Na 12 seconden gaat het beeld op zwart en volgt er een leven van onvervulde ervaringen en verlangens. Omlijst door de stem van zangeres Danique met het nummer ‘Later als ik groot ben’.
Interpolis presenteert de opvolger van zijn aangrijpende en veelbekroonde Smoorverliefd-campagne uit 2020, die onder meer een ADCN Grand Prix won.
Met de nieuwe 'Mis niks'-campagne weten de verzekeraar en bureau WeFilm de kijkers opnieuw bij de keel te grijpen met hun waarschuwing voor het gebruik van hun mobiele telefoon in het verkeer.
De campagne richt zich ook dit keer op jongeren, de meest kwetsbare groep bij het onderwerp.
(tekst loopt door onder video)
De campagne heeft de nodige gelijkenissen met de langer lopende Mono-campagne van de overheid en bureau Roorda, die Nederlanders waarschuwt voor het gebruik van de mobiele telefoon in het verkeer. In september vorig jaar kwam de 'Mij niet appen'-campagne uit.
FOMO
Het toenemende gevoel van fear of missing out (FOMO) onder jongeren en het gebruik van de mobiele telefoon zorgt voor een groeiend probleem voor de verkeersveiligheid, blijkt uit eigen onderzoek van Interpolis.
Drie op de vijf jongeren die aangeven Fomo te ervaren, zijn de afgelopen twee jaar betrokken geraakt bij een gevaarlijke verkeerssituatie of verkeersongeval. Desondanks denkt een derde van de jongeren nog steeds dat de kans zeer klein is dat zij bij een verkeersongeval betrokken raken door het gebruik van de mobiele telefoon.
Chantal Vergouw, directievoorzitter Interpolis, noemt de cijfers 'zorgwekkend'. 'We weten uit onze langer lopende barometer dat steeds meer jongeren de mobiele telefoon in het verkeer gebruiken. We weten ook dat jongeren bewust zijn van het risico maar toch nog te vaak de telefoon pakken tijdens het fietsen.'
Hoe meer jongeren gewend raken om de mobiele telefoon op jonge leeftijd in het verkeer te gebruiken, hoe groter de kans dat ze dit ook op latere leeftijd blijven doen, stelt Vergouw. 'We moeten voorsorteren op de toekomst en nu collectief ingrijpen. De fietsers van vandaag zijn de automobilisten van morgen. Er groeit daarom, als we er niets aan doen, een generatie automobilisten op die een risico vormen voor de verkeersveiligheid.’
Nul verkeersslachtoffers in 2050
De drijfveer voor Interpolis is het realiseren van het door de Europese Unie en de Nederlandse overheid gestelde doel van nul verkeersslachtoffers in 2050, zegt Vergouw. 'De komende jaren richten we ons niet alleen op jongeren maar ook op autobestuurders en senioren. De Europese Commissie heeft Interpolis gevraagd om samen met alle betrokkenen in Nederland te werken aan het bevorderen van verkeersveiligheid.'
Dat is eervol, maar schept ook verwachtingen en verplichtingen, vindt vergouw. 'Het vraagt om alle losse verantwoordelijkheden en krachten te bundelen en gezamenlijk te werken aan oplossingen. Alleen dan gaat het lukken.’
Betutteling ligt op de loer
Roel Welling, creatief directeur en oprichter Wefilm, vindt dat het weinig zin heeft om jongeren te vertellen wat ze niet mogen doen. Omdat bij boodschap ‘niet appen op de fiets’ betutteling op de loer ligt, bedachten de makers iets dat tot de verbeelding spreekt en jongeren intrinsiek motiveert om niet te appen in het verkeer.
Welling: 'We legden de focus op de beloning van het niet appen: namelijk het leven dat je kan leven als je geen ongeluk krijgt. Wat als je dat ene appje afweegt tegen de rest van je leven, tegen al die mooie dingen die je niet wilt missen? Dan gaat er een wereld aan inspiratie en verhalen open.'
Chantal Vergouw tot slot over de campagnefilm: 'We horen en zien we de mooie en bijzondere momenten uit het leven van jongeren. Wij willen hiermee jonge mensen laten zien dat één appje in het verkeer ervoor kan zorgen dat je jezelf en je familie en vrienden een leven kan ontnemen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!