De nieuwe NRC Audio-app wordt kracht bijgezet met een lanceringscampagne: ‘Start met luisteren, hoor de wereld’. Duidelijk moet worden dat het podcastplatform van NRC enerzijds draait om de verdieping die het mediumtype mogelijk maakt en anderzijds dat de app de luisteraar door het brede en soms onoverzichtelijke podcastlandschap kan gidsen. In de applicatie vindt de gebruiker een selectie podcasts van NRC en andere makers zoals de NPO en The Daily van de New York Times. De campagne is ontwikkeld door creatief bureau Wayne Parker Kent.
Lees ook: NRC komt met eigen audio-app
De campagnevideo
Het podcast-platform visueel
Daan Zoetmulder, managing director van Wayne Parker Kent: ‘In de campagne is zichtbaar hoe een koptelefoon direct in de onderwerpen van de diverse podcasts wordt gestoken. Dat typeert het mediumtype goed; je zit bovenop het onderwerp. De campagne visualiseert dit.’
'Start met luisteren, hoor de wereld' wordt uitgerold in print, digitaal en in audio. Zoetmulder: ‘Zijn waar de doelgroep zit; dat is de uitgangspositie voor alles wat we als bureau doen. Vandaar de rijke mix aan middelen.’
Platform voor audiojournalistiek
De gebruiker van de NRC Audio-app kan volgens NRC via de app genieten van verschillende series: een nieuwe serie van NRC over de internationale cocaïnehandel en van een nieuwe tweewekelijkse podcast over de invloed van technologie op ons leven. 'Die rijkheid is essentieel voor de app', vertelt René Moerland, hoofdredacteur bij NRC. ‘Met NRC Audio hebben we een platform voor audiojournalistiek van onszelf én van anderen. Er zijn ontzettend veel podcasts bijgekomen de afgelopen jaren en daardoor is het niet altijd makkelijk om je weg te vinden in het aanbod. Daar willen we met ons platform verandering in brengen.’
Groeiende aandacht audioprojecten
Volgens Zoetmulder groeit de aandacht voor commerciële audioprojecten over de gehele breedte sterk. ‘Audio is hot; ook onder merken. Met name de podcasts vormen een perfect vehikel voor het overbrengen van je merkwaarden.’ Eerder produceerde WPK al podcasts voor FedEx, Fonds Gehandicaptensport en Mollie. ‘Daarnaast hebben we met onze eigen show The Brief zelf ook één van de succesvolste Nederlandstalige marketingpodcasts in huis. Die ervaring met commerciële audio kwam ook in deze samenwerking met NRC goed van pas.’
NRC Audio is nu beschikbaar op iOS en Android. De campagne ‘Start met luisteren, hoor de wereld’ is tot eind 2020 te zien en te horen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!