C&A wijkt af van primaire doelgroep en focust op mannen

De winkelketen wil het suffe imago van zich afschudden en lanceert een campagne gericht op de ‘eigentijdse, hippe man’.

C&A komt met een campagne gericht op jonge mannen. Opvallend, aangezien de winkelketen hiermee afwijkt van zijn primaire doelgroep: de vrouw die een centrale rol vervult binnen haar gezin. Het merk heeft naar eigen zeggen een hoge naamsbekendheid, maar nog niet de gewenste merkperceptie onder jonge mannen. De campagne moet daar verandering in brengen. 

‘Normaal gesproken is de communicatie van C&A gericht op vrouwen. Ze willen deze focus uitbreiden, aangezien ze ook herenkleding produceren. Maar deze groep ziet C&A niet als een cool merk', verklaart Sheela Groenendijk van het communicatiebureau Linden & Barbosa. Zij was verantwoordelijk voor de communicatie en strategie. ‘Zodra mannen het logo zien, willen ze het niet meer. En dat is een domper’, verzucht ze. ‘Het is de bedoeling dat millennials "opnieuw" kennismaken met het merk.’

Daarom heeft C&A een campagne opgetuigd die deze discrepantie moet opheffen. Ter promotie van de nieuwe mannencollectie is, naast de gebruikelijke modeshow en televisiespotje, een dinner met influencers georganiseerd. 

The Tailor

Influencers die matchen met de doelgroep zijn uitgenodigd voor ‘The Men’s Dinner’ in een Amsterdamse bar, genaamd The Tailor. Vooraf zijn de kledingmaten opgevraagd en kregen de mannen te horen dat ze gestyled gaan worden door ‘een modemerk’. De naam van het merk is bewust achterwege gelaten.

Tijdens de modeshow kwam de aap uit de mouw: drie modellen betraden het podium met colberts waarop de C&A letters prijkten. Onder tromgeroffel werd onthuld dat de avond is georganiseerd door de keten. Volgens de winkelketen hebben de aanwezigen op deze manier zelf ervaren dat het beeld niet overeenkomt met het huidige merk en de collecties.

Volgens Groenendijk staan influencers naar aanleiding van de actie open voor toekomstige samenwerkingen met C&A. Dit moet ervoor zorgen dat het merk hipper op de kaart wordt gezet. 

Credits

Opdrachtgever: C&A
Campagne TV: C&A Europe
Campagne online: C&A Europe
Campagne out-of-home: C&A Europe
Communicatieadvies en strategie: Linden & Barbosa, Friends of the Brands
Event: Friends of the Brands, Take your AIM, The Tailor

C&A

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin de Munnik
Gewaagd. Moedig, maar percepties zijn ingesleten neural hardwires en moeilijk te verbreken. Dat zag je maar weer bij Blokker. Gedragswetenschappers schatten dat daar ten minste 20 effectieve contacten voor nodig zijn.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie