Met de campagne 'De nacht is van iedereen' zijn de verkiezingen voor de nieuwe nachtburgemeester van Amsterdam gestart. Acht kandidaten hebben zich verkiesbaar gesteld om de komende twee jaar het Amsterdamse nachtleven te vertegenwoordigen.
Creatief bureau And Now This ontwikkelde voor opdrachtgever Stichting Nachtburgemeester Amsterdam (N8BM) een outdoorcampagne, die ook op social media wordt uitgerold. Amsterdam kent sinds 2003 een nachtburgemeester, die als 'gezicht van de nacht' de taak heeft op te komen voor de belangen van de nachtcultuur. Zo leidde de inzet van de nachtburgemeester eerder tot de invoering van een 24-uursvergunning in het hoofdstedelijke nachtleven.
Tot dinsdag 14 maart kan er gestemd worden via de website van N8BM. Op woensdag 22 maart wordt de winnaar bekendgemaakt in nachtclub Bitterzoet.
De nachtburgemeester van dit moment is Ramon de Lima, hij wordt binnenkort vervangen. De acht kandidaten zijn Anke Straten, Anne Rodermond, Freek Wallagh, Jalien van den Tweel, Joost Gimbel, Shammah Brempong, Stef de Haan en Timo Janse.
Credits:
Agency: And Now This
Creative director: Jeroen de Korte
Business director: Jeremy Zijlstra
Designer: Imre Engbers
Fotograaf: Raymond van Mil
Videoproductie: Walt Wonder Schmidt
Editor: Maarten van ’t Wout
Klant: Stichting Nachtburgemeester Amsterdam (N8BM)
Nachtraad: Claudia Walraven, Bas Louwers, Sabine Scharwachter
De smaak van Amsterdam
Nog meer hoofdstedelijk campagnenieuws: in de nieuwe commercial van Thuisbezorgd.nl staat 'de smaak van Amsterdam' centraal. Het is het vervolg op eerdere -internationale- campagnes met popsterren Katy Perry en Snoop Dogg (van moederbedrijf Justeattakeaway). De pay-off 'Zei d'r iemand Thuisbezorgd' -een letterlijke vertaling van de wereldwijde slogan- blijft overeind.
Creatief bureau Wolfstreet ontwikkelde de campagne. In 2020 ontwikkelde dit bureau ook een campagne voor Thuisbezorgd.nl met volkszanger André Hazes in de hoofdrol.
In de nieuwe social first campagne kijken we naar diverse Amsterdamse boegbeelden, zoals zangeres Sophie Straat en doorbitch Jackson Rumajin. Later moeten meer social video’s volgen, waarin 'invloedrijke foodies' hun persoonlijke interpretaties over 'de smaak van Amsterdam' zullen delen.
Jort Wildschut, creative partner Wolfstreet: 'Gegeven het feit dat op social juist in de comment-sectie het debat dikwijls verhit raakt, hebben we er bewust voor gekozen om diverse spraakmakende Amsterdammers te betrekken bij de campagne en hun mening te laten geven over wat zij vinden dat de beste restaurants van de stad zijn. Ons doel is om dit gesprek op een heel natuurlijke wijze op gang te brengen, zodat Thuisbezorgd.nl centraal staat in de culinaire discussies van Amsterdam.'
Wildschut voegt toe dat Wolfstreet voornemens is soortgelijke lokale campagnes in andere grote steden in Nederland uit te rollen, daarover later ongetwijfeld meer.
De campagne is gelanceerd in aanloop naar de Thuisbezorgd.nl Awards. Op 13 maart vindt de uitreiking plaats.
Credits:
Client: Thuisbezorgd.nl
Verantwoordelijk bij klant: Nikita Lensink, Thomas van den Hof
Agency: Wolfstreet
Creative director: Jort Wildschut
Creatives: Ryan Wolters, Will van der Merwe
PR & Influencer campagne: Ovide Agency
Fitzroy bouwt Noors seafoodmerk
Fitzroy is weinig bescheiden over de aankondiging van zijn nieuwste werk voor Mamasea, een 'seafood lovebrand’ uit Noorwegen. 'De mooiste identiteit die we ooit gemaakt hebben', aldus Fitzroybaas Jur Baart.
Het Amsterdamse reclamebureau ontwikkelde de naam, positionering, visuele identiteit, verpakking en communicatie voor Mamasea. Het resultaat is een nieuw merk dat 'de liefde en zorg voor de zee combineert met de onmiskenbare kwaliteit van zalm'. Fitzroy wordt op het moment 'gebriefd op de campagne', die moet worden uitgerold via de 'betere retail en restaurants' in Duitsland, zegt Baart. 'Daarna komt de rest van Europa.'
Baart licht de totstandkoming van de samenwerking toe. 'De familie Eide uit Noorwegen legde een ogenschijnlijk simpele vraag aan ons voor: ontwikkel een wereldwijd seafood-merk. Wat volgde was een ontmoeting in de fjorden waar inmiddels de derde generatie zalmboeren de scepter zwaait. De Eide-familie heeft een ambitieuze visie op voedsel uit de zee, waar respect voor dieren en natuur samengaan met innovatie en technologie. Met de naam Mamasea wil de familie zijn liefde voor de zee benadrukken.'
De illustratiestijl is geïnspireerd op Japanse kunst, vult Baart aan. 'Het beeldmerk bestaat uit het woordmerk en het icoon van de moeder van de oceaan: Mamasea. Ze omarmt het woord 'mamasea' op een zorgzame manier. Het einde van de golven in het icoon komen terug in de letter A van het woordmerk, waardoor het logo één complete familie wordt.'
Nog meer recent campagnenieuws hier.