Premium

Van Aldi tot Wakker Dier: dit zijn álle Nederlandse kerstcommercials

Het officiële overzicht van Adformatie, dat constant wordt bijgewerkt.

De kerstcommercial van Gall & Gall.

Het is een goed bewaarde traditie dat Nederlandse supermarkten op de dag der dagen -6 december- hun kerstcommercial uitbrengen, maar er lijkt een nieuwe trend gaande: ook vakantieaanbieders, postbedrijven, pretparken en webwinkels spelen zich op de dag dat Sint is vertrokken in de kerstkijker. Dit artikel, waarin álle Nederlandse kerstcommercials te bewonderen zijn, wordt continu bijgewerkt. Een overzicht van alleen de super-kerstcommercials is hier te zien. 

Het tegengeluid van Wakker Dier

De kerstcommercial van Wakker Dier is een tegengeluid op de vele 'sentimentele kerstspots over gezellig samenzijn' die momenteel het reclameblok domineren. De commercial vertelt het verhaal van Anna en haar kalfje tijdens de feestdagen, begeleid door een cover van 'Kon ik maar even bij je zijn', de 90's-hit van Gordon. 

Het betreft een schril contrast met alle hartverwarmende verhalen in kerstcommercials van met name de supermarkten, aldus Wakker Dier. 

In de commercial ontmoeten we melkkoe Anna en haar pasgeboren kalfje. Vlak na de bevalling worden ze van elkaar gescheiden. Terwijl de feestdagen steeds dichterbij komen, zien we dat Anna haar kalf mist. Op kerstavond besluit ze naar hem op zoek te gaan. 'Gelukkig mogen deze koe en haar kalf in werkelijkheid bij elkaar zijn. Maar als ze tijdelijk worden gescheiden, is Anna echt in staat om een hek open te maken, net als in de commercial', zegt Anne Hilhorst, directeur van Wakker Dier.

Wakker Dier strijdt voor een dierwaardig leven voor alle dieren in de veehouderij. Moederzorg is hiervan een essentieel onderdeel. Hilhorst: 'Dieren verschillen veel minder van ons dan veel mensen denken. Ze zijn intelligent, sociaal en ondernemend. Onderlinge banden kunnen heel sterk zijn en jaren standhouden. En net als wij verdienen de dieren een kans om die relaties op te bouwen.'

De campagne wordt uitgerold op televisie (NPO1), in bioscopen en via de online kanalen van Wakker Dier.
 

Credits:
Koe: Anna 
Klant: Wakker Dier
Concept en Creatie: Suzanne Allewelt (Wakker Dier)
Creative Director: Jannemieke Oostra (Wakker Dier)
Agency: Studio Foreverness
Script & Regie: Rolf van Eijk
Copy: Wilbert Leering
Strategie: Cafe Society
Producer: Marlon van der Strigt
Producer on set: Chantal Bartels
Production Manager: Brent Bosker
Executive Producer: Rolf van Eijk
1st AD: Jarno de Groot
D.O.P: Tjerk Muilwijk & Tonko Bossen
1st AC: Vincent Geijsel
Art: Johannes Hogebrink & Bregje Menheere
Gaffer: Bart van Tunen
Best Boy: Ran Goovers
Licht assistent: Lieneke Veen 
Geluid: Gijs Roozen
PA: Lotte Schuurman 
Edit: Rolf van Eijk
VFX: The Creators Hive
Grading: Erik Verhulst
Music Producer: Richard Burki
Audio Post Production, Recording and Mixing: Future Phonic Studios
Music clearance: Frederique Vroom & Tess Gaerthé (Cloud 9 Music)
Vocalist: Yori
Music advisor: Wilbert Leering
Wardrobe: Svetlana Saïd
Redacteur: Alain Weenink
Vocals: Yori Swart
Voice over: Sieger Sloot
 

Gall & Gall: 'Iets moois voor iedere smaak'

Wat je smaak ook is: Gall & Gall. Dat is de simpele, maar ogenschijnlijk doeltreffende pay-off van de kerst- en eindejaarscommercial van de slijterijketen. 

Nienke van de Streek, general manager: 'Voor de feestdagen hebben we mooie flessen geselecteerd, gelet op de nieuwste trends. Zo hebben we ronde en rijke alcoholvrije Leitz Motiv Chardonnay, de limited edition Licor 43 Crème Brulée of een klassieke kerstwijn zoals de Cap Royal Bordeaux Supérieur. Bij ons vind je makkelijk iets bijzonders voor een scherpe prijs.' Het lijkt erop dat dit de eerste campagne van Gall & Gall is onder leiding van Van de Streek, die afgelopen zomer overstapte van Aldi naar de slijterijketen.

In de campagne presenteert Gall & Gall tevens het magazine 'Proef', dat zowel digitaal als in de winkels verkrijgbaar is. De campagne loopt tot het eind van het jaar en wordt naast televisie via de online kanalen van Gall & Gall uitgerold. De campagne is ontwikkeld door KesselsKramer.

Credits:
Bureau: Kesselskramer 
Productie: Holy Fools, David Eilander (regie) 
Overige bureaus: Life on Jupiter, AH Studio, Sage + Archer\Vistar Media, MPG
Klant: Zilla Smith, Dominiek van Esse en Mara Bogosavac
 

Ici Paris XL is 'beautygids' tijdens feestdagen

Volgens parfumerieketen Ici Paris XL is het niet altijd even makkelijk om een 'beautycadeau' te vinden dat écht bij iemand past. Het is de reden dat het bedrijf zich met zijn 'beauty advisors' in de kerst- en eindejaarscommercial positioneert als 'dé hulp om je door het astronomisch grote beauty-assortiment te gidsen.' 

'We love to see you shine', zo luidt de welbekende pay-off van de commercial. De campagne, die wordt uitgerold op televisie en online, is ontwikkeld door StudioM. 

Credits:
Merk: Ici Paris XL
Bureau: StudioM
Media: Mediacom NL, Mindshare BE
Creatie: Irene van der List, Tim Verswijveren
Strategie: Rick Proosten
Productiepartij: Wenneker, Nozon
Regisseur: Jorrit Stollman
Muziek: Audentity
Audio: RayGun 
 

Tien elfjes in eerste kerstcommercial van TUI

Enkele dagen na de meeste andere bedrijven lanceert TUI nu ook zijn kerstcommercial. Het is voor het eerst dat het reismerk een kerstspot uitbrengt. De commercial is ontwikkeld door Leo Burnett, het internationale reclamebureau van TUI. 

TUI over de spot: 'Kerst komt eraan, dus drukke tijden voor de Kerstman, Gelukkig kan hij rekenen op de hulp van een heleboel kleine helpers: zijn kerstelfjes. Maar wat doen de elfjes als het werk erop zit en de Kerstman wegvliegt op z'n slee om alle cadeaus te gaan bezorgen?'

De kerstcommercial wordt uitgerold in bioscopen in Nederland en België, op de eigen social media-kanalen en in TUI-winkels. De tien elfjes zijn ontworpen door modelmaker Andy Gent en de commercial is geproduceerd door Alex Boutell van Rogue Films. 

Muzikale kerstcommercial van Kruidvat

Iedereen verdient een mooie kerst. Dat is de boodschap van de kerstcommercial van Kruidvat. De voordeeldrogist roept de kijker op om zoveel mogelijk geld op te halen voor mensen die in Nederland in armoede leven. Recent is de retailer hiervoor een samenwerking aangegaan met het Armoedefonds. De opbrengst gaat naar gezinnen die moeite hebben om financieel rond te komen, meldt Kruidvat. 

Brenda Smith, marketingdirecteur: 'We willen het voor iedereen mogelijk maken om van de feestdagen iets moois te maken, bijvoorbeeld door onze verzorgingsproducten zo voordelig mogelijk te maken. Maar liefst zes op de tien Nederlandse huishoudens in Nederland heeft moeite om rond te komen, daarom starten we deze actie. Ook introduceren we de Health & Beauty-kaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen 15.000 gezinnen in Nederland producten als shampoo, tandpasta en luiers kopen bij Kruidvat.'

In de tv-commercial wandelt Lies met haar dochters door de gangen van hun school, terwijl zij vertellen over een project om geld in te zamelen voor het Armoedefonds. Lies oppert terloops dat ze een kerstnummer moeten schrijven. De kids omarmen het idee en schrijven het liedje 'Sing along for Christmas'. Ook de bekende artiesten Miss Montreal en Metejoor doen een duit in het zakje. 

In aanloop naar de feestdagen zet Kruidvat 'alles op alles' om een kersthit te scoren. Het kerstnummer uit de commercial is te streamen via de bekende platformen en de opbrengst van de streams gaat naar het Armoedefonds. Ook wordt Nederland door influencers zoals Emma Heester en Danny Froger via TikTok Duets en andere kanalen geactiveerd om mee te zingen met ‘Sing along for Christmas’.

De campagne, die op televisie en online wordt uitgerold, is ontwikkeld door DDB Amsterdam. De muziek in de spot is geproduceerd door MassiveMusic

MassiveMusic vertaalde het creatieve idee van DDB naar een grootschalige, orkestrale track. Maarten Remmers, creative director van DDB Amsterdam, schreef thuis zelf het eerste refrein, nam een demo op en deelde het creatieve concept met Kruidvat. Het team van MassiveMusic onder leiding van music creative Jasper Slijderink, breidde het idee uit naar track met bekende artiesten, inclusief een diverse mix van muzikale elementen zoals een band, een strijkkwartet en een kinderkoor..

Slijderink: 'We kozen voor de "old school way". Voordat we de opnamestudio betraden, hebben we grondig alle arrangementen, scores en partituren doorgenomen, zodat we tijdens de opnamesessies geen onverwachte verrassingen tegenkwamen. Dit gedetailleerde afstemmen van de muziek bleek van onschatbare waarde en legde een solide basis voor een soepele en succesvolle samenwerking en opname-ervaring.'

Credits:
Adverteerder: Kruidvat
Bureaus: DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat, GroupM & StudioM, We Are First, NewsLab
Productiehuis: Annomann
Offline edit: MRTN
Online/Grading: Crabsalad
Muziek: MassiveMusic
Geluid: Earforce
 

Hema borduurt voort op Sint-campagne

Hema borduurt met zijn kerstcommercial voort op de recent gelanceerde Sint-commercial. Nadat knuffel Siepie in de Sint-spot via een omweg in Nederland is aangekomen, gaat het verhaal in de kerstspot verder. Met de geïntegreerde campagne hoopt Hema 'de hele feestperiode' bij de consument op de radar te staan. 

Als blijkt dat knuffel Siepie (bekend uit de boeken van Annie M.G. Schmidt) niemand heeft om mee te spelen, voelt ze zich bijzonder eenzaam, zo vertelt het verhaal. Totdat de kerstfolder van Hema op de mat valt met daarin een verrassende aanbieding... 

Eva Vermeulen, campagnemanager Hema: 'Nederland heeft in de Sintperiode kennisgemaakt met onze knuffel Siepie. Met die campagne hebben we een klein feestje gebouwd, passend bij het moment. In de kerstperiode stellen we met een meer emotionele campagne het contrast tussen eenzaamheid en samen centraal.'

De campagne is ontwikkeld door Hotel L'Amour en wordt uitgerold op televisie en in online video. 

Credits:
Verantwoordelijk bij Hema: Bas Verheijen, Eva Vermeulen, Lidewij Baneke
Agency: Hotel L'Amour
Creative Directors: Peter van Rij en Martijn van Marle 
Managing Director: Valérie Dekeuwer 
Agency producer: Monique van Smaalen 
Productiemaatschappij: Better Call Sol 
Executive Producer: Rogier Sol 
Producer: Maaike Raat 
Regie: Roel Boorsma 
D.o.p.: Marc de Meijer 
Offline: Erik Verhulst 
Animatie & Visual Effects: Whoohoo! 
Grading: Bart Voorsluis 
Sound: Earforce 
Music: Eric Carmen. Bewerking: Massive music: Emilie Kannekens, Joost de Glopper, Auke Riemersma
 

Bol lanceert 'prikkelgevoelige' kerstcommercial

Of je nu je tuin volzet met hysterische kerstdecoraties of alleen een klein cadeautje voor jezelf koopt: kerst maak je op jouw eigen manier mooi. Dat is de boodschap van de kerstcampagne van Bol, die is ontwikkeld door Dept. 

Een echtpaar op leeftijd speelt de hoofdrol in de tv-commercial. We zien de oudjes flink in de weer met het het omtoveren van hun huis van 'over the top' naar een meer subtiele kerstsfeer, die past bij hun prikkelgevoelige kleindochter. 

Het thema 'prikkelgevoeligheid' geeft de campagne een mooi maatschappelijk haakje, aldus de webwinkel. De campagne wordt naast televisie uitgerold in online video, outdoor, social media en op de radio. 

Credits:
Bol: Chung Hwa Chao, Sophie Heeringa,  Niels Moes, Danielle Snoeij, Fiona Vanderbroeck, Boukje Taphoorn
Bureau: Dept
Regie: Rogier Hesp, Ismael Heuvel 
Productie: Pink Rabbit 
Mediabureau: Dentsu Nederland en Mindshare België
Edit: MRTN 
Muziek: Tom Tukker
Sound: Earforce 
VFX: Captcha
Online doorvertaling: Men in Green
Influencers: &Agency en Family Blend
DEI: Studio Samen
PR: NewsLab
 

Kerst kan wel 'een beetje McDonald's' gebruiken

December is soms 'wat veel', vindt McDonald's. Cadeaustress, kookstress, outfitstress, het zoveelste fancy diner op rij... Dan kun je best toe zijn aan 'een beetje Mcdonald's', stelt de fastfoodketen, waar geen dresscode geldt en je gewoon met je handen mag eten. 

Een fancy diner eindigt daarom in de kerstcommercial van McDonald's in de... McDonald's. De campagne, die op televisie en online wordt uitgerold, is ontwikkeld door TBWA\Neboko. 

Credits:
Merk: McDonald’s Nederland
Bureau: TBWA\Neboko
Creatie: Robin Plaisier, Ruben van de Groep, Erik Falke, Dennis Baars
Productiepartij: Holy Fools
Regisseur: Joris Dommels
Muziek: MassiveMusic
 

PostNL: stuur eens wat vaker een kerstkaart

De kerstcommercial van PostNL bevat een kritische noot voor iedereen die zich er met een appje in de decembermaand wel erg makkelijk vanaf maakt ('fijne feestdagen, mam'). Het postbedrijf wil met de campagne de Nederlanders juist stimuleren een persoonlijk kaartje met kerst te sturen. 'En die maak je natuurlijk helemaal af door er een decemberzegel van PostNL op te plakken', aldus het postbedrijf. 

Het inmiddels bekende bandje is voor de derde keer te zien in de spot, die is ontwikkeld door TBWA\Neboko. De campagne wordt zowel op televisie als online uitgerold. 

Credits:
Opdrachtgever: PostNL, Jaimy Daniluk, Willemijn Kaal, Sanna Blonk en Mirjam Paauw
Bureau: TBWA\Neboko
Media: dentsu 
Productie: Holy Fools 
Offline: MRTN 
Online: The Compound 
Grading/online: Crabsalad 
Muziek: MassiveMusic 
Sound: Public Audio 
Branding: Studio Dumbar 
 

Vakantiediscounter lanceert kerstcommercial met dikke knipoog

Vakantiediscounter pakt de insteek van zijn kerstcampagne net iets anders aan. Geen pianomuziek, blije families en al helemaal geen gelukkig einde, maar vooral een onverwachte wending kenmerkt de kerstcommercial van Vakantiediscounter. 

Het uitgangspunt van de kerstcommercial is 'de gevoeligheid' rondom vakanties tijdens de kerstdagen. Volgens de vakantieaanbieder is voor één op de zes Nederlanders de sociale druk van familie een reden om thuis te blijven tijdens de feestdagen. Van de mensen die wel gaan, geeft 35 procent aan dat dit juist is om de sociale verplichtingen te ontvluchten. En zo zien we de hoofdpersoon uit de commercial genieten van een tropische cocktail in een hangmat in plaats van een garnalencocktail met de familie.  

De spot valt op doordat de gebruikelijke sentimentele kerstcommercials van andere merken op de hak worden genomen. Thijs Keukenmeester van Vakantiediscounter: 'Het is best een spannende keuze om deze insteek te kiezen. We zijn ons ervan bewust dat het begin van de film echt kan binnenkomen bij de kijker, maar we weten ook dat de grap die erna komt, door de meesten zal worden gewaardeerd. Humor en relativering vinden we belangrijk in onze commercials.'

De campagne wordt uitgerold op televisie en online en is ontwikkeld door Indie Amsterdam, het vaste reclamebureau van Vakantiediscounter. 

Credits:
Bureau: Indie Amsterdam 
Klant: VakantieDiscounter, Hans van Hoffen, Thijs Keukenmeester & Dirje van Laar 
Productiemaatschappij: Indie Amsterdam 
Service Production Company: WithMilk Films  
Regisseur: Tobias Perse 
D.O.P.: Michael Cleary 
Off-line edit(or): Jorien Voogt 
On-line edit(or): The Compound 
Grading / Colorist: Mike Bothe 
Geluidsstudio: THNDR Studio 
Muziek: Jonah Capetown - Seasons 
Songwriters: Melle Jutte, Jan Schroder, Sjoerd de Roij 
Vocalist: Melle Jutte 
Sound Design: Max Gramser & Han Kerkhof 
Sound Logo: TAMBR
PR bureau: 2twintig PR 
 

Schoonenberg brengt vader en dochter bij elkaar

De kerstcommercial van hoortoestellenbedrijf Schoonenberg past met 'verbinding' als thema goed in de traditie van kerstcommercials. De campagne, die wordt uitgerold op televisie en online, is net als die van Vakantiediscounter ontwikkeld door Indie Amsterdam. Het is voor het eerst dat Schoonenberg een kerstcommercial uitbrengt.

Lode Schaeffer, oprichter Indie: 'Schoonenberg is een merk dat van huis uit verbinding brengt. Het werd dus tijd voor de eerste kerstcommercial onder het bekende thema: Horen zoals je nog nooit hebt gezien.' 

De langer lopende campagne, die recent nog bij de Effies in de prijzen viel en waarin verjonging een belangrijk onderdeel is van de acceptatie van hoortoestellen, wordt met de lancering van de kerstcommercial verder uitgebouwd. Een intieme versie van het nummer 'Your song' van Elton John moet in de film vader en dochter dichterbij elkaar brengen. 

Credits:
Advertising Agency: Indie Amsterdam
Client: Schoonenberg, Martijn de Weerdt, Rencia Stortenbeker
Production Company: Indie Amsterdam
Director: Donnya Zidan
D.O.P.: Dionne Cats
Offline editor: Fernando Barrientos / Amber Hooijmans
Post-production: Ambassadors
Grading: Remi Lindenhovius
Sound Design: Amp. Amsterdam / the sonic brand company
Music: Amp. Amsterdam / the sonic brand company 
Song: Plume + Ruben Hein
 

De Efteling op zoek naar romantiek

De Efteling brengt in zijn kerstcommercial 'de zoektocht naar de romantiek van de winter' voor het voetlicht. Doel is om de kijker op te warmen voor de Winter Efteling, die sinds kort van start is. De campagne, die via online video en social media wordt uitgerold, is ontwikkeld door Wefilm. 

Roel Welling, medeoprichter Wefilm: 'Het is belangrijk om af en toe even weg te kunnen dromen naar warmte, gezelligheid en samenzijn. In de Winter Efteling beleef je precies dat. Daarom hebben we een menselijke film gemaakt, vanuit dromerig perspectief, met veel aandacht voor craft, muziek en sneeuw.'

Credits:
Opdrachtgever: De Efteling
Agency: Wefilm Creative Agency
Creatief Director: Roel Welling
Client Lead: Daphne van der Oord
Creative: Marius Gottlieb & Lennart Verstegen
Director: Wouter Keijzer
DP: Sami El Hassani 
Producer: Koen van der Knaap
Productie Assistent: Julien Tromp
Color Grading: De Grot (Wietse van Bezooijen)
Music & Sound design: Audiocult (René Merckelbach)
Online: Annie Manueke
 

Aldi legt focus op prijs

Waar de kerstspot van Aldi vorig jaar opviel door de ietwat brutale knipoog naar Albert Heijn, kiest de discounter dit jaar voor een meer bescheiden aanpak. Geen emotioneel verhaal, maar vooral praktisch en passend bij de huidige tijdsgeest: de super brengt simpelweg de goedkope kerstproducten voor het voetlicht. Het betreft bovendien het laatste werk van de hand van reclamebureau Indie voor Aldi, dat intussen een pitch voor een nieuw bureau heeft uitgeschreven. 

Lode Schaeffer, oprichter Indie: 'Door de huidige inflatie ligt de focus van de consument op prijs. En wat Aldi betreft zit het kerstgevoel niet alleen in een mooie kerstcommercial, maar ook in mooie kerstaanbiedingen.' 

Credits:
Advertising Agency: Indie Amsterdam
Production Company: Indie Amsterdam
Animation: Gabe Hordos
Offline editor: Taco Arts
Online post-production: Berend van Eerde
Soundstudio: Levalo
Aldi: Rick Bouwmeester, Luca Bade, Charlotte de Baaij
 

De broederliefde van Plus

Waar 'samen' vooral het sleutelwoord in de communicatie rond de coronacrisis leek te zijn, staat 'ie ook centraal in de kerstcommercial van Plus. 'Goed eten is samen eten. En de kracht van die regel zit 'm tijdens de feestdagen in dat ene woord: samen', aldus de supermarktketen. De campagne is wederom bedacht en ontwikkeld door reclamebureau Energize; de muziek wordt dit jaar verzorgd door Danny Vera met het nummer 'Like it always was'. 

In de tv-commercial kijken we naar het verhaal van de tweelingbroers Thomas en William. 'Ondanks dat ze in elkaars buurt wonen, leven ze langs elkaar heen. Ogenschijnlijk gescheiden door een onuitgesproken twist. Verzonken in foto’s en herinneringen van vroeger, voel je dat het aan ze knaagt. Tijd om de strijdbijl te begraven? In tijden als deze verdient iedereen een beetje broederliefde', aldus Plus in een verklaring.

De campagne wordt naast televisie uitgerold op social media, radio, de winkelvloer, in print en via online video. Net als voorgaande jaren werkt Plus samen met de stichting Thuisgekookt om 'mensen in de buurt bij elkaar te brengen'. 

Credits:
Adverteerder: Plus Supermarkten: Okke Wiarda, Nienke de Vries, Annemarie de Graaf, Ko Schout
Bureau: Energize
Verantwoordelijk bij PLUS: Okke Wiarda, Nienke de Vries, Annemarie de Graaf
Bureau/ Creatie: Energize i.s.m. Dieuwer Bulthuis & Chris Sant
Agency producer: Kiek Beljaars
Regie TVC: Pink Rabbit - Ismael ten Heuvel
Regie OLV: Pink Rabbit - Allard van der Werff
DOP TVC: Martijn van Broekhuizen
DOP OLV: Ruzbeh Babol
Editing: MRTN.tv
Muziek: Danny Vera/ Like it always was
Muziek Supervisor: AMP Amsterdam - Maik Cox
Geluid: Studio LeVaLo - Jacco Lenstra, Hans van de Loo
Post productie: Captcha
Stichting AdGreen, voor duurzame producties
Online video’s: Energize, Pink Rabbit
Magazine en campagnebeelden: Giesbers Retail 
Social media: iO
 

Lidl presenteert 'wasbeer-superheld' in Europese spot

Lidl lanceert dit jaar een adaptie uit het buitenland, die is ontwikkeld door BBDO Duitsland. Dat de discounter dit jaar geen puur Nederlandse kerstcommercial uitbrengt, zal ermee te maken hebben dat de super het afgelopen halfjaar hier zonder reclamebureau zat. Recentelijk werd bekend dat Alfred de pitch heeft gewonnen, maar het lijkt te kortdag te zijn geweest om al meteen een nieuwe kerstspot voor de super uit te brengen.

De kerstcommercial wordt in heel Europa uitgezonden, meldt een woordvoerder van Lidl. Met de spot gaat de super 'terug naar de klassieke waarden van kerstmis'. De hoofdrol is weggelegd voor een 'wasbeer-superheld.' Lidl: 'De wasbeer redt de kerst van een jongetje nadat zijn moeder diens knuffel op straat heeft laten vallen. De wasbeer doet er alles aan om de kerst van ons allemaal te redden.' De wasbeer wordt tevens verkocht in de filialen van Lidl, de opbrengst wordt gedoneerd aan het Jeugdeducatiefonds, aldus Lidl. 

De campagne wordt op televisie en online uitgerold.

Niet één, maar vier kerstcommercials van Jumbo

In de kerstcommercial van Jumbo maakt de gevoelige snaar plaats voor de (kerst)producten van de Brabantse super. Ook presenteert Jumbo niet één kerstspot, maar vier korte commercials, die zowel online als op televisie te zien zijn. De vertrouwde reclamefamilie met Frank Lammers speelt wederom de hoofdrol in de spot, die is ontwikkeld door reclamebureau Hotel L'Amour.

 'De commercials zijn los van elkaar in het reclameblok te zien, om zo de klant op verschillende momenten te inspireren met ons kerstassortiment', zegt een woordvoerder van Jumbo. 'We zenden steeds drie commercials binnen één reclameblok uit. We starten met Sticky appel plukbrood, vervolgens worden Gourmetmini's en Vegan+Carpaccio roast met elkaar afgewisseld en we sluiten af met de IJstaart.'

Albert Heijn: kerst gaat om wíe je aan tafel zet

Kerst gaat niet alleen om wat je op tafel zet, maar om met wie je aan tafel zit. Dat is de boodschap van de kerstcommercial van Albert Heijn. Het valt op dat Albert Heijn met de film duidelijk inspeelt op het emotionele element, waar veel andere supers dit jaar kiezen voor een meer pragmatische insteek en vooral de (goedkope) producten voor het voetlicht brengen. 

Albert Heijn is hiermee de laatste grote Nederlandse supermarkt die vandaag zijn kerstcommercial uitbrengt. In de tv-commercial wordt een groep jongeren door supermarktmanager Ilse geïnspireerd om een kerstdiner te bereiden voor iemand die extra aandacht verdient: Ome Ko. Het lukt ze om een heerlijk diner voor te schotelen, waarmee ze de ogenschijnlijk norse Ome Ko weten te ontroeren. De boodschap, nogmaals: 'Het gaat niet alleen om wat je op tafel zet, maar om met wie je aan tafel zit.' Het nummer 'Where the heart is' van de band Haevn moet de boodschap versterken. 

Albert Heijn wil naar eigen zeggen dat iedereen volop kan genieten van waar het écht om gaat met kerst: tijd met elkaar. 'Juist met de feestdagen. Heerlijk en betaalbaar eten is daarbij belangrijk en natuurlijk dat alles lukt. Maar bovenal draait het om met wie je aan tafel zit.'

De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, wordt naast televisie uitgerold in print, online video en op de winkelvloer. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie