S4 Capital, het moederbedrijf van onder meer Media.Monks, rekent er niet op dat adverteerders dit jaar fors meer gaan uitgeven dan vorig jaar. Topman Sir Martin Sorrell verwacht dat de netto-omzet van zijn bedrijf op jaarbasis met vier procent daalt en het operationele winstmarge tussen de tien en elf procent zal schommelen. Sorrell is pessimistischer dan veel concurrenten, die uitgaan van een aantrekkende adverteerdersmarkt.
'Geen verbetering in 2024'
'Na vier jaar van zeer sterke groei was 2023 een moeilijk jaar, beïnvloed door volatiele macro-omstandigheden en daarom voorzichtige bestedingen van klanten, vooral die in de technologiesector, en van kleinere projectmatige opdrachten', meldt Sorrell in een statement. Vorig jaar ontsloeg S4 Capital daarom enkele honderden medewerkers. De financiële resultaten in het vierde kwartaal zijn in lijn met de verwachtingen, maar de topman waarschuwt voor te veel optimisme voor 2024. 'Hoewel het nog vroeg in het jaar is, verwachten we niet dat 2024 een macro-economische verbetering zal laten zien, en de voorzichtigheid van klanten met betrekking tot marketinguitgaven zal waarschijnlijk aanhouden, hoewel niet op het niveau van vorig jaar, aangezien de rentetarieven waarschijnlijk in de loop van de tijd zullen dalen.'
Concurrentie is optimistischer
De 78-jarige Sorrell, tientallen jaren ceo van bureaugigant WPP en nu verantwoordelijk voor onder meer Media.Monks, weet waar hij over praat. Toch deelt niet iedereen zijn verwachtingen. Concurrent Dentsu rekent erop dat adverteerders dit jaar 4,6 procent meer uitgeven dan vorig jaar, vooral dankzij groei in digital advertising, retail media en connected tv. Ook GroupM voorziet groei, namelijk 5,3 procent. Magna houdt zelfs rekening met 7,2 procent groei. De verwachte groei schrijven ze onder meer toe aan politieke verkiezingen (en bijbehorende advertentie-uitgaven) en sportevenementen als het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen.