Premium

Malaria No More lanceert internationale campagne 'Draw the line against malaria'

Dentsu: Traditionele Afrikaanse beeldtaal ‘Muundo’ moet helpen jongere generaties op te roepen ​​om een toekomst zonder malaria te eisen.

Malaria No More lanceert internationale campagne 'Draw the line against malaria'
Dentsuachtung

Non-profitorganisatie Malaria No More lanceert een internationale campagne waarin het jongeren oproept een toekomst zonder malaria te eisen. De ‘grootschalige’ campagne staat onder leiding van het creatieve team van Dentsuachtung Amsterdam. Het bureau geeft te kennen dat in een tijd dat alle ogen op corona zijn gericht, andere levensgevaarlijke ziekten doorwoeden. Zo heeft de Wereldgezondheidsorganisatie de waarschuwing uitgesproken dat het aantal sterfgevallen door malaria dit jaar met 50% zou kunnen stijgen. Dit doordat toegang tot gezondheidszorg, medicijnen en essentiële diensten in Afrika onder druk ligt ten gevolge van de wereldwijde coronapandemie. Dit moet gestopt worden, vindt het WHO.

In de actie-campagne wordt gebruik gemaakt van een bijzondere taal, de Muundo. Deze universele beeldtaal is opgebouwd uit lijnen, symbolen en patronen en moet de maatregelen symboliseren die nodig zijn om malaria binnen een generatie voor eens en voor altijd te laten verdwijnen.

Malaria No More lanceert internationale campagne 'Draw the line against malaria'
Malaria No More lanceert internationale campagne 'Draw the line against malaria' Dentsuachtung

Muundo-taal

De Muundo-taal, zou geïnspireerd zijn op traditionele bodypainting en Afrikaanse lijntekeningen. Uiteindelijk wil Malaria No More een verzameling van zogenoemde Muundo-’lines’, opgetekend door de jonge generatie van over de hele wereld, samenbrengen om deze vervolgens te presenteren aan regeringsleiders als oproep om actie te ondernemen tegen de infectieziekte.

De campagne

Volgens Dentsuachtung combineert de campagne een digitaal platform, een chatbot, activatie en een campagne-film. Dentsuachtung: ‘In de campagnevideo is een groep van beroemde Afrikaanse sterren, kunstenaars en atleten samengebracht, zij richten zich op de creatieve en positieve kracht van de nieuwe generatie die de regeringsleiders moet bewegen actie te ondernemen om malaria uiteindelijk uit te bannen.’

Internationale samenwerking

Het bureau vertelt dat het dentsu-netwerk uit Nairobi, Kaapstad, Amsterdam, New York, Kopenhagen en Genève samengewerkt heeft om de internationale campagne, pro bono, te ontwikkelen. De strategische- en creatieve leiding was in handen van het Dentsuachtung-team in Amsterdam. 

Ontwikkeling Muundo-taal

De Muundo-taal, die volgens Dentsuachtung gevormd wordt door een nieuwe universele beeldtaal die is opgebouwd uit lijnen, symbolen en patronen, is gemaakt door Nigeriaanse kunstenaar, activist en mensenrechtenadvocaat Láolú Sebanjo. Het Amsterdamse bureau zegt dat de Muundo-taal is ontworpen om jonge mensen te inspireren hun steun voor de malariabestrijding uit te spreken. Dentsuachtung: ‘Jongeren uit verschillende culturen en continenten kunnen hun eigen unieke Mundoo-lijn toevoegen op de Zero-Malaria-website en zo hun stem laten horen om halvering van Malaria besmettingen in 2023 te eisen.’ 

Presentatie Muundo-kunstwerk aan de regeringsleiders

Dentsuachtung meldt dat er wel een timetable aan de campagne gekoppeld is: ‘Alle toegevoegde Muundo-lijnen worden toegevoegd aan een collectieve muurschildering welke vervolgens aan de regeringsleiders wordt gepresenteerd op de Malaria & NTD-top op 24 juni 2021, aan de vooravond van de bijeenkomst van de Commonwealth-regeringsleiders in Kigali, Rwanda.’ 

Campagne-film

Het Amsterdamse bureau meldt daarnaast dat de campagnefilm het uiteindelijke samengestelde Muundo-kunstwerk moet ondersteunen. De film is geregisseerd door de Nigeriaanse filmmaker Meji Alabi. ‘De film toont de kracht en creativiteit van jonge mensen uit heel Afrika die zich uitspreken tegen malaria en introduceert de visuele taal waarmee de boodschap verder verspreid moet worden.’

De Malaria No More-campagnefilm

Malaria No More lanceert internationale campagne 'Draw the line against malaria'

‘Toekomst in eigen handen’

Daniël Sytsma, global chief design officer bij Dentsu, zegt dat de campagne moet voelen als een beweging: ‘De campagne laat de creativiteit en positiviteit zien van een generatie die de wil heeft om de toekomst in eigen handen te nemen. Met de ‘Muundo’ willen we ze de taal en het platform bieden om zich te laten horen.’

