KPN moet inflatiecorrectie melden in reclame-uiting

KPN verhoogde het abonnement van 25 naar 25,49 euro. RCC: ‘In de reclame-uiting wordt niet gewezen op de inflatiecorrectie.'

Not amused
Shutterstock

In zijn serie ‘Opmerkelijke cases’, licht de Reclame Code Commissie een zaak uit waarbij sprake was van een onverwachte verhoging van mobiele abonnementskosten. De zaak werd aan het rollen gebracht door een klacht van iemand die zijn abonnement voor zijn mobiele telefoon verlengde bij KPN. Toen hij voor de verlenging koos, stond dat dit per maand 25 euro per maand kostte voor een looptijd van 24 maanden. Maar na 7 maanden werd de klager verrast door een bericht van KPN dat zijn maandelijkse kosten voortaan 25,49 euro zouden bedragen, door de jaarlijkse inflatiecorrectie. Een prijsverhoging van een kleine 2 procent. De consument diende een klacht in.

De voorzitter van de commissie stelde weliswaar vast dat klager op een later moment, namelijk in de overeenkomst en de algemene voorwaarden kon zien dat de abonnementskosten verhoogd kunnen worden, maar dat dit niet volgt uit de eerdere reclame-uiting. Daarin wordt niet gewezen op de inflatiecorrectie. De voorzitter concludeerde dan ook: ‘Dit betreft essentiële informatie die een consument nodig heeft om een weloverwogen besluit te nemen over de overeenkomst. Nu deze informatie ontbreekt, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk.’

In de bezwaarprocedure die KPN vervolgens aanspande, heeft de Reclame Code Commissie de uitspraak van de voorzitter bevestigd.

Artikel 7

De officiële beslissing: ‘De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.’

De prijsverhoging zelf hoeft KPN overigens niet terug te draaien. Een woordvoerder van de RCC: 'Daar gaan wij niet over. Alleen over de reclame-uiting zelf.'

En hoe luidt artikel 7 ook alweer?

7. Reclame mag niet oneerlijk zijn. Reclame is oneerlijk wanneer zij in strijd is met de vereisten van professionele toewijding en het economische gedrag van de gemiddelde consument die zij bereikt of op wie zij gericht is met betrekking tot het product wezenlijk verstoort of kan verstoren. Misleidende reclame en agressieve reclame zijn in ieder geval oneerlijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie