Premium

Herman Betten weg bij DSM, gaat ceo-adviesbureau Teneo in Amsterdam leiden

Mondiale consultancy opent Nederlandse vestiging .

Herman Betten

Teneo, een wereldwijd adviesbureau voor ceo's, opent een vestiging in Amsterdam. De leiding komt in handen van Herman Betten, die afkomstig is van DSM. Hij rapporteert aan Philippe Blanchard, president van Teneo in continentaal Europa.

Teneo telt wereldwijd meer dan 1500 werknemers en is de afgelopen 18 maanden snel gegroeid in Europa. Het heeft er een team van ongeveer 100 mensen opgebouwd in zijn kantoren in Brussel, Parijs, Frankfurt en Berlijn. Daar voegt het nu Nederland aan toe.

Volgens het adviesbureau is Nederland voor veel klanten van groot belang vanwege de open en verbonden economie met een grote beurs, veel multinationals, een levendige start-upsector en een sterke private-equity-markt. Daarnaast hebben veel Nederlandse bedrijven wereldwijd leidende posities ingenomen op het gebied van duurzaamheid en ESG.

Klimaatalliantie ceo's

Herman Betten verlaat voor zijn nieuwe functie Koninklijke DSM, waar hij 15 jaar werkte. Hij deed dat eerst in verschillende leidende communicatiefuncties en als laatste als vicepresident strategic partnerships and systems thinking en als adviseur van de co-ceo's.

De afgelopen tien jaar gaf hij onder meer leiding aan het strategische partnerschap van DSM met het World Economic Forum. Hij was als adviseur van de leiding van het WEF over diens klimaatinitiatieven en speelde een belangrijke rol bij de oprichting en groei van de Alliance of CEO Climate Leaders die momenteel uit 125 leden bestaat.

Betten was eerder eigenaar en redacteur van een in Nederland gevestigde financiële nieuwslijn en werkte daarvoor voor de Nederlandse nationale radio en tv. Hij begint formeel op 1 april bij Teneo.

Hoe komt de Teneo-organisatie er hier uit te zien?

‘We zullen vooralsnog kleinschalig beginnen met een handvol mensen. Het team zal zich ontwikkelen met de groei van ons klantenbestand.’

Zijn er hier speciale accounts die reden waren om een Nederlandse vestiging te openen?

‘Ik heb bij Teneo geleerd dat je niet over klanten praat. We geven vooral ceo-advies en heel veel gaat op basis van onderling vertrouwen en vertrouwelijkheid.’

Waar ligt de focus op in de dienstverlening in Nederland? Vooral op pr en communicatie?

‘We bestrijken het hele dienstaanbod van Teneo, dat veel breder is, hoewel pr wel een van de gebieden is die we bestrijken. Het zijn ruwweg vijf categorieën: financieel advies, management-consulting, people-advisory politiek risicoadvies en strategy and communications. Daarbinnen is er weer een heel breed scala van specialismes, van crisimanagement, positionering, M&A-transacties tot geopolitieke risicoanalyses en public affairs; eigenlijk alle vormen van advies, behalve juridische en belastingdienstverlening.’

Wat was je motivatie om ja te zeggen tegen deze functie?

 ‘De kans om met blote handen een bedrijf op te bouwen in Nederland. Dat trok me erg aan, plus dat het breder is dan communicatie. Dat heb ik bij DSM ook al wel gedaan natuurlijk, maar dit is weer een groter speelveld met veel nieuwe kanten. Dat vind ik erg uitdagend, excuseer me voor het cliché. Ik hoefde er ook niet heel lang over na te denken, evengoed was het geen gemakkelijk beslissing om een bedrijf te verlaten waar ik 15 jaar heb gewerkt en een hele transformatie heb meegemaakt en dat nu ook nog in een fusieproces zit.’

Je hebt er met ceo Feike Sijbesma meegemaakt hoe een onderneming zich kan transformeren. Dat zal ongetwijfeld helpen in deze nieuwe baan.

‘Ja dat klopt, we waren een van de voorlopers die gezegd hebben: het gaat niet alleen om winst maken, maar je moet ook waarde toevoegen aan de maatschappij en het milieu. Dat is geen keuze tussen het een of het ander, maar moet hand in hand gaan. In 2008 toen ik bij DSM kwam waren nog niet veel mensen aan dat verhaal gewend, maar inmiddels is het een voorwaarde voor bedrijven.  Er nog altijd veel te winnen bij ESG en sustainability.’

In die zin is de opdracht niet wezenlijk anders?

‘Inderdaad, het blijft van belang om die onderwerpen als bedrijf samen te brengen met de financiële doelstellingen en uit te leggen hoe je dat doet. Aan beleggers, aan potentiële werknemers, aan kritische partijen. Wel zijn er allerlei trends die dit beïnvloeden, onder meer op het gebied van non-financial reporting. Daar is enorm veel werk te doen en dat is een fascinerende opdracht waar ik bedrijven graag bij ga helpen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie