Ralph Wisbrun en Marc Oosterhout beginnen Wisbrun Eastwood

De bekende reclamemannen achter J. Walter Thompson en N=5, gaan organisaties en bedrijven helpen om hun positionering scherp te stellen.

Ralph Wisbrun en Marc Oosterhout

Ralph Wisbrun en Marc Oosterhout bouwden hun reputaties op in de wereld van branding en positionering als respectievelijke medeoprichters van de reclamebureaus UbachWisbrun (later JWT Amsterdam) en N=5. Met hun nieuwe bedrijf Wisbrun Eastwood bundelen zijn hun lange ervaring en strategische denkkracht om merken, organisaties en bedrijven te helpen om hun positionering scherp te stellen. Oosterhout legt daarbij meer de focus op merkstrategie en Wisbrun op commerciële strategie.’

Wisbrun Eastwood wordt volgens de oprichters geen nieuw reclamebureau. ‘Als opdrachtgevers vragen naar een vervolg helpen we ze daarbij. We zoeken de juiste partij of de juiste mensen die passen bij de aard van de opdracht. Maar wij huren geen mensen in.’ Oosterhout blijft ook als adviseur betrokken bij N=5.

Wisbrun en Oosterhout zeggen marketeers te willen helpen die de weg zoeken in een wereld waarin alles lijkt te draaien om digitalisering, data en technologie. ‘Met technologie alleen bouw je geen duurzaam onderscheid om de doodeenvoudige reden dat technologie alleen nooit onderscheidend zal zijn. Natuurlijk heb je frontrunners, maar ook die zullen worden ingehaald. De hijgerigheid waarmee bedrijven en organisaties achter de digitale technologie aanrennen leidt bovendien tot een enorme creatief strategische verschraling en shortism, een extreme focus op de korte termijn en kortetermijnwinst. Geen basis voor een duurzaam en competitief businessmodel. Wij gaan op zoek naar de raison d’ d’être van een organisatie. Het vinden van de ziel, dat is de kunst positioneren.’

De afgelopen jaren ontwikkelde Marc Oosterhout een eigen methode, ‘de conflict resolution’, om merken te helpen hun betekenis te vinden. Samen met head of strategy van N=5, Bastiaan Weers, schreef hij er een boek over, Power Brands 2.0. In Adformatie verschijnen dit jaar hoofdstukken uit het nieuwe boek van Sweers en Oosterhout in de serie Brand Culture.

Lees hier de eerste twee delen: 

- Principes van positioneren: denk groot en blijf onvoorspelbaar
- Toverwoorden en de koningsvraag, ofwel de marketingkracht van de eenvoud

Masterclass

Oosterhout maakte de start van zijn nieuwe bureau vandaag ook bekend in de op dit moment lopende Adformatie Masterclass-serie 'Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus' onder leiding van Bert Hagendoorn, waaraan dertig bureaus aan deelnemen. Tijdens deze aflevering 'Positionering en merkverhaal' waren twee deskundigen te gast: naast Marc Oosterhout ook Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders). 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Coen Olde Olthof
Lekkere powerbrand zeg ik.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie