IAA Dutch Chapter is niet meer, verandert naam in Koffiedik Kijken

Laatst zittend bestuurslid Jeanne Misteli over het opheffen van IAA Dutch Chapter en de naamswijziging in Koffiedik Kijken.

Wat al enige tijd in de lucht hangt, wordt definitief: de Nederlandse tak van branchevereniging IAA houdt op te bestaan. Laatst zittend bestuurslid Jeanne Misteli zette vorige week haar handtekening voor naamsverandering bij de notaris. IAA Dutch Chapter heet voortaan Koffiedik Kijken.

International Advertising Association (IAA) Dutch Chapter, opgericht in 1981, profileerde zich jarenlang als dé branchevereniging voor mensen in marketingcommunicatie. Op het hoogtepunt in de jaren ´90  telde de vereniging zo´n 200 leden. De afgelopen jaren zag IAA Dutch Chapter het ledenaantal sterk afnemen, sinds 2018 staat zelfs geen enkel lid meer ingeschreven. In de herfst van dat jaar wilde het toenmalige bestuur -bestaande uit Willem-Albert Bol, Koen de Groot, Sabrina Naouri en Jeanne Misteli- al de handdoek in de ring gooien. Er was teveel overlap met andere brancheverenigingen. Misteli: ‘We zaten allemaal in dezelfde vijver te vissen. Ja, als IAA hadden we de internationale tak, maar tegenwoordig hebben bureaus en adverteerders geen branchepartij meer nodig om met collega's over de grens in contact te komen. We konden weinig meer toevoegen, er was in Nederland simpelweg geen behoefte meer aan IAA.' Toch waren het Naouri en Misteli die een doorstart wilden maken, maar na vertrek van eerstgenoemde mislukte dit, wat maakt dat Misteli de afgelopen jaren als laatst zittend IAA-bestuurslid actief was.

Koffiedik Kijken

De 64-jarige Misteli, die ook als freelance projectmanager voor mediabureau Outreach en verkoopmedewerker bij pompstation OK werkt, is de afgelopen tijd namens IAA voornamelijk in de weer met de organisatie van het jaarlijkse Koffiedik Kijken, het populaire netwerk-event waar op ludieke wijze wordt vooruitgeblikt op het komende marcom-jaar. Koffiedik Kijken, in 1982 bedacht en opgericht door IAA, wordt tegenwoordig georganiseerd in samenwerking met brancheclubs bvA, MWG, VIA en mediapartner Adformatie. Traditiegetrouw in het Tropentheater te Amsterdam en geroemd door de aansluitende borrel, vorig en dit jaar door corona als ‘wandeltour’. De eerstvolgende editie vindt aanstaande donderdag plaats. Misteli heeft vorige week de naamswijziging doorgevoerd, zodat het evenement kan blijven voortbestaan. IAA Dutch Chapter heet vanaf nu dus Koffiedik Kijken en bvA, MWG en VIA worden naast medeorganisator ook bestuurder van de stichting waarin Koffiedik Kijken is ondergebracht.

Hoe wordt dit financieel geregeld? Misteli: 'Laat ik duidelijk zijn: winst is niet het doel van Koffiedik Kijken. Het is ook bepaald geen cashcow. Vorig jaar draaiden we nog verlies en dat hebben we gecompenseerd met de winst van het jaar ervoor. Als er wat overblijft, wordt dat geherinvesteerd in de organisatie van de volgende editie. En ja, ik blijf betrokken, de kartrekker. Het event moet toch ieder jaar weer opgestart worden. Natuurlijk is het jammer dat IAA nu definitief wordt opgeheven. Het einde van een tijdperk. Maar gelukkig hebben we Koffiedik Kijken nog.'

Together to get there

En zo is het. Op donderdag 17 februari komt de marcom-branche samen en blikken we vooruit op 2022. Net als vorig jaar wordt er gewandeld en kan men onder het mom van ‘Together to get there’ terecht bij verschillende horecagelegenheden in het centrum van Amsterdam, waar tijd is voor een hapje en drankje en waar via videoboodschappen de traditionele voorspellingen worden gepresenteerd. Ook wordt traditiegetrouw de winnaar van het Gouden Koffiekopje 2021 bekendgemaakt en is er live vanuit Capital C een exclusieve podcast-uitzending. Het event vindt plaats van 14:00 tot 17:00 uur en start bij Capital C, Weesperplein 4 in Amsterdam. Meer info hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie