Zo bouw je een succesvol bureaumerk

Een korte terugblik op de Adformatie Academy Masterclass voor creatieve bureaus.

Foto's: Merten Snijders

Een volle dag kennis en inspiratie was het: de Adformatie Academy Masterclass voor creatieve bureaus, die onlangs plaatsvond in Capital C. Acht gerenommeerde professionals uit het vak, geselecteerd door Susanne van Nierop (Adformatie) en specialist Bert Hagendoorn, deelden kennis en inzichten met 23 deelnemers. In dit artikel een korte terugblik, waarbij een aantal van de sprekers de belangrijkste tips uit hun presentaties delen met de lezers van Adformatie.

 

Aan de Masterclass, die 11 november plaatsvond, namen managing- , strategy-, operations- en creative directors, sales- en accountmanagers en marcom-specialisten deel. Van zowel kleine als grotere bureaus, waaronder Wunderman Thompson, Havas Lemz, Handpicked Agencies, Chunk en Weber Shandwick. Zij kregen na iedere presentatie de mogelijkheid de sprekers te bevragen, ook over de specifieke uitdagingen waarvoor ze staan met hun eigen bureau.

Bert
Bert Hagendoorn
Susanne
Susanne van Nierop

Na de intro door Susanne van Nierop (Adformatie) en Bert Hagendoorn (ook dagvoorzitter) sprak Rik Ledder (TBWA\NEBOKO) over marktontwikkelingen, Kim Verhaeghen (Springbok) over fusies en overnames, Fred Moolhuijsen (Brand & Business Architects) over business development en Michael Plein (Triple) over operations en groei. Na de lunchpauze presenteerde Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) over positionering, Marjan Straathof (Dept) over het merkverhaal, Maira Evers (Gardeners) over communicatiestrategie en Nick Bailey (Futurefactor) over thought leadership. We vroegen een aantal van de sprekers een paar van de belangrijkste tips vanuit hun presentatie te delen met de Adformatie lezers:

Rik Ledder (TBWA\NEBOKO) over marktontwikkelingen:

Ik deelde zeven ontwikkelingen die mij dagelijks bezig houden: de economische druk, de schaarste aan talent, de noodzaak voor groei, de wakkere maatschappij, de balans tussen de korte en de lange termijn en creativiteit als superkracht. Met aan het einde een oproep aan de deelnemers van de Masterclass: om een eigen droom, een disruptive doel te stellen en alles in het werk te stellen om dat te behalen.

Fred Moolhuijsen (Brand & Business Architects) over business development:

New business is de levensader van een bureau. Het vraagt beleid, structuur en commitment. En vitamine R (het hebben en uitbouwen van nuttige relaties - red.). Niet opportunisme, maar een goed plan is de basis van een succesvolle new business strategie. Het gestructureerd uitvoeren daarvan is een tweede. Zet kwalitatieve en financiële doelen, alloceer middelen en mensen en zorg voor een goede planning. En voor commitment van het gehele team, dat is essentieel: zij moeten hun netwerken activeren en willen winnen!

Fred
Fred Moolhuijsen
Rik
Rik Ledder

Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) over positionering:

Opdrachtgevers houden over het algemeen van specialisten. Om hier invulling aan te geven met je positionering zijn er twee basisstrategieën. A. differentiëren, de focus op wat je onderscheidt in de markt ten opzichte van de anderen of B. door een nieuw, eigen marktsegment te kiezen en dit eigen marktdomein te ontwikkelen: (her)categoriseren. In welk deelsegment wil je de leider zijn? Het duurzame bureau, het bureau voor overheidscommunicatie, het energieke activatiebureau? Voor een frisse blik van buiten is het raadzaam om in gesprek te gaan met klanten en ex-klanten: komt het beeld dat zijn hebben van ons bureau overeen met wat wij dachten?

Maira Evers (Gardeners) over communicatiestrategie:

Positiviteit is waar Gardeners voor staat: ‘where good things grow’. Dat betekent voor ons duurzaamheid in de breedste zin van het woord. In mijn persoonlijke verhaal deelde ik hoe ‘the power of positive thinking’ als zaadje is geplant. Wij geloven dat communicatiekracht van binnenuit komt. En om al dat goede voor onze klanten en onszelf te kunnen laten groeien, geloven wij erin dat je een goed fundament moet hebben: de binnenkant moet kloppen. Wil je een goede communicatiestrategie neerzetten, stel jezelf dan de vraag: staat mijn basis goed, zijn mijn mensen happy en doe ik elke dag waar ik in geloof en voor sta? Dan komt het allemaal goed.

Mary
Mary Hoogerbrugge
Maira
Maira Evers

Nick Bailey (Futurefactor) over thought leadership:
Onderzoek bewijst dat bureaus met een sterk thought leadership programma beter presteren dan bureaus die dat niet doen. Het belangrijkste is om daar niet mee te wachten: het is beter om onvolmaakt zichtbaar te zijn dan volmaakt onzichtbaar. Leiderschap gaat over het innemen van een standpunt, en dat betekent dat niet iedereen het met je eens zal zijn. Je moet ook niet streven naar consensus, maar naar respect. Het is heel goed mogelijk om iemand te respecteren met wie we het niet eens zijn, zolang diegene consequent is en onderbouwt wat gezegd wordt.

Dat het een geslaagde dag was bleek uit de reacties tijdens de dag, berichten op social media en de evaluatie onder de deelnemers. Laatstgenoemde leverde sterke rapportcijfers op: 9,2 voor de inhoud, 9 voor de selectie van de sprekers, 8,2 voor de presentatie door de host en een 8 voor de praktische toepasbaarheid van de kennis. Op 9 juni 2023 organiseert Adformatie wederom dezelfde Masterclass. Interesse? Stuur een mail naar events@adformatie.nl 

Nick
Nick Bailey

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie