Premium

Na ‘het beste jaar ooit’ wil GoSpooky in 2024 groeien in Europa en de VS

Ceo Liam Tjoa: 'Ons doel is om volgend jaar het beste social agency of record in Europa te worden.'

Liam Tjoa, ceo van GoSpooky
Afbeelding: aangeleverd

Voor veel bureaus is 2023 een jaar om snel te vergeten, of in ieder geval reden om te hopen dat 2024 beter wordt. Adverteerders hielden door de economisch onzekere situatie de hand meer op de knip, waardoor menig bureau afscheid moest nemen van klanten en medewerkers. Bij social agency GoSpooky klinkt een heel ander geluid. ‘Vanuit het wereldperspectief was het een moeilijk jaar met inflatie en oorlogen, maar GoSpooky heeft het beste jaar ooit achter de rug’, blikt ceo Liam Tjoa terug. Het optimisme is ook terug te horen in de plannen voor 2024 en 2025, jaren waarin het Nederlandse bureau nieuwe stappen wil zetten in respectievelijk Europa en de Verenigde Staten.

GoSpooky, vorig jaar bij de San Accenten uitgeroepen tot bureau van het jaar 2021, helpt merken met hun socialmediastrategie en -uitvoering. Het bureau ontwikkelt bijvoorbeeld digitale activaties als Augmented Reality (AR)-lenzen op Snapchat, bedenkt video’s die viraal kunnen gaan op TikTok en geeft advies over kansen op gamingplatformen als Roblox en Fortnite. De vraag naar de diensten van GoSpooky neemt alleen maar verder toe, vertelt Tjoa in gesprek met Adformatie. ‘We hebben in 2023 weer enorme groei laten zien en hebben, wat voor ons heel belangrijk was, onze klanten kunnen vasthouden. Social blijft een ontzettend grote groeimarkt en we voorspellen dat het de komende jaren nog harder gaat groeien.’ Die groei schrijft Tjoa aan twee factoren toe. ‘Social neemt een steeds groter deel in van de customer journey. De markt beweegt dus meer naar social toe, waardoor budgetten toenemen. Op die golf kunnen we meesurfen.’

Evenveel gezichten in een nieuw pand

Voor veel andere Nederlandse bureaus was 2023 juist een zwaar jaar, zo blijkt uit een rondgang van Adformatie. Ze merkten hoe klanten hun advertentiebudgetten verlaagden en/of zagen merken na pitches vertrekken naar een ander (doorgaans goedkoper) bureau. Verschillende bureaus zagen de omzet en hoeveelheid werk dit jaar dusdanig teruglopen dat ze personeel moesten ontslaan.

Zo niet bij GoSpooky, dat het jaar afsluit met vrijwel evenveel medewerkers als begin dit jaar (zo’n honderd). Maar ook dat is een trendbreuk met voorgaande jaren, toen het bureau volgens de San-jury ‘jaar op jaar verdubbelde in mensen en omzet.’ Dit jaar dus niet, al staan er volgens de vacaturewebsite wel nog tien functies open. Het nieuwe kantoor in de Schinkelbuurt in Amsterdam biedt in ieder geval voldoende plek, aldus Tjoa. GoSpooky verhuisde in mei naar de Schinkelbuurt, waar TBWA, Alfred en Dept nu de directe buren zijn.

Impact van AI

En ook in de Schinkelbuurt – al jaren een creatieve hotspot – was artificiële intelligentie (AI) dit jaar een hot topic. Zo ook bij GoSpooky. Tjoa: ‘We zien mede door AI dat de productiviteit omhoog is gegaan, kunnen sneller betere dingen maken. We kunnen nu dingen doen die we niet konden, en we kunnen creaties mooier en doordachter maken.’ Concreet helpt ChatGPT in de conceptfase, Midjourney bij het creëren van storyboards voor klantvisualisaties en knippen inmiddels niet meer medewerkers maar AI-programma’s de leukste stukjes uit video’s om te delen op sociale media. Tjoa is enthousiast, maar ziet ook een keerzijde. ‘Er wordt wereldwijd ook een hele hoop bagger gemaakt met AI. Ik heb dit jaar op sociale kanalen meer rotzooi gezien dan ooit.’