Pro bono samenwerking Malaria No More

De campagne is een onderdeel van de jarenlange samenwerking tussen Dentsu International en Malaria No More, die begon in 2017. Dentsu zegt ook 5 miljoen dollar aan middelen toegezegd te hebben voor de non-profit organisatie, waaronder 10.000 vrijwilligersuren. Het bedrijf geeft daarnaast aan dat het zich committeert aan een campagne die meer dan 300 miljoen mensen zal bereiken. ‘Communicatie speelt een belangrijke rol bij het beëindigen van malaria.’

Lees ook:

 

Credits:

Strategy, Concept and Brand Identity

Agency: Isobar, dentsu International, Dentsuachtung!

Global Chief Design Officer: Daniël Sytsma

Global Chief Creative Officer: Ronald Ng

Global Chief Sustainability Officer: Anna Lungley

Global Chief Marketing Officer: Caroline Dean

Chief Strategy Officer SSA: Michael Zylstra

Executive Creative Director: Kika Douglas

Creative Director: Sam Souen, Jasper Janssen, Alberto Talegon Isaiah Iraya, Yash Deb

Research Lead: Kara Prosser

Art: Láolú Senbanjo

Creative: Daniel Bunde

Designer: Bart Heideman, Miles Salé, Lorenzo Angelone

Account manager: Gabre Minkah, Alexandra Lima 

 

Hero Film

 

Director: Meji Alabi

Art: Láolú Senbanjo

Executive Creative Director: Daniël Sytsma, Kika Douglas

Creative Director: Sam Souen, Jasper Janssen

Creative: Daniel Bunde

Executive Producer: Martin Roker 

Producer: Manoela Chiabai

Agency producer: Claire Ijsbrandij / Iris Starmans

Creative Agency: dentsuACHTUNG!, Isobar

Production agency: Black Dog / RSA Films / JM Films

Director of Photography: Fabian Vettiger

Production Design: Anti Design

Style and talent: Daniel Obasi

Talent consultant: Ugo Mozie

Edit: Vid Price, Trim Editing

Colour Grade: Jonny Tully, Big Buoy

Post: OneSize

Music consultancy: Sizzer

Sound Design: Wave Studio

Behind the Scenes film: Fiksa, Dafe Oboro, Mark Pengelly, Nicole Eveleigh 

Sound track: Muanapoto”, Performed by Tshegue

Written & composed by Faty Sy Savanet and Nicolas Dacunha-Castelle

2017 Dakou Studios under exclusive license to EOS Records

Copyright EOS Publishing & Dakou Studios - 2017, Courtesy of Ekler'o'shock and Dakou Studios

 

Digital

Agency: Isobar, firstborn, dentsu International, dentsuACHTUNG!

Project Manager: Katrine Krogshede, Nuno Cardoso

Digital producer: Tyler Watamanuk

Senior Consultant: Nadia Villadsen

Senior Art Director: Josefine Eliasson

Art Director: Marcus Nielsen

Designer: Miles Salé, Alejandro Reyes

Developer: William Larsson, Michael Gundvang, Kasper Siggaard, Mads Christian Hansen, Joao Moura

Head of studio tech: Marius Crisan

System Administrator: Asbjorn Birch

Head of UX: Britt Mathiassen

Reporting and analytics consultant: Marcus Kaufman

Junior web analytics consultant: Oliver Pedersen

 

Media

Agency: dentsu International, Carat, Vizeum, iProspect, Posterscope

SSA Strategy / Media Lead: Roxanne Boyes

SSA Digital Lead: Lydiah Monari

Global Strategy/ Media: Max Akswith, Brooke Steinberg

Global Digital / Ops: Nicola Spencer 

Media Negotiations: Irene Nyakinyua, Chishimba Musonda, Abisay Allan, Oumou Souloy, Enakeno Umuteme, Revina Acheampong, George Keango, Ashleigh Sayle, Megan Sayle, Katherine Krozonouski, Stefani Kovacevic, Himanka Das, Hitali Makkar, Aaditya Sandeep Nagwekar, Anabelle Laurent, Hannah Pile, Rebecca Middleton, Lou Romeo, Frank Carlino, Laura Boatman, Blake Solomon, Jill Bothwell, Tim Mcgavock, Chris Wilson, Heather Gundry, Janiece DeCay

 

Global partners

 

The African Leaders Malaria Alliance (ALMA), the African Union (AU), The Bill & Melinda Gates Foundation, Impact Santé Afrique, dentsu International, Malaria No More UK, RBM Partnership to End Malaria and Speak Up Africa

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie