Premium

Campagnerapport: zomerse herpositionering Appelsientje, Calvé scoort met jonge Lieke Martens

Onderzoeksbureau MeMo² meet wat Nederlandse kijkers vinden van commercials.

Deze week in het campagnerapport: de ‘zomerhit’-campagne van Appelsientje, waarmee het sapmerk een herpositionering introduceert, en de Calvé-commercial met de beste Nederlandse voetbalster: Lieke Martens. De Appelsientje-herpositionering moet het zomerse gevoel oproepen, dus er wordt niet per se ingegaan op het zijn van een sapmerk. Lieke Martens volgt met de Calvé-reclame grote namen op als Pieter van den Hoogenband en Robin van Persie.

Zonnige sapspot Appelsientje

38,5% van de kijkers vindt de reclame van Appelsientje een duidelijke boodschap hebben. 46,5% geeft aan de spot opvallend te vinden, 40,5% vindt de commercial leuk en 43% geeft aan dat deze campagne goed past bij het merk Appelsientje. ‘Vrolijk en opvallend. Het is alleen niet direct duidelijk dat het om een Appelsientje-reclame gaat’, klinkt het. ‘Mooie beelden, lekker muziekje, waardoor je er echt zin in krijgt.’ Het uiteindelijke rapportcijfer is een 5,9. 

Commentaar van Max de Jong van MeMo²: ‘Appelsientje brengt met de nieuwe commercial de zomerse en vrolijke ‘vibe’ goed over met zonnige beelden en een vrolijke, beklijvende tune. Een stijl die likeable en opvallend wordt bevonden. Dit concept is echter nog wel even wennen voor de gemiddelde consument, juist omdat het niet de typische sapreclame is die men gewend is uit het verleden.’

Tessa van Heijningen, Marketing Manager van Appelsientje & Dubbeldrank, geeft aan dat het sapmerk met deze commercial ‘het nieuwe Appelsientje’ heeft neergezet. ‘Het beste onder de zon laat mensen genieten en plezier hebben. We zijn blij te zien dat de respondenten het als opvallend en leuk ervaren en bovenal goed vinden passen bij Appelsientje. Uit eigen neuromarketingonderzoek zien wij dat de commercial zeer positief wordt ervaren en hoog scoort op aantrekkingskracht. De eerste omzetresultaten uit de markt zijn meer dan bemoedigend.’

(Tekst loopt door onder video)

Scoren met onze beste voetbalster

Wat meteen opvalt is dat Calvé zeer goede resultaten boekt in dit campagnerapport. 
67% van de kijkers vindt de commercial leuk, 68% is van mening dat de spot goed bij het merk past en 72% waardeert de campagne als opvallend. 76% van de kijkers geeft aan dat de spot een onderscheidend vermogen heeft en maar liefst 83% is van mening dat Calvé geloofwaardig is. ‘Weer heel goed gemaakt, net als alle andere Calvé Pindakaas-reclames’, is te horen vanuit de kijkers. ‘Prachtig verhaal, mooi gefilmd en heel emotioneel.’ Het rapportcijfer is een 7,5.

De Jong: ‘Nostalgie weet vaak te scoren, zo ook deze commercial van Calvé. De kleine Lieke Martens die in de stromende regen haar voetbalvaardigheden blijft trainen, terwijl haar teamgenootjes al aan het opwarmen zijn in het clubhuis. De Calvé-commercial is een schot in de roos. Een bekende sporter koppelen aan het merk in combinatie met de slogan ‘Calvé pindakaas: Wie is er niet groot mee geworden?’. Een inspirerend en tegelijkertijd aandoenlijk beeld is wederom een sleutel tot succes.’ 

‘De commercials van Calvé Pindakaas gaan al jaren over het uitkomen van dromen, ambities en doorzettingsvermogen’, vertelt Julia Verheul, Marketing Calvé Pindakaas. ‘Na al die jaren waarin we jongetjes groot zagen worden, vonden we het hoog tijd voor een meisje in de hoofdrol. Lieke Martens is vorig jaar door de FIFA gekroond tot beste voetbalster ter wereld: het ideale moment om Nederland te laten zien dat iedereen groot kan worden met Calvé Pindakaas. We krijgen veel positieve reacties op de nieuwe commercial en het hoge rapportcijfer toont aan dat ook deze commercial weer onderscheidend is en mensen persoonlijk aanspreekt. Dat de spot op deze manier ontvangen wordt door het grote publiek en als opvallend én geloofwaardig werd bestempeld doet ons heel veel plezier.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie