'Prima, niks mis mee!', het is voor kijkers van B&B vol liefde (zo'n miljoen Nederlanders) een gevleugelde uitspraak. De 75-jarige Olof Ormeling, deelnemer van het programma en 'het brein' achter de quote, mag zich inmiddels publieksfavoriet noemen - en dat is ook Gig Hard Seltzer niet onopgemerkt gebleven. Het drankje heeft de Brabander gestrikt als brand character voor zijn nieuwe online commercial.
Hoewel het licht-alcoholische bruisdrankje vooral bij jongeren enorm in trek is, moet de nieuwe commercial met Olof juist nieuwe doelgroepen aanspreken. De pay-off luidt dan ook: 'Grow up, don't grow old'.
Aandoenlijk en meegaand
Na het succes van het tweede seizoen B&B vol liefde, waarin Olof in Portugal op zoek ging naar de liefde in de bed & breakfast van Marian, heeft de goedzak de harten van het Nederlandse publiek veroverd, stelt Bob Ponsen, medeoprichter van het bruisdrankje. 'Mensen vinden hem aandoenlijk, vriendelijk en meegaand - en dat past precies bij ons'. De publiekslieveling staat blijkbaar ook nog eens open voor nieuwe ervaringen buiten zijn comfortzone, zoals te zien is in de commercial waarin hij kennismaakt met het bruisdrankje. Zijn oordeel over Gig? 'Prima, niks mis mee!'
Ponsen: 'Met deze commercial willen we laten zien dat we er zijn voor iedereen met een jonge geest en dat je ongeacht je leeftijd nooit je gevoel voor avontuur aan de wilgen moet hangen.'
Het uitgaansdrankje Hard Seltzer (‘bruiswater met fruitsmaak, 5% alcohol en een vleugje suiker’) is overgewaaid uit de Verenigde Staten. De broers Bob en Max Ponsen richtten in 2020 Gig Hard Seltzer op, dat sindsdien tamelijk populair is onder voornamelijk millennials en Gen Z'ers - die het zien als 'verfrissend alternatief voor bier of wijn'. Na het zien van de nieuwe commercial moet 'heel Nederland' de weg naar het drankje weten te vinden, aldus de broers.
Hommage aan reclameklassieker
Het online spotje met Olof volgt op een eerdere commercial van Gig; een remake van de bekende Douwe Egberts-commercial begin deze eeuw met twee straattaal sprekende oma's. De remake ging -om in millennialtermen te blijven- viraal. De commercial is destijds bedacht en ontwikkeld door de makers van 6Pack, toen een populair tv-programma onder jongeren.
Of de heren Ponsen aan 6Pack toestemming hebben gevraagd voor het uitbrengen van de remake? ‘We hebben opgezocht wie het reclamebureau was, maar kwamen daar niet achter. Toen zijn we gewoon aan de slag gegaan. Ja, een beetje brutaal is het wel, haha. Nu we weten dat 6Pack erachter zit, denk ik niet dat ze het erg vinden. Ik denk dat ze het zien als een hommage aan een reclameklassieker.’
Beide commercials zijn bij Gig Hard Seltzer, dat een team van zo’n vijftien mensen heeft, inhouse bedacht en ontwikkeld. De commercials zijn geproduceerd door videobureau QuickVision Creative.