Deze week is David Snellenberg, executive creative director en oprichter van Dawn, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week*.
Snellenberg: 'Deze week staat in het teken van Hoop. Als we iets nodig hebben aankomende tijden dan is het wel hoop. Hoop is het antidotum voor cynisme. Hoop is iets wat we de samenleving kunnen geven in de vorm van verhalen, experiences, producten, diensten die de wereld veiliger, socialer, slimmer, schoner, eerlijker en bovenal leuker kunnen maken.
Hoop is geen strategie zei ooit iemand tegen me. Maar hoop is wel een vertrekpunt, een ingrediënt van elk succesvol product dat we kunnen leveren. Want we kunnen tegenwoordig alles maken. Technologie is een eindeloze toolbox van nieuwe producten, diensten en verbindingen. Data geeft ons steeds meer inzicht in de eindgebruiker waardoor we ons nog beter kunnen aanpassen.
Maar als iedereen dezelfde middelen, mogelijkheden en oplossingen heeft dan wordt de vraag: wat maakt ons uniek? Wat moeten we juiste wel en juist niet doen? Die vraag krijgen we de laatste tijd bij Dawn steeds vaker.
"Help! We doen teveel!"
Of: "Iedereen doet ons na!"
Of: "Wij doen iedereen na!"
Wie je bent en waar je voor staat wordt dus steeds belangrijker. We weten allemaal dat Belofte en Bewijs in lijn gebracht de beste total experience tot stand brengt. En dat begint met weten wie je bent. Je identiteit. En daarin speelt hoop een cruciale rol. Hoop en daadkracht.'
Hier Snellenbergs 6 (!) bijdragen:
'Gedeelde hoop en intentie zijn zo ontzettend belangrijk'
HOOP PLUS VERBEELDING
'Ik heb het geluk met de beste mensen uit ons vak te werken. Mensen die slimmer zijn dan ik, die me uitdagen, verbeteren en scherp houden. Klanten, strategen en creatieven die altijd bezig zijn de lat net iets hoger en verder te leggen. De kwaliteit van de mensen en hoe ze met elkaar samenwerken maakt voor mij echt het verschil, en daarom zijn gedeelde hoop en intentie ook zo ontzettend belangrijk.
Één van die belangrijkste talenten is Ward Graumans, niet alleen een goede vriend maar ook onze creative director. We appen elkaar op de meest onmogelijke momenten ideeën, beelden, woorden, producten, films, muziek en wat ons dan maar ook inspireert.
We zijn op zoek naar taal voor wat we voelen. En die taal kan alles zijn. Dit is de laatste app die ik van Ward kreeg.'
'Dat is mooi, want dan kunnen we ons weer bezighouden met verschil maken'
HOOP PLUS LEF (en een gouden Effie)
'Het overgrote deel van onze business is "filling the pipes" geworden. Low-end campagne onderdelen, content, social en influencer marketing zijn voor 90 % water under the bridge. Nog even en AI speelt daarin de meest cruciale rol. Dat is mooi, want dan kunnen we ons weer bezighouden met verschil maken. Solving real problems.
REI deed dat een paar jaar geleden. REI is de Amerikaanse Bever Sport en heeft een mooie missie: "We believe that it’s in the wild, untamed and natural places that we find our best selves. So our purpose is to awaken a lifelong love of the outdoors, for all."
De CEO van REI heeft samen met de strategy en creative director van zijn bureau [Venables Bell & Partners] #OptOutside bedacht. Oftewel, put your money where your mouth is.'
'Het is het bewijs dat een totale experience, tot in detail doorgevoerd in alle contactmomenten, de succesformule is'
HOOP PLUS ALGORITME
'Spotify. Ik zou niet meer zonder kunnen. Spotify is minstends 10 uur per dag om me heen. Spotify is van iedereen, en toch is mijn Spotify helemaal van mij (althans, zo voel ik dat). Het algoritme die mij nieuwe muziek aanreikt, beweegt zich zo knap tussen dat wat ik herken en dat wat me verrast dat ik elke dag weer verbaasd ben hoe diep gevoelsleven en technologie met elkaar verbonden kunnen zijn. Het is het bewijs dat een totale experience tot in detail doorgevoerd in alle contactmomenten de succesformule is.
Van alle kunstvormen is muziek de enige die rechtstreeks naar je hart gaat. Het door mensen gemaakte algoritme die me nieuwe muziek voorschotelt is voor Collins, misschien wel het beste designbureau van dit moment, ook inspiratie geweest voor de identiteit en campagne voor Spotify.'
'Vandaag is creativiteit hard nodig om echte problemen op te lossen'
HOOP PLUS LOGICA
'Nog niet zo heel lang geleden was creativiteit datgene wat je nodig had om een commercial zo leuk te maken dat je er een hamburger mee kon verkopen.
Vandaag is creativiteit hard nodig om echte problemen op te lossen. En is creativiteit niet alleen hard nodig bij het bedenken van een idee, maar bovenal in het tot leven brengen van een idee.
Het leggen van nieuwe verbanden is daarom alleen nog maar mogelijk als klassieke big idea en strategie talenten samenwerken met productontwerpers en data-specialisten. Story plus systems dus.
En dat levert soms prachtig nieuw werk op, zoals deze Grand Prix-winnaar in Cannes dit jaar, waarbij geluid werd omgezet in taal om zo dove mensen te helpen.'
[FCB Health Network's Area 23 for client Wavio, a San Francisco software company, took home the Grand Prix in Innovation at the Cannes Lions International Festival of Creativity for "See Sound," a home device that alerts people who are deaf or have hearing impairments to sounds like a baby crying or fire alarm.]
'Hoop is big business aan het worden, maar hoop gaat ook over poëzie zien in het alledaagse'
HOOP PLUS COMMERCIE
'Bij Dawn krijgen we gelukkig steeds minder de vraag of dat "nou nog wat oplevert, dat wereld verbeteren". Alsof de wereld bestaat uit slechte bedrijven die veel omzetten en goede bedrijven die arm blijven.
Dat is natuurlijk onzin. Hoop is big business aan het worden. Steeds meer bedrijven hebben een missie die verder gaat dan winstmaximalisatie. Al was het maar om talent bij zich te houden en voor zich te winnen. Maar ik zou het nog verder willen trekken: merken met een missie hebben veel meer commercieel potentieel dan merken zonder. Heb je geen DNA, geen overtuiging, geen identiteit, dan krijg je een transactionele rol in iemands leven, en ben je dus inwisselbaar. Heb je er wel een, dan kun je veel meer producten, diensten en proposities in de markt zetten die in lijn liggen met je overtuiging.
Patagonia is zo’n merk. Als je van de bergen houdt zoals ik, ken je het merk al best lang. Outdoor gear genoemd naar het mooiste, wildste en erg kwetsbare gebied tussen Argentinië en Chili. Is het een kledingmerk met een opvatting? Of is het een opvatting die kleding verkoopt? Ik denk het laatste, en dat maakt ze zo succesvol. Het is een billion dollar leisure business. Het is één van de grootste NGO’s op het gebied van natuurbehoud. Het is het best verkochte managementboek van afgelopen vier jaar (must read: Let my people go surfing). Het zijn hiking routes. Het is fashion (Drake, Frank Ocean, Kendall Jenner). Het is een van de beste Harvard Business casestudies. Er wordt dus heel veel geld verdiend, en dat wordt ingezet om de natuur te beschermen, zodat onze kinderen ook nog de bergen in kunnen (met Patagonia gear ;)).
Hun deels interne reclamebureau maakt eigenlijk voornamelijk succesvolle docu’s, zoals Artifishal*. Dit is dus een boodschap aan alle cynici: hoop is big business. En dat is pas echte hoop.'
HOOP PLUS PANNENKOEKEN
'Hoop gaat niet alleen over de wereld beter maken. Hoop gaat ook over poëzie zien in het alledaagse. Een hele simpele oplossing vinden voor een saai vraagstuk. En daar de hele wereld mee betoveren. Want je zult de briefing maar krijgen: een beroemd Amerikaans pannenkoekenrestaurant gaat nu ook hamburgers verkopen. En je heet IHOP (International Home Of Pancakes). Dan maak je van de P een b en begin je een campagne met een tweet.'
*) Sinds vorig jaar vraagt Nils Adriaans mensen uit het vak om een week lang curator te van zijn Random Pic(k) Of The Day For A Week: ‘Iedere dag plaats ik dan een door haar of hem gekozen visual, plus een korte toelichting op mijn Facebook-pagina.’ Sinds dit jaar bundelt hij de bijdragen van zijn curatoren op vrijdag op Adformatie.nl. #RPOTDFAW
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!