Tjoa en collega’s hebben dit jaar ook AI-trainingen gegeven bij verschillende klanten, met als doel dat zij de opgedane kennis gebruiken om betere briefings te geven aan GoSpooky. Dat helpt zowel de klant als het bureau, is de mening van Tjoa. Hij is niet bang dat AI de komende jaren zo geavanceerd wordt dat de klant geen toegevoegde waarde meer ziet in zijn bureau. ‘Onze toegevoegde waarde zit ‘m in het combineren van het creativiteitsstuk en het technologiestuk, zeker voor de komende vijf tot zeven jaar.’

Gospooky liam tjoa en tim van der wiel
Liam Tjoa (links) en Tim van der Wiel Afbeelding: Gospooky

Groeiambities in de Verenigde Staten

Begin dit jaar opende GoSpooky een eerste kantoor in de Verenigde Staten. Vanuit New York willen medeoprichter Tim van der Wiel en zo’n twee medewerkers Amerikaanse klanten beter bedienen en het werk naar een volgend niveau tillen. Van der Wiel verdeelt zijn tijd sindsdien over New York en Amsterdam – waar Tjoa de ceo is. Het eerste jaar is goed verlopen, vertelt laatstgenoemde. Er zijn – weer – projecten gedaan met merken als Nike, Snap (van Snapchat) en Warner.Bros. ‘We zagen op een gegeven moment dat hoe meer tijd Tim in New York besteedde, hoe meer business eruit komt.’ Zijn compagnon verhuist daarom in februari volledig naar New York om de Amerikaanse expansie verder vorm te geven. Tjoa: ‘We voeren op dit moment new business gesprekken met merken waar we heel graag voor willen werken, maar die ik nog niet on the record kan noemen.’

Het Amsterdamse kantoor blijft in ieder geval leidend voor GoSpooky, benadrukt Tjoa. In de hoofdstad bedenken, creëren en evalueren de medewerkers namelijk de strategie en content voor klanten. Niet alleen voor Nederlandse klanten als Hema, Zeeman en de Vegetarische Slager, maar ook voor internationale klanten als Jeep, JBL en Disney. Het Amerikaanse team blijft mede door de hoge salarissen daar klein zolang het kan, vertelt de ceo. ‘Zolang we de productie vanuit Amsterdam kunnen blijven doen, blijven we dat graag doen.’

Momenteel verkoopt GoSpooky in de Verenigde Staten vooral AR-oplossingen, waarbij een virtueel object via het telefoonscherm of speciale bril tot leven komt in de echte wereld. Zo ziet de consument bijvoorbeeld hoe een nieuw paar Nike-sneakers onder zijn broek staat. Van der Wiel en Tjoa merken hierbij dat de productiebudgetten in de VS hoger zijn dan hier. ‘Waar een Nederlandse adverteerder misschien een ton heeft om uit te geven aan media, is de markt in de VS gewoon dermate groot dat de budgetten die zij hebben voor de productie van AR ook veel groter zijn’, vertelt laatstgenoemde. Maken de andere financiële verhoudingen het aantrekkelijker om voor Amerikaanse klanten te werken dan voor Nederlandse klanten? Nee, benadrukt de ceo. ‘Het is on top of. Onze Nederlandse klanten als KLM, Zeeman en Hema blijven de basis.’

Hema roblox
Hema werkte met GoSpooky samen voor een activatie op Roblox Afbeelding: aangeleverd

Beste social agency van Europa worden

Gevraagd naar de toekomstplannen schetst Tjoa duidelijke ambities. ‘We willen in 2024 verder aftasten waar Amerikaanse klanten behoefte aan hebben en daarin groeien. In 2025 willen we dan doorstoten naar de VS. Maar de Europese markt blijft prioriteit, want daar zit voor ons ook nog heel veel groei in. Ons doel is om volgend jaar het beste social agency of record in Europa te worden. In de hele breedte van social, dus van contentcreatie en campagnevoering tot AR-oplossingen en gamingplatforms; wij kunnen nu alles onder één dak aanbieden en verwachten dat de markt meer behoefte gaat hebben aan bureaus die alles kunnen in plaats van één vraagstuk.’ Tjoa lacht bescheiden maar met een zelfverzekerde blik: ‘En we denken dat wij één van de beste bureaus zijn.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie