McDonalds lanceert een McNuggets-kledingcollectie bestaande uit een McNuggets Fanny Pack, McNuggets Cap en McNuggets Hoodie. De opvallende mode-artikelen zijn te winnen door games te spelen in de app van de fastfoodketen. De actie is onderdeel van een campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, die de introductie van twee nieuwe soorten Nuggets moet opluisteren: de Spicy Chicken McNuggets en de Veggie Nuggets. Voor de Nuggets-fans worden er naast de fashion merchandise ook nog branded skateboards en kussens aan het het prijzenkabinet toegevoegd.
Limited edition en verkoop
Op de vraag of de merchandise ook te koop gaat zijn is het antwoord van McDonald's dat het vooralsnog echt een ‘one off’ speciaal voor deze McNuggets-campagne is. Toch zegt de fastfoodketen al een paar jaar te zien dat fans net zoveel van de Mc-merchandise houden als van de daadwerkelijke McDonald’s-producten.
Mike Willemsz, brand manager bij McDonald's vertelt over de plannen van de fanwear-collectie: 'Het structureel aanbieden van merchandise in Nederland staat nu niet in de planning, maar officiële McDonald’s-merchandise, hoewel niet limited, is wel verkrijgbaar via de Golden Arches-website. Vanuit Nederland focussen wij ons hier echter niet op en blijft het bij eventuele limited edition merchandise per campagne.'
Gamification en belang van de nugget
Volgens McDonald’s staan de nieuwe McNuggets de hele maand in het zonnetje. Naast de games is er ook een Snap-lens ontwikkeld waar McNuggets in het rond vliegen. ‘s Werelds grootste hamburgerketen hecht veel waarde aan de nuggets. Dit blijkt uit een vergelijking die het bedrijf maakt: ‘Parijs heeft de Eiffeltoren, New York het Vrijheidsbeeld en McDonald’s heeft de Chicken McNuggets.’
Merken en fancollecties
De lijst van merken die hun eigen branded fancollectie op de markt brengen wordt alsmaar groter, is de hype voorbij en lijkt een standaard te worden. De veelal als musthaves gepresenteerde uitbreiding van de garderobe is divers te noemen. Zo bood de ANWB badslippers aan en presenteerde Febo een Haute Friture-lijn met onder andere luie truien, sloffen, sokken, bakhandoeken en zelfs fietstenues. Textielketen Zeeman lanceerde een fancollectie met een 'PETA-Approved Vegan-tassenlijn en als laatste toevoeging branded mondkapjes. Ook KFC deed mee in de fancollectie-optocht en veel fanwear van Lidl vliegt direct de winkel uit na introductie. McDonald's houdt de kleding functioneel: de Nuggets-hoodie heeft twee borstzakjes voor dipsaus.
Tijdelijk verkrijgbaar
De Spicy Chicken McNuggets en de Veggie Nuggets zijn tot 5 oktober verkrijgbaar, de app van McDonald's is te downloaden in App Store of Play Store.
Lees ook: McDonald’s lanceert nieuwe campagne: ‘Wie maak jij deze zomer happy?’