Na het alom aanwezige #doeslief van vorig jaar heeft Sire zijn pijlen dit jaar gericht op duurzaamheid. Met de campagne ‘Waardeer het, Repareer Het’ wil het Nederlanders aanzetten om kapotte spullen een tweede leven te geven door ze te repareren.
De campagne wordt traditiegetrouw gratis uitgevoerd door bureaus en professionals uit de marcom-sector. Het idee voor het onderwerp is afkomstig van Pepijn Rooijens (bestuurslid Sire, Havas Lemz), de campagne zelf is ontwikkeld en uitgevoerd door Dept. Het is voor de eerste keer dat Sire de overall-campagne in handen heeft gegeven van een bureau met en ‘digitale’ achtergrond.
Repareerplatform
‘Waardeer het, repareer het’ is breed zichtbaar: van TV, radio, en online tot printmedia, bioscoop, outdoor en sociale media. Daarnaast is er online platform Waardeer het, repareer het dat consumenten helpt om zelf aan de slag te gaan. De website assisteert beginnende reparateurs in tekst en geluid om in een paar stappen kapotte spullen te repareren. Ook wordt voice-assistent ingezet voor onder andere Google Home en Google Assistent, om repareren makkelijker en laagdrempeliger te maken.
Sire heeft voor de campagne onderzoek laten houden naar de redenen voor mensen om hun spullen niet te repareren. Bijna 60 procent van de Nederlanders vindt het zonde spullen weg te gooien, maar er blijken barrières te zijn.
Voor het merendeel (61 procent) van de Nederlanders is dat financiele afweging. Zo besluit ruim de helft van de Nederlanders pas te repareren bij een vervangingswaarde vanaf 100 euro. Ook hangt het af van het type product. Kleding, speelgoed, strijkijzers, koffers en koffiezetapparaten het vaakst direct weggegooid als het ‘kapot’ is. Nederlanders zijn zuiniger op hun fiets, laptop, naaimachine en telefoon.
(tekst loopt door onder video)
Voldoening
‘Als iets kapot is, is het nog niet waardeloos’ zegt Sire-directeur Lucy van der Helm. ‘Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen’.
Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft is verbonden aan de campagne, die erop is gericht een aantal van deze barrières weg te nemen. ‘Zelf repareren geeft veel voldoening’, zegt ze. ‘Mensen zijn gewoon trots als ze iets zelf hebben gerepareerd. Dat zien we ook terug in onderzoek. Daarnaast beseffen mensen zich dat het óók goed is voor je portemonnee én dat het positief uitpakt voor het milieu.’
Bovendien blijkt dat als iemand iets succesvol heeft gerepareerd, de kans groter dat die de volgende keer weer een schroevendraaier of lijmpistool pakt, aldus Mugge. ‘Dat wil deze campagne stimuleren.’
De campagne richt zich op mensen zelf en niet op fabrikanten die het vaak lastig of onmogelijk maken om hun spullen door particulieren te laten repareren.
Credits ‘con amore’
Zoals altijd heeft een groot aantal partijen ‘om niet’ aan de SIRE campagne meegewerkt.
Idee en uitvoering overall campagne: Dept
Website en social: Dept
TVC’s/video’s: Pink Rabbit
Regie: Basha de Bruin.
PR: NewsLab
Mediastrategie: Publicis Groupe-Starcom
Online, grading en sound: The Ambassadors
Muziek: Rimer London
Voice-over: Pieter Hulst,
Display advertising: Pünktlich
Adserving: Pexi,
Onderzoek: Flycatcher en PanelWizard Direct
Monitoring: Monalyse
Infographic: Studio & Sabien
Retouche & Lithografie: Straight
Medewerking overige partijen
Er is op inhoud samengewerkt met meerdere partijen. Prof. Dr. Ir. Ruth Mugge, hoogleraar Ontwerpen voor Duurzaam Consumentengedrag aan de TU Delft is als wetenschapper verbonden aan de campagne. Er is intensief samengewerkt met Repair Café, Milieu Centraal en Joanna van der Zanden (initiatiefnemer Repair Manifesto). Verder zijn geraadpleegd c.q. is samengewerkt met Ministerie van Infrastructuur & Milieu, Natuur & Milieu en Meerlanden (afvalinzamelaar en verwerker). Gedragswetenschapper Mats Postema van Pennock & Postema heeft SIRE bijgestaan bij de insights m.b.t. drijfveren en gedrag.
Link repareerhet.nl doet het nog niet?