van de Daily Mail. Beide stukken gaan over spelers die een huis kopen voor hun moeder. Alleen het artikel over de zwarte speler heeft duidelijk een negatievere toon. ‘Deze jonge, zwarte jongen wordt in een kwaad daglicht gezet’, zegt Sterling. ‘Het enige wat ik wil zeggen: denk na over eerlijke publiciteit en geef alle spelers een gelijke kans.’
Recordhoogte
Een week nadat Sterling naar buiten kwam met dit verhaal, maakte Nike bekend dat hij het nieuwe gezicht wordt van de ‘Just do it’-campagne. Deze actie lijkt sterk op de voorgaande campagne met Colin Kaepernick, de man die protesteert tegen politiegeweld jegens zwarten. De reclame-uiting van Keapernick, gemaakt in samenwerking met Wieden & Kennedy, bestaat ook uit close-up, inclusief begeleidende tekst ('Speaking up doesn’t always make life easier. But easy never changed anything').
Deze campagne leverde Nike destijds gemengde reacties op: de een vond het dapper dat het merk zich inzet voor sociale gelijkheid, de ander vond dat Nike geen politiek statement moet maken. De kritiek heeft Nike in ieder geval financieel niet geraakt, integendeel zelfs: het merk heeft ongeveer 165 miljoen dollar aan media-exposure verdiend. Twee weken na de lancering bereikten de aandelen van Nike een recordhoogte. Het moet nog blijken hoe de campagne met Sterling uitpakt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!