Premium

De loyaliteit van Daantje Dammers

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Daantje Dammers van The Account Academy.

Daantje Dammers

Deze week was Daantje Dammers, oprichter van The Account Academy, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).

Dammers over haar week: 'Vanaf vandaag deel ik een werkweek lang mijn inspiratiebronnen. Bij het verzoek of ik dit wilde doen, twijfelde ik even of ik moest gaan voor enkel vak-gerelateerd of inspiratie voor het leven… Ik heb gekozen voor beiden, want werk en privé lopen voor mij eigenlijk altijd in elkaar over. Gelukkig sinds 1,5 jaar wél met een betere balans.

Het belangrijkste in het leven is voor mij het aangaan en onderhouden van relaties. Naast dat het daar in mijn leven om draait, zijn relaties voor mij ook mijn belangrijkste bron van inspiratie. Dan heb ik het niet over af en toe, eenmalig of ver weg, maar dagelijks en heel dichtbij. Deze 5, dus niet zo random, picks zorgen ervoor dat ik dagelijks het beste uit mijn leven weet te halen. Zowel zakelijk als privé.

Misschien is dit wel een ode aan? Ik denk dat inspiratiebronnen dat ook wel verdienen.'

Hier haar 5 bijdragen:

1. De eeuwige trouw van een hond - 'Sammie heeft mij laten zien dat in rust ideeën ontstaan'

'Twee jaar geleden was ik nog de Managing Director van Natwerk en dacht dat groei en ontwikkeling voor mijzelf en het team alleen maar voortkwam uit heel hard en lang werken. Corona gaf mij het inzicht dat er meer in het leven moest zijn dan dit… Ruimte voor een relatie of het stichten van een gezin vond ik echter nog niet. Een hondje redden uit Cyprus hoorde wel bij de mogelijkheden. Bijna op de dag af twee jaar geleden kwam Sammie, met veel moeite (weinig vliegtuigen door corona), aan in Nederland. Liefde op het eerste gezicht en ik had mij, ondanks haar rugzakje, geen beter eerste gezinslid kunnen wensen.

En met Sammie en haar lange snelle pootjes kwam het wandelen. Ik hield al van buiten en het strand, maar buiten zijn heeft door Sammie een andere dimensie gekregen. Wandelen kreeg een doel (het moest wel) en ik maakte in ieder geval één iemand daar heel blij mee… En vrijwel altijd mijzelf ook.

Wandelen geeft zoveel rust, stilte en het vertraagt. Je kan niet sneller. Ik wandel samen met anderen, maar ook heel veel alleen met Sam. Door het bos, op het strand, in de stad. You name it. En juist daar, daar ontstaat de inspiratie en creativiteit voor mijn werk en dus voor mijn eigen courses van The Account Academy, nieuwe trainingen voor bureaus, nieuwe proposities voor The Account Academy. Werken hoeft niet alleen achter een bureau of op een kantoor. In rust ontstaan de ideeën, daar ben ik van overtuigd. Probeer het eens uit! Ook zonder hond. En als je dan toch ook voor een hond gaat? Doe dan iets goed en adopteer er een, maar niet zonder je je erin te verdiepen!

Sammie
Sammie

2. 'Het is nooit te laat om nieuwe paden te bewandelen en andere keuzes te maken'

'Een van de grootste inspiratiebronnen in het leven zijn de naaste familieleden en vrienden om mij heen.

Mijn 85-jarige oma met haar levenslust, boekenverzameling en hippe gympen, mijn jongere zusje die mij leert en inspireert me minder van mijn omgeving aan te trekken en eigen keuzes te maken, de extra familieleden die ik heb gekregen waardoor ik het horen bij twee samengestelde gezinnen nooit had willen missen. En natuurlijk mijn vriend Tobias die mij helpt met zijn nuchtere ondernemersblik, kookkunsten (die ik niet heb) en zorgt dat ik om 19.00 uur op de bank zit in plaats van achter mijn laptop.

Maar… het is natuurlijk allemaal begonnen bij mijn ouders. Mijn moeder, Els van Kuppeveld, laat mij al 33 jaar zien hoe je je eigen boontjes dopt door altijd keihard te werken, hoe je twee dochters laat opgroeien tot zelfstandige vrouwen en hoe je whenever wherever 100% betrokken bent. Om er ondertussen ook nog de passie voor het reclamevak met de paplepel in te kieperen en mij voortdurend scherp te houden. En met succes ;-) Zo plantte zij het zaadje voor The Account Academy.

En aan de andere kant mijn vader, Maarten Dammers, nu gelukkig ruim 10 jaar clean & sober. Hij laat mij zien dat het nooit te laat is nieuwe paden te bewandelen en andere keuzes te maken. Hij staat er voor mij symbool voor dat het leven, ook als je 66 bent, nog rock & roll is. Hoe je zelf de slingers ophangt en kunt genieten door in het nu te leven. Zoals het AA Big Book zegt: Just for today.

Dat familiegevoel niet alleen komt door een bloedband blijkt uit mijn vaste en hechte vriendengroep die ik al ken vanaf de basis- en middelbare school in Bergen (NH). En absoluut ook uit de nieuwe aanwas vrienden uit mijn 12 jaar Amsterdam. De groep bestaat uit mannen en vrouwen met diverse interesses, heel andere banen; van maatschappelijk betrokken ondernemers tot leuke of interessante vaste banen bij corporates, kleine bedrijven of kantoren. Vrijgezel of zelfs al ouders. Zij zijn van alle markten thuis en dag in dag uit brengen hun manieren van leven, hun eigen avonturen, hun levenslessen en hun betrokkenheid en liefde mij inspiratie en energie.

De ‘GirlsNightOut’ app waar ik samen met 7 vriendinnen in zit, is wellicht het hoogtepunt voor dagelijkse inspiratie. Noem een boek, een nieuwsbericht, een restaurant, een maatschappelijke discussie, een beautyproduct en je vindt het daar. Hef alle sociaal mediakanalen op, in die app, daar moet je zijn!'

Wat moet je zonder familie en vrienden?
Wat moet je zonder familie en vrienden?

3. (Oud-)collega’s zijn nu vrienden en inspiratie voor altijd

'Nu ik geen directe collega’s meer heb, besef ik mij des te meer hoe belangrijk zij voor mij waren en zijn. Met het risico iemand over te slaan (je weet wie je bent) licht ik er toch graag een paar uit. Marco Visser, the beste trafficer in town, en mijn oud-werkgever Jan Oldenburger (van Roorda). Mijn twee oudste vrienden - in leeftijd bedoel ik dan - die mij laten zien wat loyaliteit is. Er gaat geen halfjaar voorbij dat ik niet iets van hen hoor. Waar de een mij inspireert met de allerbeste (kantoor)humor die er maar bestaat, laat Jan mij al 12 jaar lang geloven in mijn eigen groei en kracht. ‘Alles is mogelijk Daan!’

Of Marieke de Koning van De Reclamefabriek, die samen met Judit de Graaff van Roorda, de eerste was die direct een kandidaat inschreef voor The Account Academy. Oud-collega-clubjes waarbij ik mij nog steeds collega voel en waarmee ik ieder kwartaal eet, Eddy Salfischberger van Alfred naar wie ik maar naar hoefde te bellen in coronatijd en die mij hielp als ervaren MD.

En dan Natwerk…. Dat is nog maar kortgeleden en daar voelt iedereen nog als vriend, maar neem creatieve duizendpoot Rufus Ketting. Iedereen wil een Rufus in zijn leven, als is het maar om tranen over je wangen te laten lopen van het lachen. Reinier Steures die je tot het absolute uiterste kan drijven om je te laten zien dat je zelf tot alles in staat bent. En Frank de Ruwe (aka Street Art Frankey, red.), die mij geleerd heeft om ook als accountvrouw een mening te mogen, nee moeten, hebben over creativiteit en goede communicatie.

Al deze oud-collega’s hebben de basis gelegd voor de beste learning by doing die ik mij maar had kunnen wensen. En tot op de dag van vandaag weet ik hen te vinden!'

Jan Oldenburger
Jan Oldenburger

4. Klanten zijn net mensen! #amen

'Relaties hebben mij altijd gefascineerd, dus ook de klantrelaties in onze branche. Zo begon het allemaal al bij het schrijven mijn scriptie over de bureau-klant relatie tijdens de crisis. Vervolgens heb ik 12 jaar lang verschillende klantrelaties mogen aansturen, verbeteren, oplossen en aanschouwen. Zowel intern als extern. Misschien niet gek dat ik er uiteindelijk voor heb gekozen deze relaties, waar commercialiteit een grote rol speelt, de focus te laten zijn van mijn bedrijf.

Iemand die mij op dat vlak enorm inspireert, omdat hij het zo eenvoudig maakt en platslaat is Jos Burgers. Dan wel geen reclameman, maar wel iemand die heel praktisch en toegankelijk over klantrelaties praat waar ik mij helemaal in kan vinden. Hij zegt bijvoorbeeld: ‘Klanten zijn net mensen; ze willen aandacht en respect en het gevoel dat ze u kunnen vertrouwen.’ En zo is het. Het helpt heel erg om uitdagende situaties met klanten te vergelijken met hoe je zoiets dergelijks met familie of vrienden oplost. Menselijk. Dat is belangrijk. Net als: ‘Wie niet nooit meer een klant kwijtraakt, krijgt het vanzelf heel erg druk!’ Of: ‘Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat vervelend. Maar het is pas echt een ramp als u dat zelf ook vindt!’ #amen. Maak van je klanten fans, maar niet door enkel aan de prijsknop te draaien en het voor minder te doen. Daar groeit iedere relatie scheef door. Voeg de juiste waarde toe…'

5. Mijn forever loyaliteit aan talent - 'Door zelf groeien, kan ik anderen laten groeien'

'Ik weet het nog heel goed. Je komt binnen in de reclamewereld en dan, dan is het keihard werken en vooral learning by doing. En toen was daar We Are RA*W… het platform, een groep mensen, die mij met open armen ontvingen. Geen learning by doing, geen hiërarchie, geen domme vragen, maar een plek waar je terecht kon om te leren van anderen, om vragen te stellen en om ‘lotgenoten’ te ontmoeten. Samen met de andere bestuursleden knokken voor het jonge talent, deuren openen die dicht leken en ongoing plezier maken en inspiratie opdoen. Ik zie dit eigenlijk als mijn studentenvereniging. Tot op de dag van vandaag zit ik in de RA*W appgroep waar geweldige discussies ontstaan over het vak en alles wat er speelt. Deze opvattingen en gesprekken, gecombineerd met het talent waar ik mijzelf mee bezighoud in The Account Academy, zetten mij op scherp en houden mij binnen de tijdsgeest van nu. Wat vinden verschillende generaties belangrijk? Hoe willen zij leren? Van wie willen zij leren? Waar lopen ze tegenaan op het werk? Waar raken zij door gemotiveerd? En bovenal: hoe kan ik het talent helpen zoveel mogelijk uit zichzelf te halen en plezier te maken op werk? Zorgen dat zij in ons vak terechtkomen en er vervolgens blijven.

Ik beloof dat ik loyaal aan hen blijf, dat ik toegankelijk voor hen blijf en mijzelf voor hen blijf ontwikkelen. Het is dan ook niet voor niets dat ik op dit moment bezig ben mijn opleiding tot officieel trainer (de ICM Trainersopleiding, red.) af te ronden en ik mij aan het oriënteren ben op de volgende groeipaden. Want pas door zelf te groeien, kan ik anderen laten groeien.'

Borrelen met deelnemers aan Dammers' academy
Borrelen met deelnemers (talent) aan Dammers' academy

Komende week is Sikko Gerkema, freelance creative director en mede-oprichter Ceci n'est pas un bureau, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie