De telefoon gaat op de redactieburelen. Hebben jullie het persbericht van onze nieuwe campagne ontvangen? Sta je open voor een exclusief interview met de cmo? Moeten we 'm nog even vasthouden voor de andere vakmedia? Een vlugge blik in de redactiemail leert dat de pr-medewerker in kwestie zo'n vijf wachtenden voor zich heeft, wat ons overigens niet van de plicht ontslaat elke campagne de aandacht te geven die 'ie verdient.
En om, niet in de laatste plaats, objectief te blijven, met dien verstande dat we één keer per jaar los mogen en onze ongezouten mening geven op creaties die we écht goed vinden. Dat moment is nu, met het nieuwe jaar in zicht, aangebroken. Hieronder de meest grappige, originele, ontroerende en effectieve campagnes van het afgelopen jaar, in willekeurige volgorde uiteraard.
Mooi concept, deze serie van commercials van Bol.com. Het zijn stuk voor stuk kleine verhaaltjes met een korte twist. Van ‘Hier is prinses papa’ tot de ouders die het bed induiken om…. even lekker bij te slapen. Zie deze keuze als een oeuvreprijs. (JM)
Bureau: Dept.
Gouden vondst van Kruidvat, Lies. De chaotische, alleenstaande moeder is ontwapenend, relativerend, gênant en gewoon grappig. De aardbeienzalf-commercial is een klassieker en zou het anders moeten worden. Het won in 2022 een Gouden Loeki, maar is van vorig jaar, dus die kunnen we niet nomineren. Dan de moederdagcommercial van dit jaar dan maar. Lies laat subtiel weten wat ze wil krijgen. Kleine waarschuwing aan Kruidvat; leg het er niet te dik bovenop, dan is Lies het leukst. (RM/JM)
Bureau: DDB Unlimited.
Echt goed gemaakt, en te gek dat Achmea durft te kiezen voor het agenderen van urgente onderwerpen als deze. (RM)
Bureau: New Growth Strategies.
Simpel, aanstekelijk en in your face. In januari veranderden vele vrouwen hun voornaam op LinkedIn in ‘Peter’. Women Inc. en BrandedU deden de oproep om aandacht te vragen voor het feit dat er in 2022 nog steeds meer mannelijke dan vrouwelijke ceo's zijn. En zelfs meer ceo's die Peter heten dan dat er vrouwelijke ceo's zijn. Prominente vrouwen als Yeliz Çeçik, Helene van Santen, Rocky Hehakaija en Tweede Kamerlid voor D66 Kiki Hagen deden mee. En ook mannen, onder wie Prins Constantijn van Oranje, toonden zich solidair. (SvN)
Bureau: The Family.
Characters in reclame werken. Leuk en onderscheidend dat Picnic kiest voor een autootje in plaats van een mens/dier/iets levends. (RM)
Bureau: N=5.
Adidas ontwikkelde voor zijn nieuwe collectie sportbeha’s een uiting (social & billboard) die precies liet zien waar het product voor is gemaakt: vrouwenborsten in alle soorten en maten. De campagne is divers, inclusief en gewaagd. In het conservatieve Engeland werd de door TBWA\Neboko gemaakte advertentie verboden door de reclamecodecommissie, in Nederland kreeg de RCC geen klachten. #Freetheniple is nog niet overal doorgedrongen, zo blijkt. (SvN)
Bureau: TBWA\Neboko.
Het Nederlands Mosselbureau startte deze zomer een campagne om het imago én de consumptie van het schelpdier op te krikken. Mosselen hebben namelijk last van stigma’s, zo weet het Nederlands Mosselbureau. Het bureau heeft daarom een eigen dansje bedacht: De Mossel. Woorden komen tekort om het krankzinnige dansje te omschrijven. De terechte vraag van collega Roderick aan het Nederlands Mosselbureau luidde dan ook of ‘De Mossel’ Macarena- of Vogeltjesdans-potentie heeft. Het antwoord luidde nee, maar wij weten wel beter. (RB)
Bureau: Food Cabinet.
Je moet het maar durven; een campagne geïnspireerd op all time classic Turks Fruit de wereld in slingeren. Maar als we het doen, doen we het goed, moeten het kleine biermerk Eeuwige Jeugd en bureau Buutvrij gedacht hebben. We kijken naar een jong stel dat al fietsend door de straten van Amsterdam zwiert. De klanken van Toots Thielemans zijn ingeruild voor meer bij de huidige tijd passende elektronische beats, begeleid door de raps van Gotu Jim, die weer bekendstaat als protegé van De Jeugd van Tegenwoordig-rapper en schrijver Pepijn Lanen. Gooi je leven in de brouwerij! (LB)
Bureau: Buutvrij
Deze commercial van Aldi gaat over aardappels van eigen bodem, van dichtbij. Belangrijk onderwerp, maar ook hier weer, thumbs up voor het overkoepelende concept 'Net zo', dat getuige de populariteit van de Aldi-kerstcommercial onder de Nederlandse bevolking, aan begint te slaan. (RM)
Bureau: Indie Amsterdam.
Prachtige portretten zijn de basis van deze bijzondere SP-campagne in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Fotograaf Bert Teunissen legde de gezichten vast van honderd gezinnen die getroffen werden door het toeslagenschandaal. Er kwam een boek van en ze waren ook in de publieke ruimte te zien. De basis van deze ramp is dat mensen werden teruggebracht tot een dossiernummer. In de campagne krijgen die gezinnen hun gezicht en ware identiteit terug. Mooi uitgangspunt, prachtige uitvoering. (JM)
2022 werd het jaar waarin duurzaamheid en zuinigheid in elkaar overlopen. G-Star kwam met de perfect getimede campagne ‘Where your denim till the end’. De film was de aftrap van het Responsibility-programma van G-Star, waarmee het jeansmerk aankondigt vanaf 2030 alleen nog met afbreekbare materialen te willen werken. Mooi gemaakt! (SvN)
Bureau: The Family Amsterdam.
Elon Musk is als eigenaar van Tesla, Twitter, SpaceX en The Boring Company en meer bedrijven – zacht uitgedrukt – een drukbezet man. Iedereen wil iets van de excentrieke miljardair, maar hoe vang je zijn aandacht? Easee, een Noorse fabrikant van opladers voor elektrische auto’s, probeerde het met een over-the-top-campagne genaamd Musk City. De gelikte campagnevideo draait om een fictief dorp waarin bewoners rondrijden in Tesla’s, raketten naar Mars lanceren en Musk adoreren. Of Easee zijn doel – een koffieafspraak met Musk – bereikt heeft, is overigens niet duidelijk. (RB)
Bureau: Born05.
Om meer leden binnen te halen, startte Follow The Money in december een campagne met een sterke boodschap. In de campagnevideo, door Copy Commando, maakt het platform duidelijk dat de macht om tegenkracht vraagt. Dat onderzoeksjournalistiek essentieel is om de macht kritisch te volgen en antwoorden te zoeken op vragen die bedrijven en overheden liever niet beantwoorden. (RB)
Bureau: Copy Commando
Wie aan een reclame van een bordspel denkt, ziet al gauw een traditionele, onbezorgde happy family om de tafel zitten. Vader aan het hoofd, moeder verzorgt de thee en koekjes en zoon en dochter spelen vrolijk samen. De lelijke realiteit is dat het er boven een Monopolybord meestal anders aan toegaat, weten producent Hasbro en bureau KesselsKramer. Irritatie, frustratie en teleurstelling staan daarom centraal in de outdoorcampagne; we kijken naar portretten van kinderen (driftkoppen) waarbij de emoties tot het kookpunt zijn gelopen - begeleid door lieflijke teksten als 'om te leren loslaten' en 'om tot rust te komen'. In deze tijd van ‘curling ouders’ kunnen we een flinke fittie goed gebruiken, wil de spelfabrikant maar zeggen. (LB)
Bureau: KesselsKramer
Het Oekraïense IT-Army en hackersgroep Anonymous bedachten iets slims om de Russische censuur te ontwijken. Ze spoorden mensen aan om op Google Maps en Tripadvisor reviews achter te laten bij restaurants en daar informatie over de oorlog te geven. Er werden teksten en foto’s gedeeld van slachtoffers van de wrede oorlog, juist ook van Russische. De campagne kreeg veel bijval, maar Google en Tripadvisor schoten Poetin begin maart te hulp en stonden geen reviews meer toe in Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne. (JM)
Nogal in your face, deze campagne van Slachtofferhulp Nederland en bureau N=5. Met 'Ondraaglijke sieraden' geeft de organisatie een serieuze boodschap af aan slachtoffers van 'shame sexting': draag de schaamte niet met je mee en vraag om hulp. Binnen no time dragen ze namen als 'Hoer van de stad, 'Gore slet' of 'Vies meisje' met zich mee; beledigende termen die ze naar hun hoofd geslingerd krijgen als gevolg van online seksuele intimidatie. Deze 'namen' komen terug op kettingen die centraal staan in de campagne. (LB)
Bureau: N=5.
In de film ‘De onmogelijke keuzes van Daan’, ontwikkeld door Bee-Agency, zien we hoe Nederland van de ene op de andere dag in een oorlog belandt en hoe de oorlog het leven van kinderen beïnvloedt. De film richt zich op kinderen van acht tot veertien jaar en laat de jonge kijker op drie bepalende momenten keuzes maken die de uitkomst van de film bepalen. Doel is om het gesprek over de oorlog op gang te brengen. Dat is vast gelukt, want de film verscheen in de derde oorlogsmaand van Rusland en Oekraïne. (RB)
Bureau: Bee-Agency
Of we bij Adformatie al klaar zijn met kerstcommercials? Nou, voor die van Plus maken we een uitzondering - en nee, niet omdat ons onvolprezen kerstpanel 'm ook tot winnaar heeft gebombardeerd. Als een van de weinige supers snijdt Plus een serieus onderwerp aan in zijn kerstcommercial, namelijk dat van een dwarse puber die zijn stiefvader ontmoet (en het hem flink moeilijk maakt). De commercial is zo sterk omdat veel Nederlanders zich prima kunnen identificeren met een gebroken gezin; door gescheiden ouders of een eigen relatie die op de klippen is gelopen. Het moment dat puber Gio z’n ‘nieuwe’ vader omhelst, laat zelfs de grootste cynicus niet onberoerd, durven wij te stellen. (LB)
Bureau: Energize
Hema vindt de weg terug omhoog met ‘Frans van Finance’. DDB Unlimited heeft het warenhuis in een nieuw jasje gestoken, maar wel op zo’n manier dat het mega-herkenbaar Hema is. De belangrijkste rollen zijn daarin weggelegd voor de ‘Hema-stem’ van Anneke Blok, én het nieuwe character, die uiterst zuinige financieel directeur dus. Ook de kerstcommercial – een groots avontuur van Hema-hondje Takkie – past lekker in het rijtje. Ouderwetse Hema-kwaliteit! (RM)
Bureau: DDB Unlimited
Een lekker liedje is altijd fijn, maar dit is helemaal het summum. De campagne is internationaal, maar met Nederlandse betrokkenheid. We mochten met Nikita Lensink, global principal brand-marketing van Just Takeaway, over deze campagne praten tijdens de Dag van de Audio. Zij vertelde voor de microfoon hoe die tot stand kwam en was vooral onder de indruk van de betrokkenheid en professionaliteit van Kate Perry. Wij niet minder; we krijgen het niet uit ons hoofd. (JM)
Bureau: McCann London.
Kinderen zijn in de regel vooral druk met ontdekken wie ze zijn en het uitvinden van hun eigen identiteit met bijbehorende stijl, weet ook Zeeman. In deze campagne stelt de retailer daarom vragen die er voor deze groep echt toe doen, zoals: ben ik een meisjemeisje of een tomboy? Een emo of een urban? Of blijf ik gewoon nog even kind? Zoals vaker een schot in de roos-campagne van Zeeman, van de hand van partner in crime Persuade. (LB)
Bureau: Persuade