Wat een weekend – een turbulente FIFA WK-finale brengt een maand van 64 spannende voetbalwedstrijden, gespeeld door 32 teams van over de hele wereld, tot een einde. Terwijl we terugblikken op de hoogtepunten en dubieuze beslissingen, sluiten we ook ons werk voor Qatar Airways en hun FIFA World Cup Sponsorship af. Enkele teamleden vertellen over deze gigantische klus.
Het beste, moeilijkste, leukste, omhaal-in-de-verre-hoekste, in-de-camera-schreeuwendste, briljantste werk in onze tak van sport is het maken van een wereldwijde WK-campagne.
We hebben er hier al aardig wat gemaakt en elke had z’n eigen eigenaardigheden, uitdagingen en ups and downs. Onze meeste recente, voor Qatar Airways, is daar geen uitzondering op. Zes maanden vol presentaties, feedback, akkoorden, aanpassingen en online eten bestellen.
Ons motto was eenvoudig: stick together.
Onze ambitie: een campagne met meer plezier dan de anderen.
Onze realiteit: wees overal op voorbereid.
Qatar Airways is geen makkelijke klant. Ambitieus, met een eigen wil en alles moet gisteren af. Maar ze zijn ook de nieuwste officiële FIFA-sponsor, vastberaden om indruk te maken als voorproefje voor 2022, wanneer het toernooi in Doha plaatsvindt. En we mogen vooral niet vergeten dat Qatar Airways niet zomaar kan zeggen dat ze ‘voetbal zijn’. Ze hebben niet echt een jarenlange band met het spel en maken er ook geen integraal onderdeel van uit zoals de swooshes en de drie strepen. Maar ze zijn global en als luchtvaartmaatschappij snappen ze dondersgoed wat het betekent om mensen samen te brengen. En dat doet het WK als geen ander. Hoop, zenuwen, vreugde, trots: om de vier jaar staat de wereld samen op straat, voetbal te vieren.
Dat is de cue voor de beroemde jaren 60-hit ‘Dancing in the Street’ en ex-Pussycat Doll Nicole Sherzinger om er een dansbare kauwgompop-cover van te maken.
Rondom die soundtrack bouwen we een zo vrolijk mogelijke campagne. Samen met de mensen van Traktor en Rattling Stick ontstaat er een verhaal vol talentvolle tekkers, dansende mascottes, honderden figuranten, acrobatiek, nachtshoots en zingende vissen.
Dan is het tijd voor de edit. De lichten gedimd. Klant. Bureau. Een nerveuze glimlach. Laten we kijken. Nog niet gegrade uiteraard. Er zit nog geen CGI in. Laten we gaan kijken. O ja, geluid is natuurlijk ook nog maar tijdelijk. Druk verdomme op play! Kijken. ‘Nog een keer.’ Kijken. ‘Nog een keer.’ Kijken. Stilte.
‘Even onderling overleg’, zegt de klant. Iedereen blijft achter. Overal op voorbereid.
Ze zijn terug. Alles okay. Heel blij, behalve… die goudvis, kan die net iets langer z’n noot vasthouden.
‘Kunnen we mee leven.’
En al drie weken later – na nog meer lange nachten editen, graden, finetunen van details in post en eindeloze uren op de studio om toolkits te maken – aanscherpen, aanpassen, aanscherpen, herzien, weer aanscherpen – gaat er een wereldwijde campagne de deur uit. Op tijd. En zo goed als binnen budget. Iedereen die er zo een maakt, leert een hoop.
Hoe breng je al die belanghebbenden, rechthebbenden en creatieve gevoeligheden bij elkaar? Hoe blijf je alsmaar doorgaan, zonder ook maar iets te vergeten.
Hoe blijf je gefocussed op het creatieve hart van de campagne – de lol, de vrolijkheid?
Je leert hoe belangrijk het is dat je elkaar vertrouwt. Er is genoeg te doen – doe een stap terug en laat iedereen z’n werk doen. Zorg dat jij het jouwe doet.
Kom er, enigszins tot je spijt, achter dat je een aardige boterham kunt verdienen als haar- en make-upadviseur van een popster.
Maar je leert vooral hoe je je kunt voorbereiden op alles.
Want er is altijd iets... als we proosten op een succesvolle afronding van het project, kijkend naar de openingswedstrijd en naar onze reclameborden die op televisies over de hele wereld te zien zijn, gaat de telefoon.
‘Nog een klein aanpassinkje op de reclameborden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!