Non-profitorganisatie Malaria No More lanceert een internationale campagne waarin het jongeren oproept een toekomst zonder malaria te eisen. De ‘grootschalige’ campagne staat onder leiding van het creatieve team van Dentsuachtung Amsterdam. Het bureau geeft te kennen dat in een tijd dat alle ogen op corona zijn gericht, andere levensgevaarlijke ziekten doorwoeden. Zo heeft de Wereldgezondheidsorganisatie de waarschuwing uitgesproken dat het aantal sterfgevallen door malaria dit jaar met 50% zou kunnen stijgen. Dit doordat toegang tot gezondheidszorg, medicijnen en essentiële diensten in Afrika onder druk ligt ten gevolge van de wereldwijde coronapandemie. Dit moet gestopt worden, vindt het WHO.
In de actie-campagne wordt gebruik gemaakt van een bijzondere taal, de Muundo. Deze universele beeldtaal is opgebouwd uit lijnen, symbolen en patronen en moet de maatregelen symboliseren die nodig zijn om malaria binnen een generatie voor eens en voor altijd te laten verdwijnen.
Muundo-taal
De Muundo-taal, zou geïnspireerd zijn op traditionele bodypainting en Afrikaanse lijntekeningen. Uiteindelijk wil Malaria No More een verzameling van zogenoemde Muundo-’lines’, opgetekend door de jonge generatie van over de hele wereld, samenbrengen om deze vervolgens te presenteren aan regeringsleiders als oproep om actie te ondernemen tegen de infectieziekte.
De campagne
Volgens Dentsuachtung combineert de campagne een digitaal platform, een chatbot, activatie en een campagne-film. Dentsuachtung: ‘In de campagnevideo is een groep van beroemde Afrikaanse sterren, kunstenaars en atleten samengebracht, zij richten zich op de creatieve en positieve kracht van de nieuwe generatie die de regeringsleiders moet bewegen actie te ondernemen om malaria uiteindelijk uit te bannen.’
Internationale samenwerking
Het bureau vertelt dat het dentsu-netwerk uit Nairobi, Kaapstad, Amsterdam, New York, Kopenhagen en Genève samengewerkt heeft om de internationale campagne, pro bono, te ontwikkelen. De strategische- en creatieve leiding was in handen van het Dentsuachtung-team in Amsterdam.
Ontwikkeling Muundo-taal
De Muundo-taal, die volgens Dentsuachtung gevormd wordt door een nieuwe universele beeldtaal die is opgebouwd uit lijnen, symbolen en patronen, is gemaakt door Nigeriaanse kunstenaar, activist en mensenrechtenadvocaat Láolú Sebanjo. Het Amsterdamse bureau zegt dat de Muundo-taal is ontworpen om jonge mensen te inspireren hun steun voor de malariabestrijding uit te spreken. Dentsuachtung: ‘Jongeren uit verschillende culturen en continenten kunnen hun eigen unieke Mundoo-lijn toevoegen op de Zero-Malaria-website en zo hun stem laten horen om halvering van Malaria besmettingen in 2023 te eisen.’
Presentatie Muundo-kunstwerk aan de regeringsleiders
Dentsuachtung meldt dat er wel een timetable aan de campagne gekoppeld is: ‘Alle toegevoegde Muundo-lijnen worden toegevoegd aan een collectieve muurschildering welke vervolgens aan de regeringsleiders wordt gepresenteerd op de Malaria & NTD-top op 24 juni 2021, aan de vooravond van de bijeenkomst van de Commonwealth-regeringsleiders in Kigali, Rwanda.’
Campagne-film
Het Amsterdamse bureau meldt daarnaast dat de campagnefilm het uiteindelijke samengestelde Muundo-kunstwerk moet ondersteunen. De film is geregisseerd door de Nigeriaanse filmmaker Meji Alabi. ‘De film toont de kracht en creativiteit van jonge mensen uit heel Afrika die zich uitspreken tegen malaria en introduceert de visuele taal waarmee de boodschap verder verspreid moet worden.’
De Malaria No More-campagnefilm
‘Toekomst in eigen handen’
Daniël Sytsma, global chief design officer bij Dentsu, zegt dat de campagne moet voelen als een beweging: ‘De campagne laat de creativiteit en positiviteit zien van een generatie die de wil heeft om de toekomst in eigen handen te nemen. Met de ‘Muundo’ willen we ze de taal en het platform bieden om zich te laten horen.’
Pro bono samenwerking Malaria No More
De campagne is een onderdeel van de jarenlange samenwerking tussen Dentsu International en Malaria No More, die begon in 2017. Dentsu zegt ook 5 miljoen dollar aan middelen toegezegd te hebben voor de non-profit organisatie, waaronder 10.000 vrijwilligersuren. Het bedrijf geeft daarnaast aan dat het zich committeert aan een campagne die meer dan 300 miljoen mensen zal bereiken. ‘Communicatie speelt een belangrijke rol bij het beëindigen van malaria.’
Lees ook:
- Foodmarketing krijgt er een P bij: die van plantaardig
- Greenpeace wil met urgente Maak Toekomst-campagne dystopisch klimaat-perspectief voorkomen