Hoewel BeReal al sinds 2019 bestaat, is het sinds een paar maanden pas echt booming. Voor het geval je onder een steen hebt geleefd: BeReal stuurt je iedere dag een notificatie op een ander tijdstip. Als de notificatie oppopt heb je twee minuten de tijd om een foto te maken met beide camera’s van je telefoon op hetzelfde moment. Resultaat: een ‘real’ inkijkje in het leven van jou en je vrienden.
En waar nieuwe apps zijn, zijn merken meestal ook snel te vinden. Maar BeReal is een harde noot om te kraken. Een paar merken stappen langzaam maar zeker deze nieuwe ‘real’ social wereld binnen. Netflix, bijvoorbeeld, haakt in met ‘fake’ BeReals die iconische situaties uit hun bekendste series laten zien.
Een ander voorbeeld is de Amerikaanse fastfoodketen Chipotle, waar medewerkers gewoon plaatsen op het moment dat ze de BeReal melding ontvangen. Zo is dit ook gebeurd op een Charli XCX concert. De BeReals van Chipotle hebben altijd een kortingscode voor de eerste honderd volgers die deze gebruiken in de Chipotle app. Deze kortingscodes worden meestal binnen 1 minuut gebruikt (!).
Voor merken lijkt BeReal een app te zijn waarop ze een exclusief kijkje in de keuken kunnen geven aan hun trouwste fans. Dit is precies wat make-up merk InnBeauty Project doet. Ze delen behind-the-scenes materiaal met hun volgers, meestal gefocust op het lanceren van nieuwe producten.
Met deze voorbeelden ontstaan ook gelijk een hele hoop vragen: hoe kunnen merken authentiek overkomen op BeReal? Is dit een app waar merken gebruik van moeten maken of juist wegblijven? Wat zouden mensen willen zien op BeReal als ze je al willen volgen? Merken als Netflix, Chipotle en Innbeauty Project waagden de gok, maar alleen de tijd zal ons leren of mensen positief zullen blijven reageren als er meer merken op deze app verschijnen.
Dorst & Lesser, gespecialiseerd in de creatie van social media strategieën en content, schrijft wekelijks #trending.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!