Premium

Wouter Glaser gaat na 9 jaar Glasnost verder: ‘Ik was gewoonweg niet meer nodig’

Oprichter heeft de dagelijkse leiding van Glasnost en Fitzgerald overgedragen, is nu chief growth officer bij Ace.

Wouter Glaser

Op het eind van het gesprek is er ineens het besef. ‘Ja, dat is nog maar 9 jaar geleden dat het begon. Moet je nu zien, een mooie klantenlijst, een goed team. Het is zo ontzettend snel gegaan.’

Wouter Glaser richtte in 2012 zijn pr-bureau Glasnost op. Hij was afkomstig van het gezonken Hyves, ten onder gegaan aan het gewicht van Facebook. Glaser nam eerst de afslag naar TomTom, maar besloot al snel voor zichzelf te beginnen.

Tegen Adformatie vertelde hij destijds over zijn ambities: ‘Glasnost uitbouwen tot een serieus bureau dat branded stories voor internationale én ook duurzame en non-profit klanten vertelt.'

Dat is hem gelukt. Het bureau werkt nu voor merken als Vodafone, Ben & Jerry’s en Storytel, en er werkt een team van 35 mensen. Het heeft daarnaast een succesvol tweede bureau op de wereld gezet, Fitzgerald.

'Henk zorgde dat het liep'

Precies een jaar geleden werd zowel Glasnost als Fitzgerald lid van de familie van Born05 Group, dat tegenwoordig opereert onder de naam Ace. Bij de overname was er geen sprake van dat hij zichzelf uit het bureau zou terugtrekken, maar stilletjes deed hij dat toch.

Naar nu blijkt heeft Glaser zijn directe werkzaamheden voor Glasnost al een maand of 4 geleden stopgezet en de verantwoordelijkheden overgedragen aan Henk Boersen, de trouwe secondant bij Glasnost die inmiddels zo’n 7 jaar naast Glaser werkt en nu de rol van managing director vervult.

Om te duiden hoe die samenwerking verloopt vertelt Glaser over die plek van Boersen in de popband Lemonseven. ‘Wist je dat hij daarmee in 2004 de Nederlandse popprijs heeft gewonnen? Goede band, Henk was de drummer. Dat vind ik wel typerend. Een beetje op de achtergrond, maar intussen wel bepalend voor het tempo. Dat was zijn rol ook bij onze samenwerking bij Glasnost. Henk zorgde dat het liep, bepaalde steeds meer het ritme. Ikzelf zat de laatste 3 jaar al niet meer op projecten. Samen met Henk werkte ik aan het bedrijf en de groei daarvan, in plaats van in het bedrijf op klanten.

JM: Je was het ‘gezicht van’, de zanger van de band? ​​​​​​​
WG:

‘Ja inderdaad, ik ben wat extraverter, treed wat meer op de voorgrond.  Maar goed, ik heb dus besloten de stap naar achteren te doen en heb me ook echt even uit het zicht gehouden. Ik wil Henk en het team niet in de weg zitten. Laatst was er een uitje met de medewerkers en daar was ik niet bij wegens een vakantie. Dat vond ik prima. Ik heb mezelf onlangs ook uit de WhatsApp-groep gehaald. Dat was nog best een emotioneel ding. Het laatste knipje met de dagelijkse gang van zaken bij Glasnost. Ik ben nog weleens op het kantoor aanwezig, maar dat komt omdat ik hier in de buurt woon, maar bemoei met niet met de dagelijkse business.’

 

En nu heb je de bakens verzet naar Ace. Waarom?

‘Omdat dit me in een nieuwe fase van het ondernemerschap brengt. Het is allemaal op een grotere schaal. Ace is tien keer zo groot als Glasnost, de uitdaging die dat met zich meebrengt is evenredig. Bovendien zijn we in de fase waarin er wordt gebouwd. Dat past goed bij mijn ondernemende geest. Ik vind het echt enorm leerzaam en uitdagend, en steek veel op van Hannes van Raaij, de general-manager van Ace, en van ceo Rogier IJzermans, degenen met wie ik veel samenwerk.

Wat doe je in je nieuwe rol?

‘Verschillende zaken, die je onder de noemer people en culture zou kunnen vatten. We hebben een accelerator-programma opgezet om de ondernemers bij de verschillende bureaus te voeden met business strategy. Ook op het gebied van diversiteit en inclusiviteit zijn we bezig geweest om dit echt in de ondernemingen onder te brengen. We willen het aantal collega’s met een niet-westerse achtergrond omhoog brengen. We komen daar binnenkort met een heel bijzonder project, helaas kan ik je nog geen details geven.’

Je zal als ‘chief growth’ de groei van de Ace-bedrijven willen ondersteunen. Is er daar een model voor?

‘Nee, één oplossing voor alle bureaus is er ook niet te geven. Bij Ace zijn we, zoals we dat noemen, een familie van ‘leading agencies’, maar die zitten allemaal in een andere groeifase. Kijk alleen al naar Glasnost zelf, dat met 35 mensen een paar fases verder is dan Fitzgerald, dat veel korter op eigen benen staat. Dat bureau zit nu in Utrecht en doet het bijzonder goed onder de leiding van Dorien Kuiken. Het is binnen korte tijd uitgegroeid naar een bureau met 10 medewerkers en een mooie klantenlijst en mooie projecten, zoals het The Fitzgerald Initiative.'

Wat is dat?

‘Fitzgerald gaat begin oktober in de Houthavens van Amsterdam exclusief uitgenodigde ngo’s en startups helpen door trainingssessies in communicatie en pr te geven.

Het moet een geruststellende gedacht zijn dat je opvolgers de bureaus ook weer verder kunnen helpen.

‘Dat is het zeker. Eigenlijk ging de overdracht sneller dan gepland door de wijze waarop Dorien en Henk hun taken hebben opgepakt, en door de komst van nieuwe MT-leden met veel kwaliteit. Ik was gewoonweg niet meer nodig.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie