The Gardeners presenteert vandaag het nieuwe managementteam van vier personen. Dat is eigenlijk een natuurlijk proces geweest. Het zijn naast managing director en founder Maira Evers, business director Nadine Marcar, pr-director Laurien Vest en creative director Nikki de la Rambelje. Een natuurlijk proces omdat the Gardeners – ooit begonnen als een van de eerste online pr-bureaus in Nederland – zich de afgelopen jaren ontwikkeld heeft tot een breder allround bureau, waarbij je voor verschillende disciplines kunt aankloppen.
‘Uiteindelijk wilden we al een tijd die kant op’, zegt Evers. ‘Laurien kwam hier 5,5 jaar geleden en werd pr director, Nadine vier jaar geleden en zij groeide door naar hoofd account en managing partner. Nikki kwam ook vier jaar geleden en groeide door naar creative director. Zo hadden we ineens overal een hoofd van elke afdeling en kunnen we nu een managementteam vormen. Laurien had al aandelen en Nadine heeft nu ook aandelen gekocht.’
Beslissen
The Gardeners heeft dus nu een flink managementteam voor een kleiner bureau, maar dat werkt volgens Evers goed. ‘Dit is de eerste stap om op alle afdelingen te groeien naar in totaal zo’n twintig man. We hebben het er vooraf over gehad hoe de verdeling in de praktijk werkt. Natuurlijk ben ik managing director, maar bij beslissingen is er altijd ruimte voor discussie.'
Dat beaamt Marcar. ‘We kunnen alles bespreken. Het is niet zo dat ik alleen over account praat. We doen het echt samen. Zeker in deze coronatijd hebben we veel overleg gehad: hoe kunnen we het doen, wat zijn onze regels? Zo hebben we besloten in stapjes weer op kantoor te gaan werken, want we hebben hier veel ruimte in de kerk aan het Vondelpark. Zo af en toe drie, vier mensen per keer kan hier gewoon. Dat beslissen we ook wel echt met zijn vieren.’
De aanpassingen van de afgelopen maanden waren op zich helemaal niet zo verkeerd, vult De la Rambelje aan. ‘We wilden altijd al wel kijken hoe het zou gaan om af en toe ook thuis te werken. En nu merk je dat het vertrouwen al groot was, maar nog groter is geworden en dat thuiswerken met een videoverbinding heel goed gaat. Zeker voor creatie was dat wel spannend. Normaal gesproken zit je in één ruimte, sta je af en toe op, loop je even weg. Nu kun je dat niet echt doen, dus ben je juist veel meer dedicated met iemand in gesprek. Op een of andere manier is daar de laatste tijd wel heel goed werk uit voortgekomen.’
Drie loketten
De diversiteit aan klanten en campagnes laat zien dat the Gardeners een breder bureau is geworden. Evers: ‘Het voordeel is nu dat we drie loketten hebben waarop klanten kunnen binnenkomen. Dat is nog steeds de old school on- en offline pr, waar ook onder meer branded content samenwerkingen en influencer marketing onder vallen. Dan hebben we marketing pr- en consumentenactivaties en daarnaast de campagnes.’
De la Rambelje: ‘Je springt er als bureau wel uit, omdat je toch het hele pakket kan aanbieden en het pr-deel geïntegreerd in je campagne hebt.’
Wij zijn niet het 'groene' bureau, maar veel meer het bureau van positieve en maatschappelijke impact
Marcar vertelt dat the Gardeners recent Subway als nieuwe klant heeft mogen verwelkomen, voor pr. ‘Het mooie was dat de pitch eigenlijk ging om meer dan een pr-vraag, het ging namelijk om het ontwikkelen van een recruitmentcampagne. Daarnaast wilden ze ook de maandelijkse pr-retainer bij ons neerleggen. Met het idee dat wij hebben bedacht voor de pitch hebben we het account gewonnen. Dan merk je wel dat het goed werkt voor klanten; pr en advertising geïntegreerd.’
Niet 'groen', wel bewust
Er is nog wel eens verwarring over dat the Gardeners een “groen” bureau is. Niet alleen door de naam, of vanwege het feit dat het Bloemenbureau Holland al lang klant is. Ook door het logo met het boompje. Mede daarom kreeg het logo de afgelopen maanden een redesign. Het boompje is nu uit het logo verdwenen. De nieuwe site gaat over twee weken live. ‘Als ik een omschrijving moet geven, denk ik dat wij veel meer het bureau zijn van positieve en maatschappelijke impact’, zegt De la Rambelje. ‘We willen met onze campagnes nieuwswaarde creëren.’
Laurien Vest: ‘Het betekent niet dat we niet groen zijn. We zijn wel degelijk een bewust bureau met de trends die we spotten en de dingen waarvoor we strijden. Het bewustzijn zit meer in het creëren van een balans. Dat we weten wat goed is en dat zoveel mogelijk proberen te doen, maar wel binnen een bepaalde marge.’
De pay-off van het bureau is al zes jaar ‘Where good things grow’. The Gardeners wil werken voor merken met goede intenties. ‘Als je dat doortrekt dan zijn het merken die goed in de wereld staan en goed willen doen, maar ook de mensen met wie je werkt. Leveranciers en klanten, maar natuurlijk ook intern’, legt Evers uit. ‘Duurzaamheid in relaties vind ik heel belangrijk. We hebben ook best wat klanten waarmee we al jaren werken.’
De la Rambelje: ‘Dat “Where good things grow” geldt ook intern. We hebben een goed vast team en proberen met elkaar te groeien.’
Alleen relevantie telt
Momenteel zijn er merken die proberen in te springen op de coronacrisis, maar daarbij ook wel eens de plank misslaan. Het valt ook het team van The Gardeners op. ‘Merken willen wel iets toevoegen, maar dat kun je alleen doen als je relevant bent’, zegt Marcar. ‘Dan is er impact.’
Dat lukte het bureau in deze tijd met campagnes voor Het Vergeten Kind en het Bloemenbureau. ‘Het Vergeten Kind was heel relevant’, legt Marcar uit. ‘Ik heb thuis twee kleine kinderen en probeer dan maar eens te video vergaderen. Mijn lontje is serieus korter geworden. We hoorden ondertussen dat de Kindertelefoon dubbel zoveel keer gebeld is. Ik dacht: als mijn lontje al korter is, hoe zit het dan in huishoudens waar het echt moeilijk is? En voor kinderen in opvanghuizen die al helemaal niet naar huis kunnen? We hebben in anderhalve week een campagne voor Het Vergeten Kind kunnen maken waarin we juist nu ook aandacht vragen voor die kwetsbare kinderen.’
Ook voor de zwaar getroffen bloemensector maakte the Gardeners verschillend werk. Aanvankelijk zette klant Bloemenbureau Holland alle campagnebudgetten on hold. Daarna volgden alsnog drie impactvolle campagnes. Vest: ‘Dan merk je hoe flexibel je bent als team. Dat slaat ook wel terug op het bewustzijn. Een klant vraagt je hulp en weet niet welke kant het uitgaat. In korte tijd hebben we mooie pr kunnen bedrijven.’
Allereerst met een campagne ‘boeketten voor de zorg’, waarmee veel publiciteit werd behaald. Daarna was er de bloemenmozaïek (een idee van Kingsday) die in Aalsmeer werd neergelegd en de derde op initiatief van Ali B. die bloemen ging uitdelen aan eenzame bejaarden. Bloemenbureau Holland haakte aan en the Gardeners deed mee als pr partner.
Geoliede machine
Vest: ‘Die campagne ging vliegen, maar ook hier weer omdat het relevant was. In het algemene nieuws was het al bekend dat de sierteeltsector het moeilijk had. Met name in Nederland is juist de verkoop gestegen.’
Evers constateert dat het langzaam maar zeker weer de goede kant op gaat met de marketingbudgetten. Wij merken dat onze klanten weer gaan ‘herstarten’. Voor The Gardeners geldt dat het goed gaat met de new business. Subway en Infarm werden al verwelkomd, maar er zijn nog vier nieuwe klanten waarvan de namen later bekend worden. ‘De mensen durven gelukkig weer iets verder vooruit te kijken en als team ben je iets meer gewend aan de situatie. We zijn een nog meer geoliede machine geworden.’