Deze week was Tim van der Sijde, managing director Cheil Benelux (voorheen Ogilvy), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Van der Sijde over zijn week: 'Creativiteit en reclame zijn een ontzettend belangrijk deel van mijn leven. Toch merk ik dat ik veel inspiratie haal uit zaken daarbuiten: dingen die mij helpen de wereld anders te zien, die me op scherp zetten of helpen me beter te verhouden tot de mensen om me heen.
En ook al staat veel van mijn inspiratie buiten ons vak, ik zie altijd gelijkenissen die toepasbaar zijn op mijn dagelijkse werk. Daarom vind je tussen mijn random picks een tegeltjeswijsheid, geweldige muziek en mijn grote liefde: kitesurfen.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. Kitesurfen: meebewegen met de elementen
'Decennialang waren het dezelfde kitesurfers die de Red Bull King of The Air wonnen. De sprongen werden alsmaar groter, hoger en verder, maar echt vernieuwend was het niet.
Totdat er ineens een nieuwe lichting verscheen. Een generatie die een andere dimensie aan de sport toevoegde. Ze gingen anders springen. Het werd dynamischer, acrobatischer en een stuk veelzijdiger. Ze zagen de sport door een andere lens en dat zette de kitesurf-wereld op haar kop.
Dat zie ik ook in onze industrie, waar dingen nooit veranderen als je precies hetzelfde blijft doen. Daarom vind ik het ook zo goed dat we met Cheil die challenger mindset blijven uitdragen. Dat daagt ons uit om dingen altijd van andere kanten te bekijken. If you change nothing, nothing will change.
Maar de gelijkenissen met de sport gaan voor mij veel verder. De veelzijdigheid, de veranderlijke en soms extreme omstandigheden, vereisen snelle handelingen die tegelijkertijd plaatsvinden in drukbezette gebieden. De kunst zit hem in het vinden van een weg in condities waarover je geen controle hebt, begrijpen hoe de elementen bewegen, inspringen op kansen die zich voortdoen en jezelf tegelijkertijd staande houden wanneer bedreigingen op de loer liggen.
Wanneer ik op het water sta, daag ik mijzelf daarom niet alleen fysiek uit, maar is elke sessie voor mij ook een mentale proef. Ik kan iedereen aanraden om eens in je eigen passie of sport op zoek te gaan naar die gelijkenissen, want zo ontwikkel je je ook op de momenten dat je aan het ontspannen bent.
Kitesurfer Willem Hooft ontdekte deze gelijkenissen ook en schreef er dit toffe stuk over.'
2. 'We leven in een tijd waarin we ontzettend op zoek zijn naar zekerheid'
'The way to get started is to quit talking and begin doing' – Walt Disney
'Walt Disney, misschien wel maker van de grootste creatieve meesterwerken, is de geestelijk vader van deze levenswijsheid die ik actief probeer uit te dragen.
We leven in een tijd waarin we ontzettend op zoek zijn naar zekerheid. Mensen studeren het liefst door tot MSc (Master of Science) en wachten de perfecte omstandigheden af, voordat ze die lang geplande stap daadwerkelijk zetten.
Ook in onze industrie zie ik dit terug. Er heerst vaak een enorme vergadercultuur, die sinds Covid alleen maar is toegenomen. We spenderen veel tijd om ideeën te bespreken, strategieën te herzien en onzekerheden uit te sluiten, voordat we daadwerkelijk gaan ‘maken’.
Daarom ben ik een groot fan van learning by doing. Wacht niet tot op het perfecte moment, maar start gelijk, pas de kennis die je al hebt toe en durf fouten te maken. Sta jezelf toe dingen uit te proberen in plaats van erover te theoretiseren, waardoor ideeën kunnen uitbloeien tot iets nog sterkers en eigens. Daarnaast helpt eerder starten met maken ook het denkproces op een meer natuurlijke manier op gang, en merk ik dat het de stemming op de vloer vaak positief beïnvloedt. Dus stop talking, and start doing.'
3. Bob Marley & het vermogen om diepgang en betekenis zo te verpakken dat iedereen het begrijpt
'Voor mij is Bob Marley een kunstenaar in woord en zang en een voorbeeld voor iedereen die complexe materie op eenvoudige manier wil uitleggen. Een kunst die we in ons vak vaak vergeten.
Marley was niet alleen een muzikant met een buitengewoon talent, maar ook een fervent voorstander van sociale rechtvaardigheid en vrede. Hij gebruikte zijn muziek als een platform om boodschappen van liefde, eenheid en gelijkheid te verspreiden. Zijn nummer One Love wordt nu nog steeds beschouwd als een van de grootste nummers aller tijden en staat symbool voor eenheid en harmonie in de wereld.
Is dat een ingewikkelde boodschap? Ja. Klinkt het ingewikkeld? Nee.
Bij deze nodig ik je uit om zijn hits nog eens te luisteren voordat je aan een complex project begint.'
Toegift: Bob Marley & The Wailers - One Love
4. 'Na een zeer succesvolle carrière richt Wim zich al decennia op talentontwikkeling én rozen'
Wim van Melick. Zijn filosofie en de Ogilvy Reading Club
'Ik hoor het Wim nog steeds/zo zeggen: 'Blijf leren en blijf lezen! Ik heb het vroeger te weinig gedaan en daarom ben ik er nu voor jullie, zodat jullie je naast de day-to-day job kunnen blijven ontwikkelen.'
Wim is Director Growing Talent van Ogilvy. Na een zeer succesvolle carrière richt Wim zich al decennia op talentontwikkeling en rozen. Wim heeft een mooie metaforische benadering op de liefde en aandacht die beide nodig hebben.
'I grow talent and roses. They both need care, food, sun, support and at times protection. It is a relationship of giving. A career needs knowledge and insights, and a culture in which it can flourish. The secret of growing roses is in the soil and the position in the garden. The secret of developing a career is the environment in which people of different natures can flourish. Developing a career and growing roses need a high degree of idealism, curiosity and persistence. The result will be stunning. I have long lasting relationships with talented people who flourish in their career, as well as beautiful roses which make my garden a most pleasant place to pass valuable time in. This is the reward of my passion for both talent and roses.'
Als zijn pupil heeft Wim me ontzettend geïnspireerd en heb ik enorm genoten van zijn storytelling. Van spannende verhalen toen alles nog mogelijk was in onze industrie, naar allerlei thought leadership stukken en levenslessen, tot er eindeloos op hameren hoe belangrijk het is om buiten de comfort zone te stappen en ervoor te zorgen dat je blijft leren en je jezelf blijft ontwikkelen. 'De agency wil dat je billable bent, maak zelf tijd voor ontwikkeling, of het nou tijdens of buiten het werk is – kennis is jouw machtigste wapen.'
Wim wist dat studeren enorm veel tijd kost en deze tijd niet altijd beschikbaar kan worden gemaakt. Hiervoor heeft hij in samenwerking met Ogilvy de Global Reading Club opgericht, waardoor je de belangrijkste boeken van ons vak snel en effectief kan bestuderen.
Het mooiste is dat het platform voor iedereen beschikbaar is: Global Reading Club. No time to read is history.'
5. 'Het helpt om alles te benaderen met een positieve mindset en de nodige energie. Ik merk dat je hiermee anderen aansteekt en daarmee uiteindelijk ook weer jezelf'
De wijsheid op dit tegeltje – de zin van het leven, is zin hebben in het leven
'Iedere ochtend als ik opsta, lacht dit tegeltje aan mijn kledingkast me tegemoet. Het is een simpele spreuk met grote impact op de dingen die ik doe. En dat is prettig in een wereld waarin de termen ‘purpose’ en ‘de zin van het leven’ steeds zwaarder beladen zijn.
Plezier houden in de dingen die je doet, dat is voor mij de kern van alles. Vooral als het nét even wat minder gaat; bij dat project dat stug loopt, een klant die minder blij is, die verloren pitch of last-minute budget cut.
Dit tegeltje herinnert mij iedere dag dat je zelf verantwoordelijk bent voor het plezier dat je ervaart tijdens de dag. Ook al pakken dingen soms anders uit dan je verwacht of misschien had gehoopt. Het helpt om alles te benaderen met een positieve mindset en de nodige energie. Ik merk dat je hiermee anderen aansteekt en daarmee uiteindelijk ook weer jezelf. Deze kracht moet ik nooit gaan onderschatten.
Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan en daarom hangt dit tegeltje op een plek waar ik dagelijks langs loop.'
In de week van 26 februari (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt tweewekelijks) is Rita Lopes van den Broek, senior copywriter uit Amsterdam en Lisabon en tot voor kort als team met Bex McNally werkzaam bij 180 Global, curator van #RPOTDFAW.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!