Agencies of Anywhere start als een 'Netflix voor bureaus', met de bedoeling om adverteerders en werkzoekenden gecureerd online te informeren over bureaus in Nederland en daarbuiten. In de opstartfase, waarin het platform te boek stond als Agencies of Amsterdam, hebben zich al meer dan honderd Nederlandse bureaus aangesloten.
Agencies of Anywhere is in 2019 opgericht als initiatief van We Are RA*W maar gaat nu verder als een aparte startup. De twee blijven naar eigen zeggen wel samenwerken.
Carrière of samenwerken
De startpagina van Agencies of Anywhere toont een willekeurige lijst van toegelaten bureaus in verschillende categorieën. Doorklikken op een bureau-icoon levert informatie op als het aantal werknemers, de verdeling mannen en vrouwen en uitgelicht werk. Het bureau kan ook tekst aanleveren die de werkcultuur en voordelen van de organisatie beschrijven. Daarnaast kan het bureau vragen beantwoorden, bijvoorbeeld of het vaak werkt met freelancers, of huisdieren toegestaan zijn op de werkvloer en of bepaalde klanten of industrieën weigert.
Al die informatie is bedoeld voor verschillende typen websitebezoekers, zegt initiatiefnemer Koen de Boer. 'Men zoekt om verschillende redenen naar een bureau; om een carrière te beginnen, van bureau te wisselen of om nieuwe samenwerkingen aan te gaan. Velen zien echter door de bomen het bos niet meer en haken om die reden af.' Mede-initiatiefnemer Tijs Luitse voegt toe dat Agencies of Anywhere daarom een Netflix-aanpak hanteert door op de startpagina verschillende bureaus vanuit categorieën, uitgelicht werk en artikelen te tonen.
In de opstartfase hebben al meer dan honderd Nederlandse bureaus zich aangemeld. Daar komen volgens de Boer dagelijks nieuwe bureaus bij. Bureaus buiten Nederland kunnen inmiddels ook een profiel aanmaken, maar zijn nog niet allemaal zichtbaar op het platform. 'We gaan stapsgewijs regio's online zetten', geeft hij aan.
Criteria en verdienmodel
Een bureau kan zich gratis aanmelden bij Agencies of Anywhere, dat vervolgens de aanvraag beoordeelt op verschillende criteria. De Boer legt desgevraagd uit dat het platform bedoeld is voor creatieve bureaus. 'Een creatief bureau definiëren we als een bedrijf met minimaal twee medewerkers dat creatie als dienst aanbiedt en zich bezighoudt met communicatie of campagnematige communicatie. We maken hier en daar en uitzondering als we het werk of de bedrijfscultuur bijzonder vinden.' De Boer geeft aan dat hij jaarlijks door de selectie heen zal gaan 'om te kijken of de bureaus nog up-to-date zijn en aan onze maatstaf voldoen.'
Als een bureau na goedkeuring op het platform zichtbaar is, kan het optioneel een abonnement nemen om zichzelf meer in de kijker te spelen. Met een lidmaatschap kan een bureau bijvoorbeeld creatief werk en inzichten delen. De prijs van het abonnement hangt af van de grootte van het bureau, vertelt de Boer desgevraagd. Het goedkoopste lidmaatschap kost 39 euro per maand.