Om antwoord te geven op die vraag roept Bloemenbureau Holland een nieuwe dag in het leven: Nachtvorstvrijdag, een soort rokjesdag voor planten. Samen met 180 Kingsday is een campagne ontwikkeld die de dag in Duitsland zal lanceren onder de naam Bodenfrostfreitag.
Kikkers kussen
In een serie tests checkt een excentrieke volksweerkundige aan de hand van kikkers, boombast en koude grond of de nachtvorst al voorbij is. Wanneer de weerdata positief genoeg is en de kans op nachtvorst minimaal, kondigt hij Bodenfrostfreitag aan: de vrijdag vóór het weekend waarop iedereen met een gerust hart z’n planten buiten kan zetten of kan aanplanten. De campagne werd in-house geproduceerd door 180 Kingsday. Voor de regie werd de Zweed Robert Fitzmark aangetrokken vanwege zijn kenmerkende mix van fijnzinnige humor en een goed gevoel voor stijl.
Nachtvorstwaarschuwingen
De campagne verwijst naar een speciale messaging service, waarbij men waarschuwingen krijgt als er in de opgegeven regio nachtvorst aankomt. Dit maakt het tuinierliefhebbers makkelijk al vroeg in het seizoen te beginnen met het opfleuren van de tuin en op tijd passende maatregelen te nemen als er alsnog nachtvorst komt. Isabel Groot van Bloemenbureau Holland: “Voor ons is het belangrijk om campagnes te creëren die relevant zijn voor de consument en waar vervolgens de tuinbranche de komende jaren op allerlei eigen manieren in kan haken. Bodenfrostfreitag is typisch zo’n campagne.”
De campagne gaat in 2018 van start in Duitsland en zal in de komende jaren ook worden uitgerold in Nederland en misschien het Verenigd Koninkrijk.
Credits
Opdrachtgever: Isabel Groot (Bloemenbureau Holland)
Bureau: 180 Kingsday
Productie: 180 Kingsday
Regie: Robert Jitzmark
DOP: Menke Visser
Editor: Martin Heijgelaar
Post-productie: The Ambassadors
Muziek: The Ambassadors
Alert-service: Call for Action
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!