Eind oktober wordt de jaarlijkse ADCN-uitreiking gehouden, waarbij Lampen en Spins worden uitgereikt voor de meest creatieve ideeën van het afgelopen jaar. In aanloop hier naartoe meer over een campagne die maar liefst 6 keer genomineerd is: "TikTok Sign Dance” van T-Mobile, recentelijk omgedoopt tot Odido, en TBWA\NEBOKO.
T-Mobile Nederland, nu Odido, is één van de grootste aanbieders van telecom voor consumenten en ondernemers in Nederland. De missie van T-Mobile was “We won’t stop until everyone is connected”. Het merk geloofde dat technologie hier een grote rol in kan spelen. Als je maar nieuwsgierig bent om je wereld te vergroten. "TikTok Sign Dance” is ontwikkeld op het inzicht dat de meeste Nederlanders weinig weten van Nederlandse Gebarentaal (NGT), de dovencultuur of de talenten van dove mensen. En dat is een gemis. Want er zijn dove jongeren zoals Court (22 jaar), die creatief gebruik maken van social media om mensen een inkijkje te geven in hun belevingswereld.
T-Mobile besloot dat Court een groter podium verdiende en koos voor TikTok, aangezien dat hét virtuele klaslokaal is waar jongeren vrijwillig hun tijd doorbrengen en iedereen mee mag doen. Dat maakte dit het perfecte platform voor deze activatie, die inspeelt op TikTok trends en een maatschappelijk tintje heeft. Samen met Court en artiesten sor en Sigourney K, ontwikkelde T-Mobile de track “Lichaamstaal”. 20Hertz, een danscollectief van slechthorende dansers, hebben vervolgens met Court en Sigourney K. de lyrics uitgebeeld in een NGT-choreografie. Met behulp van een TikTok filter en een serie aan tutorials kon iedereen spelenderwijs oefenen met NGT. Doordat de track een snelheid van 100 BPM heeft en het frame van de filter meebeweegt op de beat kunnen ook slechthorenden en dove mensen meedansen.
Naast de kick-start van het initiatief door de video van Court werd er gebruik gemaakt van de kracht van social media om het initiatief te verspreiden. Met behulp van social advertising, influencers en PR heeft de campagne 30 miljoen impressies behaald. De reacties waren hartverwarmend. Van dove kinderen en hun leraren in het Jeugdjournaal tot een shout out van Justina Miles, de slechthorende performer die we kennen van Rihanna’s beroemde Superbowl halftime show. De campagne heeft aangetoond dat TikTok bubbels kan doorbreken. En, hij heeft Nederland letterlijk in beweging gebracht. Partner TYD.nl (platform voor dovencultuur en gebarentaal) zag daarna een stijgende interesses in hun NGT-workshops.
In de ontwikkeling van de campagne heeft TBWA\NEBOKO nauw opgetrokken met TYD.nl, die onder andere consultancy, coaching, de tolken en een workshop voor het team verzorgde. Heb jij interesse om zelf of met jouw bedrijf meer te leren over NGT of dovencultuur? TYD.nl biedt diverse cursussen en workshops aan. Bekijk de mogelijkheden op: www.tyd.nl.
TikTok-account van T-Mobile Nederland: https://www.tiktok.com/@tmobile_nederland?_t=8gFkIMf2TxZ&_r=1
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!