De afgelopen jaren stortten merken, adverteerders steeds vaker 1 aprilgrappen uit over het Nederlands publiek. In een enkel geval erg grappig en geslaagd, in veel gevallen vervelend, fantasieloos en plichtmatig. Het verschijnsel ‘1 aprilgrappen van merken’ werd in een opiniestuk in 2015 al eens gehekeld door Hidde Tuinstra, zie hier.
Begrafenissen en oorlogen
Ieder nadeel heeft zijn voordeel, van de slechte 1 aprilgrappen zijn we door de coronacrisis verlost. Maar vraag blijft toch, waarom durven merken het niet aan? Humor is in tijde van rampen en verdriet toch juist een belangrijke bliksemafleider? Begrafenissen en oorlogen zonder humor, ondenkbaar.
Jos Burgers, auteur van het boek ‘Thuis ben ik niet zo leuk’, verdiepte zich in hoe humor kan bijdragen aan zakelijk succes. Hij stelt ook vast dat het nu echt even helemaal stil is op het gebied van 1 aprilgrappen van merken. ‘Het is even stil als op straat. En het verbaast me niets. Het bijzondere aan een 1 aprilgrap is namelijk dat het leedvermaak is, je moet iemand er echt in laten tappen. Dat durven merken nu niet aan.’
Een virus voor aap zetten
De vergelijking met begrafenissen en oorlogen gaat ook niet op volgens Burgers. Op begrafenissen, in de speeches, worden natuurlijk altijd leuke dingen, grappige dingen aangehaald over de overledene. Maar dat gaat niet ten koste van iemand. En als het oorlog is, maken we grappen, heel zwarte grappen zelfs, over de vijand. Maar die vijand, die hebben we in deze crisis niet echt. Je kan moeilijk een virus voor aap zetten.’
Grap mislukt?
Los van de crisis, en het uitblijven van 1 aprilgrappen van merken, humor is volgens Burgers een vorm van verrassend communiceren. Maar wel een risicovolle manier van communiceren. ‘Een reclameman van lang geleden vergeleek communiceren en communiceren met humor eens met verspringen en hoogspringen. Als je wat probeert om beter te communiceren, kom je iets verder of niet. Met humor moet je over de lat heen en is het dus alles of niets. Grap mislukt? Dan heb je niks. Dat risico is de reden waarom bedrijven er vaak niet voor kiezen.’
Grappen uit het verleden
Voor de mensen die de 1 aprilgrappen van merken dit jaar toch missen, hieronder linkjes naar de grollen van de vorige jaren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!