Relevante entertainment en verbinding werken prachtig in fan-marketing. Zo geven wij vanuit de FLYERALARM Club onze leden graag inspiratie-shows cadeau. Deze keer met Bas Oosterwal en Arjan Leest van reclamebureau Cogonez. In hun masterclass ‘Van concept naar realisatie’ gaven ze ons inzicht in het proces, werden we getrakteerd op kennis over neuromarketing en kregen we handenvol praktische tips. Alle reden om ons enthousiasme met jou te delen.
Soms is het fijn om met een aantal gelijkgestemden bij elkaar te komen om kennis te delen over ons mooie vakgebied. Zo kwam er een groep communicatiespecialisten en designers aan boord van de Gewoonboot op het Amsterdamse IJ, waar ze warm werden ontvangen door Bas en Arjan van het reclamebureau Cogonez.
De theorie werd ondersteunt door bekende campagnes en eigen cases. Dit maakte de masterclass zowel interessant als vermakelijk om naar te luisteren met mooie verhalen én heel veel handige tips. De mooie verhalen moet je zelf maar eens gaan horen als je de mannen tegenkomt.
Wij willen in ieder geval 5 tips met je delen die hebben overgehouden aan de masterclass:
#1 Doelstelling
Begin pas aan conceptontwikkeling als er een meetbare doelstelling is geformuleerd. Een briefing is niet altijd even scherp als jouw skills. Accepteer geen half werk. Daar komt alleen maar ellende van. Uiteindelijk verwacht jouw opdrachtgever van jou ook geen half werk
#2 Digitaal schetsen
Kom op. Schetsen op papier is niet meer van nu. Gebruik bijvoorbeeld een Ipad in combinatie met pen en apps als: Fiftythree, Concepts, Adobe Fresco, Illustrator Draw, Sketchbook of Concepts. Je zal niet alleen veel mooier schetsen… je kan ook in lagen werken. Als je echt wil kan je altijd nog je schetsen printen ;-).
#3 Digitaal prikbord
Je schetsen aan de muur hangen kan… Maar je kan ook gebruik maken van PasteApp.com. Dit is een fijn programma om concept verzamelingen in te maken (en online te delen). Je kan in dit programma ook direct je concept presentaties maken. Zoals Pasteapp het zelf zegt: Stop building slides, start pitching ideas.
#4 Alternatief voor Adobe Suite
Adobe rules. Maar het is goed om te weten dat er inmiddels een goed én betaalbaar alternatief is. Check Affinity. Het biedt een goed en betaalbaar alternatief voor Indesign, Photoshop en Illustrator.
#5 Eyetracking & Neuromarketing
Eyetracking is een beproefde technologie om concepten te testen. Maar belangrijker nog; de inzichten die eyetracking biedt kan je helpen om optimale effectiviteit te halen uit je creatieve werk. Nog beter is het om eyetracking te combineren met Neuromarketing. Met eyetracking zie je waar men naar kijkt. Met neuromarketing weet je wat men daarbij voelt. Als iemand ergens lang naar kijkt is dat niet automatisch ‘positief’. Het gevoel hierbij kan ook boosheid of frustratie zijn. Die wetenschap kan een concept maken of kraken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!