Overslaan en naar de inhoud gaan

Topman WPP wil radicale stappen na tegenvallende cijfers; Kantar mogelijk verkocht

De cijfers van het derde kwartaal van WPP vallen zwaar tegen. Ceo Mark Read wil sneller veranderingen bij de holding.
Miniatuurvoorbeeld
© WPP
Miniatuurvoorbeeld
© WPP

WPP-baas Mark Read wil 'doortastend handelen en radicale veranderingen' bij de holding na slechte cijfers in het derde kwartaal. 

related partner content for mobile comes here

Het inkomen van de grootste holding ter wereld daalde met 0,8 procent naar omgerekend 4,2 miljard euro. De omzet daalde in de eerste drie kwartalen van het jaar met 1,6 procent naar 12.6 miljard euro. Read zei in een toelichting op de cijfers dat de creatieve bureaus het moeilijk hebben en er tegenvallers zijn in de regio Noord-Amerika. 

Kantar verkopen

Een van de maatregelen die Read wil nemen, is de verkoop van onderzoekstak Kantar. Het afgelopen decennium groeide Kantar langzamer dan WPP als geheel. Het management heeft nu besloten dat het het beste is om het te verkopen. Dat moet waarschijnlijk volgend jaar gebeuren. WPP verwacht wel een minderheidsbelang te behouden.

Er waren afgelopen voorjaar al bewegingen rond Kantar. Topman Eric Salama zou een management buy-out uit WPP voorbereiden. 

Verlies media-accounts

WPP heeft recent ook een aantal belangrijke media-accounts verloren, zoals American Express, Campbell’s, Mercedes-Benz, United Airlines, HSBC en Bayer. 

Maatregelen

Read presenteert in december zijn herstructureringsplan. Eerder liet hij al een aantal bureaus fuseren, zoals binnen de healthcare tak. Ook smolten VML en Y&R samen. WPP wil snijden in het aantal bureaulabels om de holding wendbaarder te maken. De Britse topman waarschuwde wel dat juist door de grootte van het concern de veranderingen tijd nodig hebben.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in