De blog waarin Ruud Bijl ze in tekst uitgeleide doet bij zijn bureau, staat nog op hun site. ‘Natuurlijk het is altijd even slikken als goede mensen weggaan’, schrijft Bijl. ‘Maar de trots overheerst. Jos Govaart en Jody Koehler hebben Bijl PR per vandaag verlaten en gaan samen verder met Coopr, de pr 2.0- en social media-'speeltuin'.
Een speeltuin is het allang niet meer, Govaart en Koehler hebben met Coopr een bureau opgebouwd met een indrukwekkende klantenlijst, waarin grote merken als Netflix, Coca-Cola, Coolblue, LinkedIn en TikTok zijn te zien.
Bovendien heeft het zich in de tien jaren van het bestaan gemengd in het debat over het pr-vak. Dat gebeurde via events en meerdaagse summits over sociale media waar het bureau zelf initiatief toe nam, en via de opiniestukken van vooral Govaart in de vakmedia. Hij schreef ze nooit met de rem erop.
Nu, ruim10 jaar nadat Ruud Bijl ze in blogvorm uitgeleide deed, hebben de twee een nieuwe stap gezet, en hun bureau ‘overgedragen’ aan Candid. Ze blijven het management van Coopr vormen. Jos Govaart licht toe.
'Dat is een verhaal met meer perspectieven. Ons verhaal is dat wij een jaar of drie geleden al benaderd werden door een partij, een Engelse, maar daar niets bij voelden. We vonden ze niet professioneel overkomen en er was erg weinig interesse in ons als persoon. Het was wel aanleiding voor ons om op te schrijven hoe wij onze toekomst nu voor ons zagen. Of we dat standalone zagen, of dat we samen wilden werken met andere partijen.’
'Dat we een aantal dingen belangrijk vonden: samenwerking met andere disciplines, internationalisering, ontwikkeling van onze mensen en onze eigen cultuur. Dat stuk hebben we vorig jaar juni weer eens afgestoft en toen afgesproken dat we er na de pandemie eens serieus werk van zouden gaan maken. Maar Candid was ons voor. We werden door ze uitgenodigd en spraken eerst over cultuur, toen over strategie, en pas daarna over mogelijke constructies. Die volgorde sprak ons vanaf het begin erg aan. Dat liet zien dat zij hun huiswerk goed op orde hadden en ook oprecht interesse hadden in Jody en mij als persoon. Daar zijn wij toch wel bovengemiddeld gevoelig voor.’
‘Ik heb een paar jaar geleden in jullie blad eens stoere taal verkondigd over het volwassen worden van ons bureau en internationalisering. Ik denk dat het eerste heel aardig gelukt is, maar het tweede is na onze vestiging in Antwerpen - die overigens hartstikke goed loopt - toch een beetje blijven hangen. Dus dan moet je groter denken en daarnaast wil je toch ook zoveel mogelijk goede dingen behouden.’
‘Dat is zonder enige twijfel de meest gestelde vraag aan ons. Formeel juridisch is dat natuurlijk zo. Maar als we in dat denken vast zouden blijven zitten, dan blijft Coopr waarschijnlijk zoals het is. De filosofie van Candid is nadrukkelijk dat de cultuur van de bureaus blijft wat ie is. Daarom vinden ze ons ook interessant. Ik geloof dat als wij onszelf blijven, initiatiefrijk blijven, dat die 'zeggenschap' dan in de praktijk een non-issue is. Sterker nog, dan worden wij gefaciliteerd in datgene waar wij goed in zijn. Bovendien kennen wij na 12 jaar ondernemen inmiddels de financiële ratio's van een bureau wel. Candid vraagt in die zin geen gekke dingen van ons.'
‘Leuke vraag, en je weet dat ik een vrij open karakter heb. Maar ik ga natuurlijk geen mededelingen doen over bedragen. Wat ik wel kan zeggen is dat Candid honderd procent van onze aandelen overneemt en dat wij inderdaad een aardig deel herinvesteren. We hebben daar afgelopen vrijdag voor getekend. Verder is het niet aan mij om iets over de financiële details te zeggen.’
'Ja, BrandMR is ook klant bij een XXS en Stroom. En voor IWG, het moederbedrijf van Spaces, hebben we zelf de samenwerking opgezocht met het social-bureau Daily Dialogues. Eerder dit jaar werkten we al samen met Stroom voor een campagne voor KNMG. En verder hebben we nog meer gezamenlijke klanten, maar is dat nog niet in een concrete samenwerkingsvorm gegoten. Dat zijn de zaken die we de komende weken gaan verkennen.’
‘Zulke dingen worden natuurlijk nooit expliciet gezegd omdat de situatie er nog niet naar was; we hadden als bureau afgebakende dienstverlening. Maar zoals ik van Cees van Riel altijd heb geleerd: je moet altijd out of your own box denken. Wij krijgen best vaak pr-vraagstukken waarvan ik op bepaalde momenten denk: nu hebben we eigenlijk mediadruk nodig. Of: dit is geen pr-vraag maar meer een conversiegerichte vraag. Ik ben blij dat ik dat nu op een hoger gespecialiseerder en digitaler niveau binnen het Candid-platform kan vinden.’
‘Ik was zelf inderdaad toe aan een next step. En dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor Jody en andere mensen die al lang loyaal zijn bij Coopr. Maar ik zal voorlopig echt onder de Coopr-noemer werken. We barsten echt nog van de plannen en de ambitie. Coopr is daarbij echt de eerste prioriteit, dat moet echt een stap vooruit in de toekomst zetten. Maar Coopr laten groeien, vooral internationaal, dat is de eerste opdracht.
‘Ja, dat klinkt wel vet toch? Dat zijn de dromen die we nu heel concreet willen najagen. En daarnaast vind ik het opereren tussen de linies van het vak ook heel tof. Ik heb zomaar het idee dat de andere agencies binnen Candid me veel zullen zien en horen. En vergeet niet, ik word dit jaar pas 40. Ik heb nog heel veel tijd voor me.’