Het lijkt erop dat TikTok, ooit het beloofde land voor merkbetrokkenheid, ineens nog een verlate (winter)dip in engagementcijfers ervaart.
Het verhaal achter de cijfers
Recente rapporten laten allemaal een neerwaartse trend in de engagement van TikTok-gebruikers bij merkcontent zien. Rival IQ zag een (naar onze mening) best schokkende daling van 54% in engagements in het afgelopen jaar en SocialInsider bevestigde deze trend vervolgens met een forse daling van 35% in engagement bij TikTok-video’s in het afgelopen jaar.
Wat zit hier achter?
Hoewel TikTok natuurlijk het sprankelende voorbeeld is/was van engagement voor merken, is deze ontwikkeling niet geheel onlogisch. Hoe meer mensen op TikTok, hoe meer er gevochten zal worden om de aandacht. Meer merken betekent dus meer concurrentie, betekent een daling van engagement. Of... het zou natuurlijk ook kunnen dat merken in de loop van de tijd gewoon minder boeiende content produceren. Want ook als je door TikTok scrolt, blijkt at the top of your game blijven toch moeilijker dan we denken…
Van valkuil naar kans
Voor ons marketeers benadrukt de afname in engagement in ieder geval wéér het belang van aanpassingsvermogen. Het is cruciaal om voortdurend te experimenteren en je strategie aan te passen om relevant te blijven.
En hoewel de afname in TikTok-engagement uitdagingen met zich meebrengt, biedt het ook kansen voor groei. Door creatief te blijven, waar tegenwoordig op TikTok zeker ruimte voor is, kun je door middel van originaliteit en authenticiteit de weg banen voor succes in een forever changing social media landschap.
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!