Overslaan en naar de inhoud gaan

Dierenorganisaties hekelen Amazon-spotje om leguaan

'We vinden het enorm jammer dat Amazon ervoor heeft gekozen een exotisch dier te gebruiken om iemand ‘cool’ te laten lijken.'
Amazon
Beeld uit de Black Friday-commercial van Amazon.
Amazon
Beeld uit de Black Friday-commercial van Amazon.

Een commercial van techreus Amazon voor Black Friday is niet in goede aarde gevallen bij dierenrechtenorganisaties. De hoofdrolspeler van het spotje, 'oom Michael', laat zien dat hij een coole oom is. 'Want', zo klinkt het, 'hij geeft goede cadeaus...én heeft een hagedis.'

related partner content for mobile comes here

World Animal Protection hoopt dat Amazon de commercial van de buis haalt. 'In de reclame zie je een wild dier en die horen thuis in het wild. We vinden het enorm jammer dat Amazon ervoor heeft gekozen een exotisch dier te gebruiken om iemand ‘cool’ te laten lijken', stelt Sanne Kuijpers van de dierenrechtenclub. 'We hopen dat Amazon dit inziet en bereid is om de reclame in te trekken.'

(Tekst loopt door onder de video.)

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Kuijpers noemt stunten met dierenleed onacceptabel. 'Er gaat een enorme commerciële handel achter schuil. Zo worden dieren vaak onder erbarmelijke omstandigheden gefokt, of worden ze uit het wild gehaald en op ellenlange transporten gezet waarbij veel dieren overlijden. Al met al is het geen goed idee om deze dieren in huis te nemen, alleen maar omdat wij als mensen dat leuk vinden.'

Volgens Kuijpers kan de video het idee wekken dat het houden van exotische dieren normaal is. 'Door bewustwordingscampagnes zien we de laatste tijd juist dat de acceptatie van het houden van exotische (huis)dieren afneemt. Dergelijke beeldvorming heeft hier averechts effect op. Als bedrijf moet je dat niet willen.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in