Premium

Topman WPP wil radicale stappen na tegenvallende cijfers; Kantar mogelijk verkocht

De cijfers van het derde kwartaal van WPP vallen zwaar tegen. Ceo Mark Read wil sneller veranderingen bij de holding.

WPP

WPP-baas Mark Read wil 'doortastend handelen en radicale veranderingen' bij de holding na slechte cijfers in het derde kwartaal. 

Het inkomen van de grootste holding ter wereld daalde met 0,8 procent naar omgerekend 4,2 miljard euro. De omzet daalde in de eerste drie kwartalen van het jaar met 1,6 procent naar 12.6 miljard euro. Read zei in een toelichting op de cijfers dat de creatieve bureaus het moeilijk hebben en er tegenvallers zijn in de regio Noord-Amerika. 

Kantar verkopen

Een van de maatregelen die Read wil nemen, is de verkoop van onderzoekstak Kantar. Het afgelopen decennium groeide Kantar langzamer dan WPP als geheel. Het management heeft nu besloten dat het het beste is om het te verkopen. Dat moet waarschijnlijk volgend jaar gebeuren. WPP verwacht wel een minderheidsbelang te behouden.

Er waren afgelopen voorjaar al bewegingen rond Kantar. Topman Eric Salama zou een management buy-out uit WPP voorbereiden. 

Verlies media-accounts

WPP heeft recent ook een aantal belangrijke media-accounts verloren, zoals American Express, Campbell’s, Mercedes-Benz, United Airlines, HSBC en Bayer. 

Maatregelen

Read presenteert in december zijn herstructureringsplan. Eerder liet hij al een aantal bureaus fuseren, zoals binnen de healthcare tak. Ook smolten VML en Y&R samen. WPP wil snijden in het aantal bureaulabels om de holding wendbaarder te maken. De Britse topman waarschuwde wel dat juist door de grootte van het concern de veranderingen tijd nodig hebben.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie