Premium

Principieel Havas Lemz zit in lastig parket nu moederconcern de Shell-mediapitch wint

B Corp-certificering Amsterdams bureau onderzocht en ter discussie. Positie voor uitgesproken houding tegen 'fossiel' lijkt verzwakt.

Een anti-Shell-demonstrante van Extinction Rebellion, een van de organisaties die heftig hebben geprotesteerd tegen Havas
ANP, Joris van Gennip

Het is één van de meest maatschappelijk uitgesproken bureaus van Nederland en één van de eerste ondertekenaars van Fossiel? No Deal, de alliantie van bureaus die weigeren nog voor de fossiele industrie te werken.

Dat juist dit Havas Lemz moet toezien dat zijn moedermaatschappij het internationale media-account van Shell heeft binnengehaald is opmerkelijk en precair.

Havas won de internationale Shell-pitch voor de inkoop en strategsich advies van media, goed voor een waarde van 27 miljoen dollar. Het account was in handen van GroupM van WPP. Welke andere ondernemingen meededen aan de pitch is niet bekend gemaakt en ook niet iets wat de bureaunetwerken zelf delen.

Dat heeft alles te maken met de gevoeligheid van het Shell-account. Het binnenhalen ervan heeft binnen Havas-geledingen tot een verhitte interne discussies geleid, ook in Nederland.

‘Op z’n minst verontustend’

Het gaat niet alleen om een moreel standpunt over de vraag:willen we werken voor een onderneming waarin Shell onderdak heeft gevonden?

Ook zijn er praktische risico’s. Havas Red, de pr-tak van het concern, is naar verluidt zijn werk kwijtgeraakt voor de klimaatcampagne het Fossil Fuel Non-Proliferation Treaty Initiative vanwege het mediacontract met de oliegigant.

Bovendien is er een risico dat Havas Lemz en drie andere Havas-bureaus in New York, Londen en Maleisië hun B Corp-certificaat kwijtraken. Dit wordt toegekend aan bedrijven die de hoogste standaarden hanteren in duurzaamheid, sociaal beleid en bestuur.

B Lab, het instituut dat de certificeringen verstrekt en controleert, heeft klachten binnengekregen over de Shell-deal met het verzoek de bureaus van het concern hun B Corp-status te ontnemen. B Lab bestempelt de ontwikkelingen bij Havas als ‘zeer serieus’ en ‘op z'n minst verontrustend’.

Het is een complaint-procedure gestart die wordt toegepast als een bedrijf klanten heeft in de fossiele industrie, defensie, vuurwapens, gokken, gevaarlijke materialen, pornografie, gevangenissen of tabaksindustrie.

‘We bekijken momenteel de implicaties hiervan als onderdeel van het openbare klachtenproces van B Lab’, schrijft de Benelux-tak van B Corp op vragen van Adformatie.

Vooronderzoek                     

In het vooronderzoek van B Lab wordt onder meer de documentatie van Havas zelf over het Shell-account bestudeerd. B Lab vraagt de indieners van klachten om geduld; binnen 90 dagen besluit het of er een officieel onderzoek volgt.

De betrokken Nederlandse bureaus zelf, Havas Lemz en Havas Media, doen er het zwijgen toe. Er is nog niet veel te melden over de uitwerking van het Shell-media-account. Onbekend is of dit in Nederland werk oplevert of vanuit een internationale unit wordt gedaan.

Persvragen over het Shell-account worden bovendien alleen ‘beantwoord’ door het internationale kantoor in Parijs, hoewel dat een wat positieve uitleg is. Het concern heeft statements klaarliggen. Het laat in een begeleidend schrijven wel weten dat de creatieve bureaus niet bij het werk voor Shell betrokken zullen zijn.

In de persverklaring zelf staat dat Havas ‘ernaar uitkijkt om met het Shell-team samen te werken om ervoor te zorgen dat consumenten beter worden geïnformeerd over het scala aan energieoplossingen dat het vandaag biedt en waarin het investeert voor de toekomst’.

Verklaring over B-Corp-certificeringen

Het concern redeneert dat ‘het vermogen om verandering door te voeren het meest effectief van binnenuit komt.‘Daarom investeren we in het ondersteunen van alle bedrijven in hun communicatie, op voorwaarde dat ze bezig zijn met een transformatietraject.’ Shell voldoet daaraan volgens Havas.

Havas laat weten mee te werken aan het onderzoek naar de B Corp-certificering. Havas Lemz was begin deze zomer al het traject ingegaan voor hercertificering omdat het ‘blijft voortbouwen op hun erfgoed als een jarenlange pleitbezorger voor verantwoordelijke, impactvolle communicatie’.

Dat is niet overdreven. Havas Lemz was een van de eerste reclamebureaus die zich  positioneerden als een ‘force for good’ en tekende ook als een van de eerste bureaus de belofte van de alliantie Fossiel? No deal om niet voor fossiele bedrijven te werken.

Het zal deze boodschap blijven ondersteunen. De alliantie zelf ziet ook geen reden om Havas Lemz uit de lijst van aangesloten bureaus te schrappen, zegt Bas Welling van WeFilm, een van initiatiefnemers van Fossiel? No Deal. ‘Zolang Havaz Lemz zelf niet voor de fossiele industrie gaat werken lijkt me niet dat er een probleem is.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie