Voor het eerst sinds de coronapandemie de wereld totaal veranderde, lanceert Coca-Cola een nieuwe campagne. Deze ‘Open Like Never Before’-campagne moet een periode markeren van culturele en sociale verandering. De campagne, ontwikkeld door 72andSunny Amsterdam, is volgens Coca-Cola gebaseerd op de overtuiging dat het niet terug hoeft naar normaal. In plaats daarvan zou het vooruit moeten om samen de wereld te veranderen en beter te maken.
Met de nieuwe campagne wil Coca-Cola inspireren om meer open te staan en te genieten van wat er om iedereen heen is. De video begint met een poëtisch manifest, geschreven door de Britse spoken word-artiest George the Poet.
'Sterker terugkomen als merk'
Ben Bijnens, country director Nederland legt uit dat Coca-Cola aan het begin van de lockdown wereldwijd de marketingactiviteiten heeft stopgezet om middelen daar in te zetten waar hulp het hardst nodig was. 'We willen nu sterker terugkomen als merk en hopen met deze campagne, één van hoop, positiviteit en optimisme, mensen te raken en te inspireren om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken.'
Wacht stop. Wie zegt dat we terug moeten naar normaal?
In het perscommuniqué is te lezen dat het manifest is geïnspireerd door een scala aan nieuwe inzichten die dankzij de lockdownperiode opgedaan zouden zijn. George The Poet wil met zijn woorden oproepen tot positieve verandering, om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en kansen te grijpen die de nieuwe situatie biedt. De doelstelling van de campagne is iedereen aan te moedigen om ‘open te staan als nooit tevoren’ en te genieten van wat is.
Focus op lokale steun in Nederland
Sinds het begin van de lockdown heeft Coca-Cola wereldwijd de marketingactiviteiten tijdelijk stopgezet en claimt tegelijkertijd dat het energie en middelen ingezet heeft daar waar hulp het hardst nodig was. Het bedrijf maakt bekend dat het wereldwijd, met The Coca-Cola Company, bottelpartners en The Coca-Cola Foundation, meer dan 120 miljoen dollar gedoneerd heeft voor dringende hulpverlening ter bestrijding van het coronavirus in de getroffen landen, hiertoe behoorde onder andere het Nederlandse Rode Kruis.
Coca-Cola geeft aan dat het ook bijgedragen heeft aan verschillende initiatieven, waaronder lokale; van productdonaties aan voedselbanken, ziekenhuizen en zorginstellingen tot branchebrede initiatieven, zoals #geefjedrankjedoor en #helpdehoreca, om horeca en andere klanten te ondersteunen.
Hart onder de riem horecapartners
Daniela Depping, marketing manager Coca-Cola Nederland: ‘Open Like Never Before gaat uit van de gedachte dat we niet ‘terug’ hoeven naar de normale gang van zaken. In plaats daarvan kunnen we allemaal een stap vooruitzetten en de wereld niet alleen anders, maar ook beter maken. Laten we vooral lessen trekken uit deze periode.’
Met de campagne wil de frisdrankfabrikant ook de horecapartners een hart onder de riem steken: hotels, cafés en restaurants die de deuren weer openen na een tijd van grote uitdagingen. ‘Zij vormden al die tijd het hart van onze samenleving.’
Inspiratie én ondersteuning aan horeca
De lancering van het manifest wordt gevolgd door een programma aan activiteiten dat tot 2021 moet blijven doorlopen. Coca-Cola benadrukt dat veel van die activiteiten zijn gericht op de ondersteuning van lokale hotels, cafés en restaurants die nu weer open gaan/zijn. Hiertoe behoren:
-
Een abricampagne, aangeboden aan 45 horeca outlets in Nederland, met een bericht aan de consument dat de horeca weer ‘open’ is en daarbij een persoonlijke touch om de horecaondernemers in het zonnetje te zetten
-
Ondersteuning van de horecapartners (hotels, cafés en restaurants) door aanvullende promotiemiddelen en -expertise te bieden.
De campagne
De Open Like Never Before-campagne (#openlikeneverbefore) nodigt het publiek uit om deel te nemen: mensen kunnen elkaar en de wereld vertellen wat hun voornemens zijn en hoe ze voortaan meer open willen staan. De eerste fase van campagne is te zien op abri’s, trams, steigerdoeken en online display. Tijdens deze fase zullen zinnen en vragen uit het manifest worden vertoond die consumenten moeten inspireren om meer open te staan. Na deze fase start de zogenoemde above the line-campagne met de tv-commercial die ook wordt vertoond in bioscopen. De rest van deze ATL-laag is te zien op display/mobile, online video, [digital] buitenreclame en komt tot uiting in een samenwerking met Radio 538.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!
Dus wat ik van deze campagne denk? Ik vind het zo hypocriet als maar zijn kan. Geef liever je geld aan obesitas stichtingen dan aan Corona-bestrijders.
Stop geen geld meer in school- en sportclub lobby’s, maar wees open over wijs je doelgroep actief op de noodzaak van verantwoord suikergebruik.
Gooi niet meer elke maand 3 flessen voor 2 aanbiedingen de deur uit, maar laat mensen gewoon de volle prijs betalen.
Wees daar nou gewoon eens heel open over. Dan ben je een dapper merk. Nu ben je niets meer dan een cheap ass merk dat open is over alles, behalve over jezelf.
Bij mij blijft de fles voorlopig dicht.